Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#311192
Mörkret närmar sig.. Jag vill ha det ljus som lyser längst och hyfsat brett, längden på ljuset är viktigare än bredden.

NBB Alpha 225?
Hella Luminator Xenon?
Lightforce Blitz eller DL ?
Annat?

Xenon är ett krav!

Priset har ingen betydelse.

Jag är öppen för diskussion :wink:

/Kalle
#311203
hej
någon som provat stora light-force?
är det av lika utförande som de mindre går det att justera fokus efter egna önskemål.
isak
#313071
Nackdelen med att montera extraljus som lysre långt är att mn får blända av för tidigt vid möte exempelvis vid möten på långa rakor, och då faller ju vitsen med dessa.
Men xenonljus har den fördelen med att du får bra ljus till förhållandevis låga watt antal.
Så exempelvis NBB som nämndes tidigare lyser ca 700m (fundera hur långt det är egentligen) och ger en ljusbredd på ca 50m vilket behövs på vägar som svänger lite för att upptäcka djur på sidan av vägen som är på väg upp eller alla dessa nötter som bär svarta kläder utan reflex och går längs vägen.
Personligen skulle jag satsa pengarna på xenonljus med extremt bra bredd och en längd på ca 600-800 högst.

Lite OT, men har "räddats" av just extraljus med bra bredd strax innan älgen sprang ut framför mig, det gav med de extra metrarna vid tvärniten. Hade garanterat inte suttit här vid tangentbordet idag utan dessa.
#323303
På Bentleys Le Mans bil sitter det en Hella Rallye FF 1000 Xenon på var sida tillsammans med en 90 mm Xenon projektor från samma tillverkare.

Om älgen inte springer väldigt fort på vägbana, i din fil och emot dig så förstår jag inte vitsen med kilomtervis av ljus.
Har du dåliga bromsar? Dåliga däck? Eller är du bara... ?

Byt bil till att börja med. Bra halvljus är viktigare än bra helljus.
#323419
Nithin skrev:På Bentleys Le Mans bil sitter det en Hella Rallye FF 1000 Xenon på var sida tillsammans med en 90 mm Xenon projektor från samma tillverkare.

Om älgen inte springer väldigt fort på vägbana, i din fil och emot dig så förstår jag inte vitsen med kilomtervis av ljus.
Har du dåliga bromsar? Dåliga däck? Eller är du bara... ?

Byt bil till att börja med. Bra halvljus är viktigare än bra helljus.
Du verkar aldrig köra på vintern, och där det finns djur, än hur bra däck man har så är det mycket sämre fäste än på sommarväglag.

Jag vill se vad som händer en bit fram, om det händer där halvljuset lyser är det oftast redan försent att göra något om t.ex en älg hoppar fram

Sen beror det ju på var man kör, bara på sträckor med mycket trafik så används ju knappt helljuset, men här där det är glest mellan bebyggelse och långa avstånd så vill man ha bra ljus
Användarvisningsbild
av isak
#323453
håller helt med dig amarace.
en del kanske inte heller varit utanför gatbelyst område? är väl dessa man möter året runt med halvljus + dimmljus vilka för övrigt jag inte förstår vitsen med mer än att skapa exta stickljus i blöt asfalt för mötande trafik?
har provat dem tillsammans med positionsljus, vore perfekt dagtid. bara orken fanns att lösa med ordinarie ljusautomatik?
isak

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]

Det här är vad du behöver https://v[…]