Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon som vet hur det elektroniska parkeringsbromsen fungerar på nyare Volvos med automat (t.ex. vid start i brant backe med tung last)? Hörde att på Audi så kan man ha handbromsen i, lägga i D, gasa och köra, när man stannar så slår handbromsen automatiskt i igen. Fungerar det något liknande på Volvo?
Konsulterade manualen angående detta men där står bara att man kan hålla in knappen vid dragläge (???)

Någon som vet och kan bringa klarhet?

Tack!
Inget jag hittat med den elektriska handbromsen. När den börjar dra så släpper den, så sedan får du ta den med koppling och fotbromsen. Men jag kör ju dessutom med manuell låda, så här får jag själv utföra D-läget :wink:
Men start i backe med tungt släpp så måste man möta ganska mycket med gasen när bromsen släpper annars är risken att den rullar bakåt.
jhenrikj skrev:Den funktionen jag tror att du söker heter Hill Descent Control (HDC) och är ett tillval på bl.a. XC70. Den assisterar föraren i både uppförs och nedförsbackar.
Njaaaa. Den har jag, men HDC är ju "bara" en avancerad motorbroms utan att föraren behöver bromsa själv. Den stannar ju inte upp bilen helt om jag släpper gasen.

Syftet jag efterfrågar är t.ex. om jag ska köra upp båten från sjön med släp. Då vill jag ju inte att hela paketet helt plötsligt ska rulla tillbaka i sjön ??:-/ Därför undrar jag hur den elektroniska handbromsen funkar i praktiken.
GreenTurtle skrev:
jhenrikj skrev:Den funktionen jag tror att du söker heter Hill Descent Control (HDC) och är ett tillval på bl.a. XC70. Den assisterar föraren i både uppförs och nedförsbackar.
Njaaaa. Den har jag, men HDC är ju "bara" en avancerad motorbroms utan att föraren behöver bromsa själv. Den stannar ju inte upp bilen helt om jag släpper gasen.

Syftet jag efterfrågar är t.ex. om jag ska köra upp båten från sjön med släp. Då vill jag ju inte att hela paketet helt plötsligt ska rulla tillbaka i sjön ??:-/ Därför undrar jag hur den elektroniska handbromsen funkar i praktiken.
Okej...då fungerar inte volvos HDC som alla andra märken gör (tyvärr) för där stannar bilen vid start i backe. Trodde att man hade samma funktioner med samma namn, men det är väl ett försäljningstrick bara. Handbromsen släpper inte förrän bilen rullar framåt (inte min iallafall, men jag har å andra sidan manuell låda) men den dras inte automatiskt igen.
jhenrikj skrev:
GreenTurtle skrev:

Okej...då fungerar inte volvos HDC som alla andra märken gör (tyvärr) för där stannar bilen vid start i backe. Trodde att man hade samma funktioner med samma namn, men det är väl ett försäljningstrick bara. Handbromsen släpper inte förrän bilen rullar framåt (inte min iallafall, men jag har å andra sidan manuell låda) men den dras inte automatiskt igen.
Det kanske funkar som du säger (jag argumenterar inte emot). Ska självklart gå ut och testa (så fort frugan kommer hem med den från jobbet vill säga :wink: )
Min handbroms är helt digital, d.v.s, tvär-låst eller loss. = Av eller på

Man kan alltså inte köra som förr i tiden när man drar upp båten, då kunde man släppa handbromsaen mjukt och försiktigt och möta upp med motorn i en mjuk och fin start. Det går inte alls för El-handbromsen släpper ju bara pang/bom när man trycker på knappen

Nu får man köra med häl/tå och fotbromsa/gasa i stället när man ska iväg.
jhenrikj skrev: Handbromsen släpper inte förrän bilen rullar framåt (inte min iallafall, men jag har å andra sidan manuell låda) men den dras inte automatiskt igen.
Så funkar inte min, finns inte en chans att rubba bilen eller köra iväg och bromsen släpper automatiskt.
Så här står det i manualen:

Tung last i motlut
Tung last, t.ex. ett släp, kan göra att bilen rullar
bakåt när parkeringsbromsen lossas automatiskt
i kraftigt motlut. Undvik detta genom att
trycka in reglaget samtidigt som du kör iväg.
Släpp reglaget när motorn uppnår dragläge.

Vet inte hur man ska tolka det men jag fick det inte till att fungera i alla fall.
GreenTurtle skrev:Så här står det i manualen:

Tung last i motlut
Tung last, t.ex. ett släp, kan göra att bilen rullar
bakåt när parkeringsbromsen lossas automatiskt
i kraftigt motlut. Undvik detta genom att
trycka in reglaget samtidigt som du kör iväg.
Släpp reglaget när motorn uppnår dragläge.

Vet inte hur man ska tolka det men jag fick det inte till att fungera i alla fall.
På automaten släpper ju handbromsen automatiskt vid start, håller du handbromsknappen intryckt så kan du tvinga bromsen att inte släppa automatiskt så du kinner få lite snurr på motorn och drag i konvertern.
VolvoB20 skrev:Så funkar inte min, finns inte en chans att rubba bilen eller köra iväg och bromsen släpper automatiskt.
Körde en MY10 S80 D5 205 6MT i början av sommaren. Där släppte handbromsen automatiskt när man körde iväg. Var bara att köra iväg som vanligt!

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]