Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjoho alla volvo diggers :)

Fick ett pris av en mekonomen verkstad angående byte av kamrem på min volvo V70 -1998 TDI.
Priset för allt som har med kamrem att göra med rullar etc 5700:-

Och sen för vattenpumpen ett par hundra till.

Låter detta som ett rimligt pris.

Anledningen till bytet är att föregående ägare inte har en aning om när den är bytt. Finns det något sätt att kontrollera detta på ?
Användarvisningsbild
av Nexus
varför inte jämföra pris med bilia/volvo. ibland är det billigare lämna på bilia niceprice du vet 8)

La till bilmodell i rubriken/Magnus
du ska också göra pumprems byte & ovasett om du byter pumprem eller ej så ska det göras en dynamisk inställning. klarar dom det? eller hoppar dom över det o hoppas att du inte märker nått?
Helmia Bil ( Volvo ) bytte kamrems satts på min v70. Pris ca 5000 med vattenpumpen gick
det på ca 7000 så några hundralappar för pumpen låter som ett bra pris. Annars så var det nog inte billigare än Volvo. Mekonomen klarar säkert av att göra en elektornisk koll ( Dynamisk ) av pump inställningen. Men du kan ju kolla med dom.
jag klarar inte att göra detta jobb utan specialverktyg !!! (kan vara svårt att hitta en polare som har specielverktyg liggande för denna motor! )
CarMan skrev:jag klarar inte att göra detta jobb utan specialverktyg !!! (kan vara svårt att hitta en polare som har specielverktyg liggande för denna motor! )
Tur för mig att min jobbarkompis har alla verktyg. Han (och jag) jobbar på Volvo Parts Flen där vi renoverar ALLA Volvos motorer, från röd motor till Fords senaste diesel.
bara för att du jobbar på volvoparts, så behöver väll inte xhizors ha en polare som har rätt verktyg !
om du kan tänkadig att åka till flen så ska du kanske kolla vad volvo i flen tar för att göra jobbet (så du har nått att jämföra med)
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]