Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej snorlars jag misstänker att lappen du fått är rätt..

som du skriver:
angivelsen börjar gälla där märket satts upp och gäller ... till den plats där annan bestämmelse om stannande eller parkering märkts ut...
Både mc-platsen och lastplatsen har en angivelse av sträckan som den gäller. ex. Mc-platsen gäller bara 5 meter sen är det föregående regel igen, alltså stoppförbud. samma sak som om det skulle vara en tidsbegränsad mc-plats. alltså: [P] [MC] [0-5M] [10-18]
Vad gäller utanför tavlans angivelse? Föregående regel! Klockan 19 gäller inte skylten och "finns" alltså inte, då råder föregående regel.

Jag förklarar som en handikappad brevduva =/

Jag och många med mig har stått där i veckor utan någon åtgärd från polis eller parkeringsbolag.
Nu i söndags parkerade jag där glad och lycklig.
Idag när jag kom ut hade jag fått en p-bot från polisen på 900 riksdaler och...hör och häpna, vägmärket med MC-parkering var övertäckt med svart sopsäck.
Det var den inte i söndags när jag parkerade där.

Att du alltid har stått där tar tyvärr inte polisens överklagningsavdelning som en giltig ursäkt :) Den övertäckta MC-skylten spelar ingen roll då du inte stått på mc parkeringen. Den har troligen täckts över pga att mc säsongen börjar ta slut.

Sorry man
camaro69 skrev:Vad står det för överträdelsenummer/eller i anteckningsfältet?

Tror knappast det är polisen som "lappat" dig. Det kan inte finnas så understimulerade poliser i vårt land, så att dom agerar "lapplisor" när det finns grövre brottslighet att ta tag i. :wink:
Jag kan meddela att det tyvärr ofta händer att poliser lappar (stockholm). 50% av lapparna är totalt onödiga och 95% av dom är fel! Stöter på säkert en lapp i månaden som en polis har skrivit.

Polisen får rapportera fordon, men bör inte, för dom kan inte. Vem kan klandra dem? dom får ingen utbildning för det och dom har fan annat för sig! För att få rapportera bilar på kommunens gatumark måste man vara personligt förordnad av kommunen och ha genomgått en utbildning på 2-4 månader.

Anledningen till att folk tror det är understimulerade poliser som har tapetserat ens vindruta är lappen "avsändare" Rikspolisstyrelsen och transportstyrelsen. Det är de två myndigheterna som sköter felparkeringsanmärkningar (inte kontrollavgifter)
av SnorLars
Tack för de snabba svaren, absolutjoxs.
Mitt halmstrå var att mc-parkeringen ansågs som "annan bestämmelse om parkering".

Så du tror/vet baserat på min info att det är farbror blå som lappat mig (och en bil framför)?
Med tanke på allt plastande av skyltar som sker och skett kanske man kan bestrida och hävda att stoppförbud var övertäckt (vilket den är nu) redan i söndags. :-|

Avvakta påminnelse gäller väl även här, va?
Det är en "lapplisa" som skrivit. Polisen använder inte nummer som 0919.
Dom skriver sitt polisbricksnummer med ett P före numret, enligt en kompis som är polis. Dessutom skriver dom ut P-lappar endast vid grova överträdelser. Typ parkering på övergångsställe.
absolutjoxs skrev:Hej alla bilägare!

Jag svarar gärna på era frågor om allt inom parkering!

Böter, indrivning, orättvisa, överklagan och yrket i sig.
Ska försöka hjälpa er så gott jag kan, är utbildad i civilrättslig och offentligrättslig parkering så testa mig!
Hejsan!

Blev lite sur idag när jag hörde att sambon hade fått en P-bot. Följande har hänt:

Vi bor i ett kvarter där man har 5 platser som är markerade som gästparkering. På dessa platser så är det tillåtet att stå under 4 timmar. Vi har hyrt 1 garage samt en carport som vi har våra bilar på. I dag så ställde sig min sambo på en utav gästparkeringens platser eftersom man håller på att måla om carporten och målaren bad henne att göra så för att inte kladda ner bilen. Hon ställde sig som sagt var på gästparkeringen enligt målarens direktiv och fick ganska snabbt en p-bot. Vansinning som hon blev så ringde hon upp parkeringsbolaget och undrade hur dom kunde sätta en lapp på bilen trots att hon inte hade stått där under mer än 4 timmar. Till svar fick hon att hon var boende i kvarteret och att hon hade parkeringsplats som hon skulle utnyttja. Gästparkeringen var endast till för gäster.

Det är jag som står som ägare på bilarna och min sambo på kontrakten till parkeringarna. Nu förstår jag att parkeringsbolagen ser att jag bor i kvarteret enligt registreringsnummret, men har dom rätt att sätta en lapp på bilen om jag är boende i kvarteret och utnyttjar gästparkeringen i max 4 timmar?? Jag kan ju ha lånat ut bilen till någon kompis som är och besöker mig. Finns det lagstöd till detta ofog??

