Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengan75
#306248
Nej, man får helt enkelt skilja på modellbeteckningen T-5 och uttrycket T-femma oavsett hur man skriver det. (T5, T-5, T-fem, T-femma)

Oavsett om modellen heter 2.0T, GLT, Turbo eller T-5, T-5R, eller R - är motorn en överladdad femma = T5a

Ungefär som att man inte får säga att man har en 850 Turbo om man har en R, "-näe det är en R inte en turbo.. -Jo men den har ju turbo, -näe den har ett R"
av *pettson*
#306255
Nu är det väl såhär att iallafall min 855T hette 850 T5 på bagageluckan. Det är årsmodell sent 93 uttagen 94, dekalerna var orginal.

Sen skiljer det som sagt under huven och det är därifrån beteckningarna kommer senare. Återigen, alla 850 T är T5.

Min motor är en vanligt B5234FT Alltså är min en vanlig T5 (turbo 5 cylindrar) Det fanns bara den 1994. Bilen märkt: 850T5

Sen när vi pratar om andra ev finare modeller..

1995..
B5234F T
B5234F T2
B5234F T5 (det här är vad som är T-5 GUL)


1996...

B5204 T
B5204 T2
B5234 T
B5234 T2
B5234 T4 Är den så kallade R modellen med M59 lådan.
B5234 T5
av Bengan75
#306278
Min motor är en vanligt B5234FT Alltså är min en vanlig T5 (turbo 5 cylindrar) Det fanns bara den 1994. Bilen märkt: 850T5
Eller jo, det fanns ju 2.0 T-5 oxå 1994, exporter..

Kanske bara är dekal-skillnader då på svensksålda, för när dom började säljas 1994 så tyckte jag de flesta hade dekalerna 850 Turbo på bakluckan, medan de flesta importer jag sett haft 850 T-5.. Sen blev det väl "riktiga" beteckningarna sen då T-5R och R kom åren efter.. Men dom kanske bytte så det stod T5 på övriga oxå efter 1994?
av *pettson*
#306452
Om vi ska blanda in exporter så blir motorlistan dubbelt så lång och totalt ointressant, detta eftersom allt som skiljer är att motorvolymen är mindre, beteckningarna i övrigt kvarstår.
Det *T5* folk är ute efter är MOTORNAMNET B5234F T5. Alla övriga är just T5 modeller, medans motor T5 är en T5R på bagageluckan.
Min är ingen import. Det är en bil uttagen oktober 1993 som 94 års modell. Den stod det T5 på bakluckan på.
av Bengan75
#307258
Okej, den hade gått lite (om det stämmer) och såg ju jättefin ut..

Jag skulle dock personligen betala mer för en originalbil, och den där kostade ju lite mer än jag själv skulle vilja ge för en 94a..

Du får ju faktiskt en betydligt nyare bil för samma pengar, men jag tror nog inte direkt det är ett dåligt köp ändå.. Det är bara du som kan avgöra om det är värt det..
Användarvisningsbild
av kebabpizza
#307307
Och har du otur kan du få problem på SBP, öppen dumpventil kan väcka misstankar om att bilen är trimmad. Men risken för att åka dit är tydligen ganska liten där, då är det nog värre vid en flygande besiktning.
Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]

Problem med volvo v70-99

Det är lite dubbla budskap om P167x-felkoder[…]