Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
wissel skrev:Någon viskade i mitt öra följande, om din Körkortsbehörighet inte räcker till och så länge du inte överskrider Fordonets dragviktsregel så händer absolut inget, du vägrar skriva på vid vägkanten o säger till Tusse Batong att vi får synas i rätten istället. Det finns inte en åklagare i Sverige som ids kalla dig till rättegång, det avskrivs DIREKT.
:-)
Det stämmer. Då du inte har uppsåt (2 olika vikter beroende på körkorts behörighet) och regelverket är krångligt lägger åklagaren ner åtalet. Det finns dock två problem 1: Vagnen lämnas på platsen 2: Skulle du tex. köra i diket betalar inget försäkringsbolag ersättning då du inte har behörighet att framföra ekipaget = dyrt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
dieselmagnus skrev:Jo jag har hört detta också.Problemet är att man inte får köra vidare med ekipaget. Å andra sidan hur stor är risken att åka fast i sverige för vägning.
Finns rätt många vågstationer numera, både fasta och mobila.

Har tex sett trafikpolisen i östergötland väga varenda stocksholmare med husvagn på väg söderut mot öland (stod på E22 vid Västervik).

Även om vagnen är tom och väger under bilens dragvikt kan du åka dit för olovligt körning, och det är mycket allvarligare än överlast.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fozzie skrev:Hej,
Funderar på att skaffa mig en större husvagn, kruxet är att den väger 1900 i "teknisk totalvikt". Går det att höja högsta dragvikt på en V70 D5 på något sätt? Någon som känner till detta på forumet?
Skaffa BE kort och lasta inte de sista 100 kg i husvagnen så dess bruttovikt är 1800 kg så kör du helt lagligt med din V70N D5.
av Fozzie
VolvoB20 skrev:
Funderar på att skaffa mig en större husvagn, kruxet är att den väger 1900 i "teknisk totalvikt". Går det att höja högsta dragvikt på en V70 D5 på något sätt? Någon som känner till detta på forumet?
Skaffa BE kort och lasta inte de sista 100 kg i husvagnen så dess bruttovikt är 1800 kg så kör du helt lagligt med din V70N D5.
Nu är det som så att jag har BE-kort och det duger alltså inte om vagnen väger 1900 kg. Det handlar om vagnens/släpets totalvikt och inget annat (vilket många hästsläpsförare inte känner till).

Fozzie
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fozzie skrev:
VolvoB20 skrev:
Nu är det som så att jag har BE-kort och det duger alltså inte om vagnen väger 1900 kg. Det handlar om vagnens/släpets totalvikt och inget annat (vilket många hästsläpsförare inte känner till).

Fozzie
Då är du tydlien hästsläpsförare också då eftersom du inte känner till reglerna för BE-kort.

För BE-Kort gäller inte totalvikten utan den faktiska vikten på släpet som inte får överstiga bilens maximala dragkapacitet. Från Transportsyrelsens hemsida:

BE - 18 år- Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil, även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt

-------------------------

Högsta vikt bromsat släp: Här kan du utläsa den högsta tillåtna släpvagnsvikten (släpvagnens tjänstevikt + lastens vikt) som gäller för bilen. Vikten får inte överskridas. Det kan innebära att släpvagnen inte får lastas så mycket som släpvagnens registreringsbevis anger
.

Lastar du din vagn till 1800 kg bara så är allt frid och fröjd och du åker lagligt med ditt BE-kort

Något som tydligen många husvagnförare tydligen inte känner till. :mrgreen:
av Fozzie
Ok, får väl motvilligt ge mig :oops: men det är som sagt tämligen snårigt detta. Nu gäller ju frågan om det tekniskt är möjligt utan att sänka lastvikten? Jag behöver fortsättningsvis ha en del i en eventuell ny vagn också! Hoppas att jag inte trampade någon för mycket på tårna....

Fozzie
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ingen fara....

