Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har bytt belägg och handbromsbackar, och märker vid injustering att handbromsen bara tar på höger bak... Varför jag bytte var för att handbromsen högg och fastnade ibland, och berodde på att halva friktionsytan på ena bromsbacken vänster bak hade släppt och åkte runt inne i skivan..

Är det en justeringssak, någon som vet?? Varför jobbar bara höger sida men inte vänster?? Gäller volvo 850 -95

Har givetvis bytt på båda sidor
på min 850 -95 hade vajrarna rostat fast - du kan ju ha en fastrostad vajer.
- jag har även lyckats få dit beläggen med expandern i fel läge- då hade jag också bara handbroms på ett bakhjul -
( inget man är stolt att berätta om :P )
/emwtur
emwtur skrev:på min 850 -95 hade vajrarna rostat fast - du kan ju ha en fastrostad vajer.
- jag har även lyckats få dit beläggen med expandern i fel läge- då hade jag också bara handbroms på ett bakhjul -
( inget man är stolt att berätta om :P )
/emwtur
Dock nåt som många gjort, eller hur?
bevismateriel A;
Bild

Expandern sitter innanför ( bakom) fjädern på bilden .
som du ser har expandern "missat" hacket i den högra bromsbacken - ingen vidare handbroms på det hjulet :-)

/emwtur
Okej, tack för grymt bra svar med bild och allt, nu är till och med jag med i matchen :wink:

Ska kolla om det kan vara det, det är så skumt för provade nu ikväll att justera, slaka på wiren vid handbromshandtaget, justerade ut backarna på båda sidor till låsning, släppte ett par hack (3-5 "klick" på interna justerhjulen) tills skivorna gick ganska lätt med en liten marginell anliggning. Fungerade perfekt höger bak vid 6 klick på bromshandtaget, men alldeles för dåligt på vänster.

Provar imorrn igen..
dels bör du kolla att wiren rör sig ordentligt - en trög / fastrostad wire gör att det inte händer något i hjulet när du drar i spaken.
sedan skrev du att du precis bytt belägg;
- har du använt handbromsen ordentligt , sedan bytet ?
- tog du bort kanten ytterst i trumman när du bytte beläggen ?
nya belägg i väl sliten trumma kan ge resultatet att belägget är bredare än spåret som det gamla belägget gjort i trumman - alltså tar belägget bara på ytterkanterna - tills du slitit in det nya belägget
/emwtur
Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]

Elektronisk startspärr har hoppa i

har fixat min c30 nu 2,0d där startspärr[…]