Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla glada.. Nu var det problem igen

Har en V70N 2000 men elspeglar,elinfällbara med minne med förarstolen med markbelysning.
När jag lämnat bilen en stund och låser upp och öppnar förardörren så börjar min sidospegel, alltså själva glaset ändra position. Brukar ställa sig rakt neråt eller åt sidan..

Vad kan detta bero på. Sjukt irriterande att behöva ställa om den varje gång man sätter sig i bilen och ska åka någonstans...

//Robin
Titta i instruktionsboken till bilen. Ett avsnitt tar upp elstolen med med minne samt backspeglarna.
Där kan läsa dig till lösningen och får svar på alla frågor. Praktiskt som f-n att kunna sitta i bilen och prova alla inställningar, såvida du inte släpar ut laptopen till bilen.
camaro69 skrev:Titta i instruktionsboken till bilen. Ett avsnitt tar upp elstolen med med minne samt backspeglarna.
Där kan läsa dig till lösningen och får svar på alla frågor. Praktiskt som f-n att kunna sitta i bilen och prova alla inställningar, såvida du inte släpar ut laptopen till bilen.

Det dumma är ju att bilen är import så det är tyskt handbok med den.. :cry:
Köp en instruktionsbok på skroten för en billig penning. Guld värd, och kommer att lösa ditt befarade elfel. Det är inte ett fel, utan handlar om att trycka rätt på Memoryknappen på elstolen.

Tiefer Heinz. :wink:
Hmm, jag hade faktiskt precis tänkt att posta om samma fel.
Varje gång jag låser upp och öppnar dörren inom två minuter så ändrar sig min vänstra spegel med.
Det spelar ingen roll om jag lägger in ett nytt minne när jag väl sitter i bilen.
På alla tre minnespositionerna så drar spegeln max uppåt och börjar hacka för att den inte kommer längre.

Det kan inte ha med minnet i fjärren att göra?
Kom precis på att jag inte har provat att öppna bilen med nyckeln direkt.
Ska göra det imorgon och se vad som händer.

Annars måste det vara något programmeringsfel och spegeln får fel instruktioner.
Spegeln fungerar som den skall annars.
Tror inte att det är samma sak.
Det är bara den vänstra spegeln som gör fel,all annan minnes funktion fungerar, men jag ska prova att plocka ur säkringen till den och se vad som händer.
Annars en nollställning kan vara på sin plats.

Provade idag med att öppna dörren med nyckel och då ändrade spegeln sig inte!
Men när jag väl satt i bilen och tryckte ner någon av minnesknapparna så åkte spegeln upp igen.
@API

Det är troligen dags att ladda mjukvara för att komma tillrätta med problemet.

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]