Finns tyvärr inga sätt att höja dragvikten på bilen. Enda alternativen jag ser är:

-Kör husvagnen tom för den har väl 1800 tjänstevikt och 1900 totalvikt antar jag.

-Byt bil, en BMW touring 5:a av förra modellen, Ford Mondeo, Passat med V6an etc drar 2000 kg utan att vara SUVar.

-Kör ändå, eftersom du har BE så blir det inte olovlig körning (vilket är allvarligt) utan "bara" en böteslapp för 100 kg överlast,

Frågan är om det finns några husvagnar över huvud taget som är lagliga att dra som släp, kanske finns det inga lagliga vagnar alls.

Nya volvobilar verkar ju inte stämma ett skit med regbeviset när man väger dem, titta i TekVärld vägningar tex V70II vägde massor mer än i regbeviset. Husvagnar verka vara precis lika illa om inte värre......

Från husvagnsforum:

Hej!

De blev affär på husvagnen. Den har en tjänstevikt på 1330 kilo enligt papperna. De är ju förmodligen utan extra utrustning fastän den är monterad på fabrik. Den har sina löjliga 40 kilo i lastvikt. Alltså totalvikt 1370. När vi åkte hem så vägde jag den med en gasoltub, markis, tältpinnar och halv vattentank. Mycket mer var där inte i vagnen. Blev riktigt förvånad då vågen i helsingborg visade 1580 kilo påkopplad på bilen. Räknade med ca 60-80 kilo kultryck. Alltså en totalvikt på ca 1640-1560 kilo.

Åkte hem och lastade av allt. Tog av markis och reservhjul. Verkligen allt. Tappade ut allt vatten inkl varmvattenberedaren. Tog av gasoltub. Vagnen kunde verkligen inte bli lättare. Åkte till en besiktningsstation och vägde in den avkopplad på 1500 kilo.
Med gasoltub och vatten vilket ska räknas in i tjänstevikten blir de ca 1560 kilos tjänstevikt. De blir 230 kilo mer än vad som står i papperna. Den extra utrustningen vi har på vagnen får jag till ca 100 kilo. Alltså ändå ca 130 kilo fel.

Vi är bara två st och brukar inte ha med speciellt mycket. Fastän jag har både tält och trädgårdsmöbler i bilen tippar jag på att den kommer väga mellan 1650 och 1700 kilo.

Jag tycker de är under all kritik att tillverkarna bluffar så med vikterna. För vår del har vi redan 190 kilo överlass vid helt tom vagn.
Slutsatsen av detta får jag till att denna vagnen är helt obrukbar om man ska köra lagligt.

KABE hade själv inget vettigt svar att komma med när jag ringde dom.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Visst ska man ha rätt körkort naturligtvis. Det jag tycker är löjligt i sverige är att du kan packa ur 100kg och lägga dessa i bilen. Totalvikten är densamma men du går ifrån BE-kort till B-kort.
Jag har aldrig under mina 30000 mil sett polisen väga. Dock vet jag att de har portabla vågar nu som även klarar boogies. Manar inte till civil olydnad men det är fan inte svårare att köra en vagn som väger 1400kg eller 1200kg.

Det enda du kan göra som jag sagt innan är att byta bil eller regga ner husvagnen.
Användarvisningsbild
av isak
har du f-n så rätt i!
hade en terrano och en vagn som låg på kilot rätt i totalvikt tidigare. den kombinatonen tyckte bosse batong vid 4 tillfällen inte om de ser ut som att ha fångat högvilt (de vägde alldrig) med rapportblocket i högsta hugg! något snopna när de fick se siffrorna på instrumenten. sammanfattningsvis är man ointressant om man skulle ha en golf som drgbil o fara till idre i mars?? välj själva vilket som skulle främja säkerheten! men vårat vägverk i sammarbete med hoffa vill ha extra skattedebitering genom att inte följa EU normen utan ha dispanser i det längsta. kanske något för eudomstolen??
isak
Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

webasto doserpump v70n 07

På en V70N borde det väl sitta en Ardic[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]