NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bongtor
Satt också tidigare och valde vilken bil jag skulle skaffa, passaten var en riktig bra kandidat men dels fanns det inga bra bilar ute som passade färgmässigt, en highline är ju enligt min mening den enda som duger. Sportline funkar också då den har sportstolarna också men då missar man de kromade listerna runt fönsterna vilket enligt min sambo är otroligt viktigt :)
Slutligen var jag och provkörde V50.n och kom fram till att den fyllde mina kriterier bättre.
Trots att det är en mindre bil var den mer ekonomisk då det gäller skatt och försäkring för oss samt att kvaliteten känns mer gedigen i volvon och körglädjen är mer framstående i volvon gentemot passaten.

Passaten är dock inget dåligt köp i slutändan men se till att provkör båda innan du bestämmer dig. Lycka till!
av Pasta
Det är de nya passaterna jag pratar om (-06). Jag har inte hunnit provköra den ordentligt. Bilhandlaren jag var hos var s otroligt oseriös. Han hade två passater och batteriet var dött i båda.. han mumlade och var småsur så jag gick där ifrån. Det jag fastnade för var "interiörupplevelsen". Den känns väldigt lyxig och väldigt rymlig. Körglädjen han jag inte direkt uppleva. Men ni menar alltså att v50 är roligare trotts sin mindre motor (gissningsvis blir det en 1,8 eftersom det finns flest av dom samt för att jag vill ha en så bensinsnål som möjligt)?

Försäkringen må vara dyrare för passaten, men det handlar inte om mer än 100:-/månaden extra.. vilket det kanske kan vara värt om skulle känna mig mer nöjd med den bilen (vilket jag inte är säker på än).

Jag kollar mest på blocket.. har ni fler tips på var jag kan leta? Jag har faktiskt svårt att hitta en vettig v50 i den prisklassen..
av Pasta
Det är de nya passaterna jag pratar om (-06). Jag har inte hunnit provköra den ordentligt. Bilhandlaren jag var hos var s otroligt oseriös. Han hade två passater och batteriet var dött i båda.. han mumlade och var småsur så jag gick där ifrån. Det jag fastnade för var "interiörupplevelsen". Den känns väldigt lyxig och väldigt rymlig. Körglädjen han jag inte direkt uppleva. Men ni menar alltså att v50 är roligare trotts sin mindre motor (gissningsvis blir det en 1,8 eftersom det finns flest av dom samt för att jag vill ha en så bensinsnål som möjligt)?

Försäkringen må vara dyrare för passaten, men det handlar inte om mer än 100:-/månaden extra.. vilket det kanske kan vara värt om skulle känna mig mer nöjd med den bilen (vilket jag inte är säker på än).

Jag kollar mest på blocket.. har ni fler tips på var jag kan leta? Jag har faktiskt svårt att hitta en vettig v50 i den prisklassen..
Här är en jag spanat in lite.. den finns ganska nära mig också. Dock har den ju gått väldigt långt för å vara så ung. Vad tror ni om det? http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_V ... ?ca=21&w=2
Försäljaren säger dessutom att den inte har någon kamrem (???).

(jag köper ju helst av en bilhandlare eftersom jag är ganska okunnig i ämnet och inte skulle kunna upptäcka eventuella fel)
av Lövet
Pasta skrev:Men ni menar alltså att v50 är roligare trotts sin mindre motor (gissningsvis blir det en 1,8 eftersom det finns flest av dom samt för att jag vill ha en så bensinsnål som möjligt)?
Det är chassiet som är lite rappare i V50. 1,8 motorn är hemsk så provkör en ordentligt (och en Passat!) innan du handlar. 1,8 motorn är bullrig, trött och inte särskilt snål i förhållande till den låga effekten.
av Pasta
Det finns ju en hel del 2,4:or ute.. Hur mycket drar dom egentligen? Enligt volvo själva så skall dom ju dra ganska mycket mer.. men många 1,8F-ägare verkar tycka att deras bil drar ca 1 liter i blandad körning.. Frågan är då om 2,4 drar ännu mer än vad Volvo säger eller om skillnaden egentligen inte är så stor..?