Jag kan tillägga att hon också ringde till fastighetsägaren som lovade att riva p-boten. Dock så är jag ändå fundersam om p-bolaget har rätt att sätta lappar på bilarna och säga att jag inte får stå där för att jag bor i kvarteret.
I princip har nog parkeringsbolaget rätt. De har satt upp en tilläggstavla med ett villkor "gästparkering" och då gäller den. Sedan hamnar ju i det här speciella fallet i en limbo-situation där markägaren (med målaren som ombud) bett dig ställa dig där och då kan det nog vara stridigt vad som gäller.

Sedan vet ju inte jag hur avtalet mellan markägaren och parkeringsgbolaget ser ut - de brukar vilja hålla det hemligt. Frågan är om parkeringsbolaget tillåter markägaren att annulera kontrollavgiften? Om det var jag (jag är en envis fan) och kontrollavgiften inte rivs skulle jag stämma markägaren, helst med målaren som vittne. Man får ju komma ihåg att det i slutändan enligt LKOP är markägaren som är ansvarig för det mesta runt parkeringen, även om han tillåts ha ombud som representerar honom (parkeringsbolaget).

En sak du kan tänka på: En tilläggstavla är alltid tilläggstavla till ett vägmärke. Sitter det en P-skylt över tilläggstavlan om gästparkering? Om det inte gör det är tilläggstavlan inte giltig och då är inte heller kontrollavgiften giltig.
~Kalle~ skrev:Om jag kommer fram till en parkering där skylten säger [P] [8 timmar] Måste jag då använda P-skiva?
Man behöver inte använda P-skiva om det inte finns ytterligare en tilläggstavla som kräver det.

I övrigt är det så att om det bara står 8 timmar med vita siffror gäller det dygnet runt alla dagar.
camaro69 skrev:Det är en "lapplisa" som skrivit. Polisen använder inte nummer som 0919.
Dom skriver sitt polisbricksnummer med ett P före numret, enligt en kompis som är polis. Dessutom skriver dom ut P-lappar endast vid grova överträdelser. Typ parkering på övergångsställe.
Exakto. Tycker dom kan låta bli men det är väl kanske mer aktuellt i mindre tätbebyggda områden där p-vakter saknas.
stockholm har minst 200 p-vakter på kommunens mark. det räcker!
SnorLars skrev:Tack för de snabba svaren, absolutjoxs.
Mitt halmstrå var att mc-parkeringen ansågs som "annan bestämmelse om parkering".

Så du tror/vet baserat på min info att det är farbror blå som lappat mig (och en bil framför)?
Med tanke på allt plastande av skyltar som sker och skett kanske man kan bestrida och hävda att stoppförbud var övertäckt (vilket den är nu) redan i söndags. :-|

Avvakta påminnelse gäller väl även här, va?
öhh..
var stoppförbudet också övertäckt?
Jedi skrev: Hejsan!

Blev lite sur idag när jag hörde att sambon hade fått en P-bot. Följande har hänt:

Hon ställde sig som sagt var på gästparkeringen enligt målarens direktiv och fick ganska snabbt en p-bot. Vansinning som hon blev så ringde hon upp parkeringsbolaget och undrade hur dom kunde sätta en lapp på bilen trots att hon inte hade stått där under mer än 4 timmar. Till svar fick hon att hon var boende i kvarteret och att hon hade parkeringsplats som hon skulle utnyttja. Gästparkeringen var endast till för gäster.
Hej!

Gratis parkering för gäster är en förmån! Dessvärre har boende en förmåga att använda det som sin boendeparkering. För att förhindra boende där kan man 1: ha en avgiftsbelad parkering. 2: Ha en tidbegränsad parkering, med eller utan P-skiva. 3: Göra parkeringen till en besöksparkering.
Kan låta långsökt att rapportera bilar för att dom är "ej besökande". Men det är inte konstigt egentligen, platsen är reserverad för besökande.
Bilens ägare kollas via mobiltelefon mot vägverkets/transportstyrelsens register.

Problemet är att det är inte bara bilars ägare som brukar dom.
Vanligt exempel: Johan 19år har inte råd att försäkra sin bil så han ställer den på mamma, när han hälsar på mamma ställer han sig på besökande.. ja.. brukaren är besökande men ägaren är boende.
Därför använder sig inte alla p-bolag av denna metod.

Vad gäller din kontrollavgift så bör du prata med markägaren. som surkart skrev är det dom som är ytterst ansvariga för kontrollavgiften. Som surkart också skriver (:)) varierar avtalen med markägare och p-bolag väldigt mycket. De flesta markägare har rätt att makulera lapparna som skrivs men det finns markägare som blivit blåsta av p-bolagen och inte har nått att säga till om.. =/

P-bolaget har juridisk rätt och kontrollavgiften är inte fel. Ditt enda hopp är markägaren.. borde inte vara något problem.

Lycka till
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 85
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]