Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
Nu startar jag en tråd till i detta ämne, har hittat någon äldre iaf, men som inte helt har besvarat mina frågor.
Jag har fått ett "värt att veta" på krängningshämmarna bak, tydligen menar de stabilisatorstagen.

Jag undrar vad man ska räkna med för tidsåtgång (om man alls klarar det) för en som är allmänt dålig på att skruva, samt vad man behöver för grejer och hur man ska gå tillväga.

Behöver Jag hissa bilen? Behöver hjulen (respektive sida) vara avtagna eller fria i luften? Eller kan man åka på närmsta OK där man kör upp på lyften (hjulen står på lyften) och man kan skruva loss och byta stagen på 30 min?

Beskriv med andra ord så ingående som möjligt om jag ska försöka mig på detta eller om det är lika bra att låta någon göra det åt mig, vad bör det kosta isof? Jobbet alltså.
av Wych
När jag böt mina bak förra helgen så gick jag tillväga såhär:

-Domkraft, o palla upp bak, tog av bakhjulen, sedan kan man börja skruva bort stagen.

-Du behöver en torx som mothåll och en 18-blocknyckel om jag inte missminner mig. Kan stöta på patrull här med hårt åtsittande muttrar, som jag råkade utför trots att jag hade preppat med både rostlösare och knackningar på muttern o drog till jag blev slut. Eftersom muttern satt så jäkligt tog jag vinkelslipen o dela den och skruven på mitten för att bara knacka ur den. Gick fint, första jobbet för både mig och den slipen!

-Sätt dit de nya stagen och dra åt skruvarna, o var rädd om gummidamasken.

Vet inte om det går att byta när bilen står på hjulen, krängningshämmaren är ju via stagen sammankopplade med stötdämparen som då är satt i spänn så de kanske blir kärvt..
Jag är verkligen ingen erfaren mekaniker och det här arbetet klarar du också! 8)
Tidsåtgång ca 1½h
av hoody
Hej. Du klarar det!!

Steg 1. kryp in under bilen bakifrån och lossa muttrarna helt(2st) övre,nedre

Steg 2. ta en hammare och slå lös staget. Slå på bulten alt låt muttern sitta kvar 3-4 varv längst ut på bulten och slå på denna för större träffyta,Lägg dock en träbit eller dylikt imellan så du kan lossa muttern helt sen.. är det svårt att komma åt med kraft eller överhuvudtaget, hissa upp bilen och lossa hjulet.

Steg 3. Du har antigen köpt ett nytt stag på http://www.skruvat.se/Stang-stag-krangn ... 10012.aspx eller på mekonomen för 529kr. Sätt nu i det nya staget. Är det svårt att få i båda bultarna i hålen,. ta domkraften och sätt den under bakaxeln istället för att kunna justera höjden. Har du problem med min beskrivning, jag ska byta på min bil nästa vecka och då kan vi ju höras via telefon och utföra jobbet ihop. Helt onödigt att lämna in bilen för en sådan grej. Skriv här på forumet om det skiter sig.

Lycka till
av skarj
Har diskbråck så jag vill helst inte ge mig på det även om det går snabbt, ligga på marken känns inte aktuellt och OK här har bara lyft där bilen står på hjulen. Vad är skäligt pris om man får någon hemmapulare att göra det? Tar det 1.5 timmar borde det inte bli så blodigt?

Annars blir det nog att avvakta och se om man blir bättre i ryggen, Volvo skulle ha 1500 kr, det är det nog inte värt då de sa att det inte påverkar trafiksäkerheten heller, märker man något förutom att man blir av med klucket? Stabilare?
av mackan_
Vart bor du? så vet vi om nån här kanske kan hjälpa dig
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]