Skulle ju vara enklare att finna en bil om man siktade in sig på en 2,4 då de finns betydligt fler sådana på beg-marknaden.. Men jag vill ju egentligen ha en bil som inte är så törstig..
av Lövet
Börja med att räkna hur mycket pengar det skiljer i månaden på en bil som är "snål" och en som är "törstig". Du kommer bli förvånad vilka småpengar det handlar om. Vid 1500 mil blir det 300 kr i månaden om det skiljer 2dl per mil...

Sensmoral: Så länge du inte kör väldigt långt om året (3000 mil+) så finns det viktigare saker att oroa sig för än bränsleförbrukning :wink:
av tylo
"Vid 1500 mil blir det 300 kr i månaden om det skiljer 2dl per mil..."

Jeg er enig at det er småpenger i forhold til totalkostnader per måned. Likevel er det hele 40% mer CO2 utslipp fra 0.5 til 0.7 liter per mil. Jeg har bestilt 1.6D DRIVe start/stop mest på grunn av dette, plus rimelig innkjøpspris her i norge (1.6D SS samme pris som 1.6B. 1.8F er 16000kr dyrere).
av teca
Pasta skrev:Det finns ju en hel del 2,4:or ute.. Hur mycket drar dom egentligen? Enligt volvo själva så skall dom ju dra ganska mycket mer.. men många 1,8F-ägare verkar tycka att deras bil drar ca 1 liter i blandad körning.. Frågan är då om 2,4 drar ännu mer än vad Volvo säger eller om skillnaden egentligen inte är så stor..?

Skulle ju vara enklare att finna en bil om man siktade in sig på en 2,4 då de finns betydligt fler sådana på beg-marknaden.. Men jag vill ju egentligen ha en bil som inte är så törstig..
Ja, Pasta jag har en 2,4 och det drar 1,2-1,3 l i stan men under 1,0 l ute, mindre om man tankar 98 (oktan). Har bytt olja och filter häromdagen och gissa vad det kostade:
2200: - varav over 800: - var endast arbeten (klart på 10 min ) men som sagt… man behöver stämpeln i boken för att garantin ska gälla.
Har köpt bilen feb. 09 (2100 mil) har kört 350 mil sedan dess och har ej haft problem.
Det var kallt i feb. och har haft ganska kallt i bilen. Har bara 8,7 km till jobbet och motorn är stor, hinner ej bli rejäl varm, men det är en massa jobb att eftermontera en effektiv motorvärmare i en sådan bil (har jag förstått från olika diskussioner på nätet och privat, om jag har förstått väll)
av Gourmand
Pasta skrev:Förtydligande:

Jag har alltså inte hittat någon bra info om servicekostnader för en 2,0 bensin. Dock hittat en hel del om att diesel och flexifule har höga kostnader. Om någon har information om servicekostnader för 2,0 så vore jag glad (det är ju flera timmar till jag får redan på det hos bilhandlaren ;). De har ju iaf inga dyra partikelfilter att byta..
Det enda som är dyrt på 1,5D är byte av partikefilter vid 12 000 mil. Och detta är fullständigt onödigt att göra. 1,6D är en Citroen/peugeot-motor, så även partikelfiltret. Hos duktiga Citroen-mekar, som jag själv har erferenhet av som Citroen-ägare, är det ingen som byter partikefiltret. Katalysatorburken avmonteras (busenkelt) och därefter spolas katalysatorn med högtryck baklänges in i katalysatorn. Inte detta är inte särskilt nödvändigt, utan görs mest om man är "petnoga" och det går utmärkt att göra själv. 1,6D-motorn som bl.a. sittter i Citroen C4, men även i C5 är en utmärkt motor som har mycket lång livslängd och går mycket snålt. Kan varmt rekommenderas, sannolikt även på V50, som jag själv överväger att köpa, då Citroen för närvarande inte har någon modell som jag vill ha
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]