Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av chriz82
Hej!

Min 850 96a ska bli inlöst av försäkringsbolagt hur mycket bör man få i kontanter? Är medveten om att man först får ett skambud. Någon som är insatt i inlösnings problematiken? Skötts diskussionen om detta via telefon eller brevväxling med försäkringsbolaget? Vore tacksam för all info speciellt angående hur mycket man bör få ut!
av Uninium
När jag fick min 93ans GLE inlöst efter den vart stulen med div skador som följd,den enda gången jag pratade i telefon med dom var när jag anmälde den stulen,sen kom det ett brev med en summa som jag skulle godkänna och skicka in svar.Detta var med volvia..

Minns jag inte fel så fick jag 22-23000kr efter dragen självrisk(1200kr)för den,2007 tror jag det var.
av Tim
Du få nog troligen ett bud på cirka 30 000 , och om du ej väljer att acceptera det kommer dom med ett nytt bud och skickar troligtvis ut en kontrollant som kollar bilens skick och risken finns att du får ut mycket mindre än var första budet var om inte bilen är i väldigt fint skick vill säga !
av Mikael G
Om jag skulle få 30' för min -96:a skulle jag ta pengarna och springa...

Jag skulle kunna tänka mig att jag blir erbjuden runt 15' för min 855 SE -96 som gått 25' mil om det skulle bli inlösen av nån anledning.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Flyttar till Ekonomiforum: Försäkringar, garantier, verkstäder m.m.

Får man kontanta pengar i näven? Fick för mig att man får ut pengar mot uppvisande av kvitto på inköp av annan bil. Så var det iaf när min moped blev stulen. (Det var iofs 20 år sen... :roll: )
Användarvisningsbild
av Funk
Sparkz skrev:Flyttar till Ekonomiforum: Försäkringar, garantier, verkstäder m.m.

Får man kontanta pengar i näven? Fick för mig att man får ut pengar mot uppvisande av kvitto på inköp av annan bil. Så var det iaf när min moped blev stulen. (Det var iofs 20 år sen... :roll: )
Frugans bil löstes in i somras...pengar direkt in kontot och inget skambud utan en fullt godtagbar ersättning. Varför skulle du behöva visa kvitto ? Du har försäkrat bilen, inte dina transportmöjligheter..

/Thomas
av Ducato
Vi löste också in en 850 1995 model, 20 000 mil. Fick 19000 kr - 3000 i självrisk. Köpte en 96a för 17000 som var i mkt bättre skick, fast något småfix får jag. (Byta damasker drivknut, fixade glappkontakt på bromskontakten, samt icke fungerande farthållare.
Detta var nu i Augusti månad. Så för oss blev det jämt ut.
av chriz82
Ducato skrev:Vi löste också in en 850 1995 model, 20 000 mil. Fick 19000 kr - 3000 i självrisk. Köpte en 96a för 17000 som var i mkt bättre skick, fast något småfix får jag. (Byta damasker drivknut, fixade glappkontakt på bromskontakten, samt icke fungerande farthållare.
Detta var nu i Augusti månad. Så för oss blev det jämt ut.
Detta var intressant att höra eftersom vi hade liknande situationer. Min är ju dock en 96 har gått lite längre dock (ligger på 21K nånting) Började de med ett skambud? Eller var det 19 papp direkt.
av Johan D
Varför skulle ni få skambud ? Är inte det en väldigt skum inställning. Självklart har bolaget tittat på bilen innan budet kommer.
De pengar ni ska få i ersättning, ska räcka till att köpa en motsvarade bil. Med samma miltal, motor, samma repor, rost, trasig ac osv.
Folk tenderar att alltid sätta ett otroligt högt värde på sin gamla bil när någon annan ska betala den.

Att säga här hur mkt du kommer få, utan att veta något alls om bilen än att det är en 850, är som att att svara på frågan - hur långt är ett snöre...

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]