Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
crfpeter skrev:grymt fint motorrum.. vad använder du för motortvätt? E det inte känsligt att spola vatten
i motorrummet?
Tack. Jag använde bara biltemas kallavfettning och borstade lite med en diskborste och gnuggade med en microfiberduk på vissa ställen.
Det är lite olika beroende på motor hur känsliga de är men nej det är ingen fara så länge man inte blåser på med högsta trycket från högtryckstvätten :wink:
Visst känns det alltid lite nervöst när man gör det första gången men hittills har jag aldrig haft några problem.
För att fäscha upp plasten använde jag Consept vista.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Just på Saabar så har jag hört att det lätt samlas vatten i tändstiftsbrunnarna vid motrtvätt.
Så man ska nog ha tillgång till tryckluft så man kan blåsa bort vattnet.
Användarvisningsbild
av Nexus
eller så går hela tändkasetten åt pipan,hände en bekant som motortvätta en kundbil :(
Användarvisningsbild
av Tomas88
Och nu vågar TheBree aldrig tvätta motorutrymmet mer :lol:

Föressten så funderar jag på en sak:
Jag ska ju snart serva bilen då den gått 20 000 mil. Funderingen jag har är om jag skall byta tändstift eller ej. De byttes senast vid 17000. Enligt bytesintervallerna så ska det ju inte behövas men jag byter ju tex olja var 1000 i stället för 2000 så....
Användarvisningsbild
av eccy243
Det händer väldigt ofta på Volvo också att det samlas vatten i brunnarna. Men jag kan tänka mig att Saaben e känsligare. De TheBree skulle kunna göra är att ta bort tändkassetten. Dra en plastpåse övet kontaktstycket till den, och motortvätta så.

Ang. Tänstiften så är det ju upp till dig. Du tjänar ju inget på att byta dom nu, men får det dig att må bättre så. :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Gör det ingen nytta är det ju ingen mening. Man har ju funderat lite på detta med historierna krig de elektroderna som lossnat på Volvostiften (Beru). Så detta är ju en anledning. Men jag byter nog vid 21k i stället.
Hmm kanske skulle kollat mina tändstiftsbrunnar också.
Användarvisningsbild
av eccy243
Går bilen bra så har du ju inte fått vatten i dom. Men jag har fått fixa säkert 20-30 bilar som gått orent när dom kommit från rekonden. :wink:

Just de ja... De där med stiften tänkte ju jag inte på. Då kan du ju göra så att du tar bort spolarna och kollar om porslinet e sprucket eller om elektroden är lös.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hade borta stiften för ett tag sedan och kollade. Men de verkade fina. Så det får väl bli Byte av olja+filter och lite blås med tryckluften i luftfilter och kupéfiltret.
  • 1
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 137

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]