Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Psyko
fdacic skrev:ingen?
Näe, ingen vet varför........

Vad har du kollat ?

Finns det bromsvätska i behållarren ?
Något läckage under bilen ?
Slitna bromsbelägg = Låg bromsvätskenivå ?
av fdacic
ska kolla bromsvätska imorn.

Det var min far som körde bilen då plötsligt kopplingen inte fungerade.

Kopplingen sjönk till botten men den var inte "nertryckt". Man kunde dra den upp och ner utan att det gjorde någon skillnad i "dragläge". Han la i treans växel och körde hem bilen (3 mil) i samma växel:).

bromsvätske behållaren, är den synlig från motor-rummet?

Det mest avancerade jag gjort på v70 är att byta bakre torkar-motorn :)
Användarvisningsbild
av Funk
fdacic skrev:ska kolla bromsvätska imorn.

Det var min far som körde bilen då plötsligt kopplingen inte fungerade.

Kopplingen sjönk till botten men den var inte "nertryckt". Man kunde dra den upp och ner utan att det gjorde någon skillnad i "dragläge". Han la i treans växel och körde hem bilen (3 mil) i samma växel:).

bromsvätske behållaren, är den synlig från motor-rummet?

Det mest avancerade jag gjort på v70 är att byta bakre torkar-motorn :)
Den sitter bak i motorrummet på förarsidan, och är konstruerad så att den förser både kopplingen och bromsarna med olja. Har du låg nivå so borde dock varningslampan för det lysa och meddelande visas i infodisplayen...

/Thomas
Alla bilar som levereras har en instruktionsbok. Där kan man läsa om var olika saker är placerade.

Med hänsyn till mekarerfarenhet, kanske du ska överväga att uppsöka en verkstad, för diagnos och åtgärd.

Men å andra sidan, frågar man inte får man inget veta. :wink:
Användarvisningsbild
av Pellix
Skulle gissa på att kopplingscylindern gett upp.

Jag fick samma syndrom, skillnaden var att min koppling var i urtrampat läge så jag kom inte ur fläcken... :-)
Sen rann en del olja ur under bilen, men det kanske hände när pappa din körde hem (kopplingcylindern trycker ur olja när den går sönder) så titta under hur det ser ut där motorn möter växellådan.

Bara att byta, tyvärr är det en ganska komplicerad operation. Man delar på motorn och växellådan eftersom kopplingcylindern sitter runt ingående axeln, så det är inget för hobbymekare, lämna in bilen till någon som kan detta!

Kan kosta en del om du lämnar in det till volvoverkstaden. Kommer inte ihåg vad en ny cylinder kostar, men den är inte jättedyr, max 1000:- Problemet är att det tar cirka 6 timmars jobb så det drar iväg i arbetskostnad, + en slatt olja.
av fdacic
Verkar vara läckage i hydraulkretsen.

Bilens bromsvätska har inte kollats på typ två år, minst. Kan bromsvätska "förbrukas"? eller är det säkert att det är ett läckage?

Är detta nått som man själv kan åtgärda(byta någon slang??)?

camaro69

Jag hade gärna lämnat in bilen, men bilen står utomlands och närmaste verkstad är 300-400 km ifrån där den befinner sig.

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]