Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
nån som orkar kan ju kolla, men jag är som sagt övertygad om att intercooler, kylare & kondensor är identiska på V70N & S60

nu är ju bilden på kondensatorerna inte så tydlig, men det ser ju ut som biltemas kondensor, inte har lika många kanaler ! om så är faller så kyler den sämre!
Användarvisningsbild
av isak
helt rätt tängt fred!
hoppas biltemasunket passar för dig? så lågt ger jag carman rätt, men de kanske lyckas den här gången! tror livslängden är bättre än förstagångsmonterde. (gäller nog samtliga fabrikanter) kanske kopparkondensor? du upplyser oss övriga i den frågan hoppas jag?
lycka till
isak
av Mekis
CarMan skrev: nu är ju bilden på kondensatorerna inte så tydlig, men det ser ju ut som biltemas kondensor, inte har lika många kanaler ! om så är faller så kyler den sämre!
Volvo orginal =41
Biltema= 37

Volvo kondensor med torkfilter =4300:-
Biltema kondensor med Waeco torkfilter = 1450:-

(4300-1450)=2850/4= 712,5:- ganska dyra kanaler :-)-)
av Fred
Biltema= 37 "kanaler"
Original= 41 "kanaler"

Ca 10% sämre kyla...det tar jag gärna för mindre än 1/3-del av priset!! Om den dessutom är mer robust byggd (som en AC-montör redan vittnat om) så sjunker ju priset ännu mer på Biltemas!

Nåja, vi som vågar testa Biltemas grejer kommer ju få erfara ifall de funkar lika bra som, eller till och med bättre än, original. En sak är i alla fall helt säker: vi kommer garanterat ha mer pengar över att göra kul saker för än märkesslavarna!! :twisted:
Användarvisningsbild
av Funk
janne44 skrev:Hej Funk! Fick inte Biltemas kondesor plats pga intercoolern? Tror du att den passar en bil utan intercooler bättre? eller är det kört om man har S60? :-)-) Janne
Den bygger åt båda hållen så fronten och dess gummilister tightar åt, lika mycket som intercoolern.. Mina lister ligger i en påse i bagaget på bilen, jag skall plocka ner fronten i helgen och se om det finns något sätt att få dit dem igen.
Vet mer senare...

/Thomas
av janne44
Funk skrev:
janne44 skrev:Hej Funk! Fick inte Biltemas kondesor plats pga intercoolern? Tror du att den passar en bil utan intercooler bättre? eller är det kört om man har S60? :-)-) Janne
Den bygger åt båda hållen så fronten och dess gummilister tightar åt, lika mycket som intercoolern.. Mina lister ligger i en påse i bagaget på bilen, jag skall plocka ner fronten i helgen och se om det finns något sätt att få dit dem igen.
Vet mer senare...

/Thomas
Okej,tack så länge :-)-) Janne
Användarvisningsbild
av Funk
Sådärja, då var det fixat...
Det gick att få tillbaka allt, även om det var oerhört trångt. Jag skulle tro att på en vanlig sugmotorbil har man betydligt bättre plats då intercoolern på turbomodellerna stjäl en hel del plats. Att montera kondensorn genom att plocka ned fronten borde vara att föredra, även om kylkillen sade att det aldrig görs på verkstäderna som gör detta ofta.

Jag har kontaktat Biltema och dom ser över sina specar, kanske skall dom stryka turbomodellerna i listan över bilar dom passar till. Det må vara hur det vill med den saken, men deras kondensorer är en aning tjockare än original så 100% kompatibla är dom inte.. Biltema kommer att ersätta mig för merarbetet i alla fall.

/Thomas
Användarvisningsbild
av isak
hej
schyst av dem, bra att veta eftersom min säkert suttit sen den var ny?(D5A)vet du om du fick koppar?
isak
av Fred
Grymt bra info Funk!

Då kan jag känna mig lite lugnare inför mitt byte i slutet på veckan. Kondensorn är inhandlad och torkfiltret är beställt (ska komma på onsdag eller torsdag) så montering är nära förestående! :D

Det är trist att man har så dålig framförhållning, det är ju dagar som dessa som man verkligen behöver en fungerande AC! (30° i Stockholm idag!! 8) )

Jag lovar att återkomma med rapport efter att min montering är klar! Kanske lyxar jag till det och tar med kameran så jag kan göra ett riktigt mektips av det hela! Detta verkar ju vara ett vanligt fel på våra bilar så det finns kanske många som skulle vilja se arbetsmomenten.

Mvh
/Fred
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]