Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oscarr
Hej, Jag har tittat på en v70 d5 awd 07 snart 5000mil, kinetic paket.

Har några frågor och funderingar som jag vill höra med er om.

Nått generellt som brukar strula på dem här bilarna?

Hur bra håller d5:ans automatlådor? Även om man chippar?

Har aldrig ägt en fyrhjulsdriven bil. Har saknat det vintertid emellanåt men har klarat mig bra med framhjulsdrivning.
Hur håller Volvo's AWD? är det samma som på dem gamla v70R (runt 99-00) som brukar strula och dyra reparationer?
Sen undrar jag också om det är konstant fyrhjulsdrift eller kopplas bakhjulen när dem behövs?

Har denna motor dubbel turbo? eller är det bara nya karossens d5 som har det?

Är det dumt i dagens läge att köpa en "gammal" v70? eller ska man gå på nya karossen på en gång? Skiljer bra mycket i pris dock.

De var några funderingar jag hade. Fyller på om jag kommer på nått mer.

Mvh
Användarvisningsbild
av greeeken
Jag tycker inte det är dumt. V70 är ganska fina bilar o en 07a är ju faceliftad här o där.
Men ja skulle hålla mig borta från volvo automatlådor
Oscarr skrev:Hej, Jag har tittat på en v70 d5 awd 07 snart 5000mil, kinetic paket.

Har några frågor och funderingar som jag vill höra med er om.

Nått generellt som brukar strula på dem här bilarna?

Hur bra håller d5:ans automatlådor? Även om man chippar?

Har aldrig ägt en fyrhjulsdriven bil. Har saknat det vintertid emellanåt men har klarat mig bra med framhjulsdrivning.
Hur håller Volvo's AWD? är det samma som på dem gamla v70R (runt 99-00) som brukar strula och dyra reparationer?
Sen undrar jag också om det är konstant fyrhjulsdrift eller kopplas bakhjulen när dem behövs?

Är det dumt i dagens läge att köpa en "gammal" v70? eller ska man gå på nya karossen på en gång? Skiljer bra mycket i pris dock.

De var några funderingar jag hade. Fyller på om jag kommer på nått mer.

Mvh
Det är inte samma fyrhjulsdrift som i dom gamla denna heter haldex och är bättre,den känner av när den behöver fyrhjulsdrift själv.Är väl inte dumr att köpa den gamla moddelen för då är ju alla barnsjukdommar troligtvis åtgärdade.Om du vill ha automat eller inte är upp till dig själv.
av Oscarr
Automat är givet då jag kör 3000mil om året och har alltid setat och rykt i växelspaken, så nu vill jag testa det. Men är det dåliga automatlådor? klarar dem av en chipning?
Är inga dåliga automater, det är samma som 9-5, en Asin-låda en japansk sak och den håller för en riktig trimning ingen skitbox vill säga. Du bör byta olja i den med 8000-mils intervall. Volvo har inget bytesintervall för dessa på privatbilar. Saab har 12000 eller 14000 mil. Innan du köper automataren så kolla att oljan är rödaktig och inte luktar bränt. Det enda som jag anser negativt är att den är lite för varvvillig på dieseln så förbrukningen skjuter iväg. Ska finnas en prog-update till detta. Jag har den vanliga 5-stegade och jag är nöjd. Så lådan bör du inte vara rädd för. Hirsch plockar ut 420Nm i deras trim till aeron och då ligger de ju inom säkerhetsramar ändå.
av Lövet
Oscarr skrev: Har aldrig ägt en fyrhjulsdriven bil. Har saknat det vintertid emellanåt men har klarat mig bra med framhjulsdrivning.

Mvh
Nej, det är inte alls samma fyrhjulsdrift. De gamla bilarna hade Visco vilket innebar att dels blev de väldigt känsliga och gick sönder lätt, men också så tog det väldigt lång tid innan hjulen började driva. Ett skräpsystem på alla sätt.

De nyare modellerna har Haldex vilket är mycket tåligare, men också rejält mycket snabbare att koppla in. Lite beroende på variant så varierar tiden från det att det börjar spinna, men det blir aldrig mer än ett 1/6 dels hjulspinn. Det är knappt något man märker alls. 5% av drivningen går alltid till bakhjulen också.

Det är en turbo på den modell du tittar på.

Automatlådornas livslängd varierar beroende om man kör mycket stadstrafik eller mest landsväg. Kör du mycket landsväg (och inte chippar bilen) så är det ingen större konst att få lådan att hålla till 40.000 mil.

Ekonomiskt sätt blir det garanterat bättre affär att köpa en V70N istället för V70II. Detta eftersom den i kronor faller mindre, även om det procentuella fallet skulle råka bli lite högre. Men det är inte säkert att det blir ändå. Nya bilar faller som stenar.
av Oscarr
Tack så mycket för givande svar! Lutar åt att köpa denna. Har förövrigt xeonljus, solid svart. Hur mycket bör man betala ungefär?

Edit: DieselMagnus, när du säger "skitbox" menar du en sån man kan köpa från bsr eller kcr?
Senast redigerad av 1 Oscarr, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
pst. Skriv xenonljus istället framöver. Folk kommer att hacka på dig annars :wink: ds
av Oscarr
andreas_lofgren skrev:pst. Skriv xenonljus istället framöver. Folk kommer att hacka på dig annars :wink: ds
Haha, jag tyckte att min stavning såg konstig ut, men förstod inte vad som var fel innan du sa det! tack :P
av Lövet
vol:-)
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]