NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av davoust
hejsan!
undrar om någon kan svara på detta problemet?
När jag har backat och kör framåt så kommer det ett "donk" ljud från framvagnen eller däromkring,
det kommer bara en gång och efter ett par meters körning.
kan det vara en drivaxel som är påväg att ge sig?
tacksam för alla svar.
/davoust
av dieselputte
Har en V50 2.0D -06 där jag hade ett svagt klonkande ljud vilket bara uppstod vid körning framåt efter man backat. Hade precis samma problem med min gamla V70 D5 03. Detta orsakades av glapp i drivaxelns splines som vad jag förstår limmas i fabrik, men pga av stort vridmoment så kan detta lim släppa. I båda fallen limmades splines mellan drivaxeln och navet och därefter blev det tyst. Att åtgärda min V50 kostade 600 kr för drygt 1 år sedan. På Volvo sa man att detta framför allt drabbar bilar med höga vridmoment så det kan ju vara orsaken till ditt problem.
av sensonic
Har även jag ljud på V70 2,4D 2006. Märks tydligt utanför bil om man kör fram, backar, kör fram osv. Är väl splines på drivaxel som glappar?! Har letat i trådar men hittar inget om det är nödvändigt att åtgärda? Kan man köra vidare och njuta av klonket eller kommer det att skapa andra framtida problem??
av Royrace
Hej, var med i en tråd tidigare i år på samma tema. Det finns tydligen ett par hårdgummibussningar i fjäderbenen som kan spöka på lite olika sätt. Tror man kan söka här på forumet och fortfarande få fram den servicenot Volvo tagit fram på vissa marknader.
så här svarade jag förra gången

Re: Klonkande ljud i framvagn V50- 05
av Royrace mån 27 jul 2009, 09:27

Det fel du beskriver kan bero på de sk stabilisatorstagen. Det är två nästan lodräta stag som sitter innanför framhjulen. Original är rätt klena och när det blir rörelse i lederna uppkommer ett klonkande ljud.

Detsamma gäller för bakre krängningshämmares infästningar. Byte till nya/hårdare avhjälper problemet och bilen blir roligare/stabilare att köra. SE länken http://www.ipdusa.com/Volvo-V50/Suspens ... 1-124-418/ Jag har inte hittat något billigt alternativ i Sverige. Till totalkostnaden bör du räkna med tull på 1500 sek om du beställer från USA. JAg har skrivit en tråd om detta tidigare..Royrace
Övningskörning

Personligt meddelandeE-post
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]