Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ubbe
Hej,

Jag har en Volvo 855 2,5 SE -95. Jag hade den på service pga problem med tomgången (var tvungen att ge gas i ca 15-20 sek vid start annars dog den) . Killen rengjorde gasspjället och bytade tändstift, fördelarlock och rotor. Nu startar den utan problem men när den är varm ligger tomgången på ca 1400-1500 varv/min.

Servicekillen nämnde detta och att det kunde vara tomgångsmotorn, men kunde jag leva med denna höga tomgång så sparar jag 1600 kr som en ny sådan kostar.

Jag har sökt på forumet och enligt vad jag har läst så är:
Tomgångsmotor = Tomgångsventil
Stämmer detta???

Om ovanstående stämmer ska man kunna rengöra denna som jag har förstått det, men jag har hört olika varianter bla spruta 5-56 in i den, vad är det korrekta sättet att försöka fixa till den? Eller det är bara att köpa en ny?

Ubbe
Användarvisningsbild
av ketto
Prova göra rent till att börja! Spruta 5-56 eller WD40 i hålet,låt den verka en stund och sen blåser du rent de!
Ett försök är de värt iaf!
Om du inte vet var den sitter så sitter den strax framför gasrullen,under den svarta kåpan!
av Taxen
Här sitter den :wink:
Bild
av Ubbe
Hej,

Taxen, enligt din bild ser det ut som det går en slang från tomgångsmotorn ner till den stora slangen (som går mellan luftfiltet och gasspjället). Jag är 99% säker på att så ser det inte ut på min. Jag bytade denna slang mellan luft/spjäll för några veckor sedan och på din bild där det går in en slang där har jag bara en "plugg/kork". Men slangen från tomgångsmotorn måste ju gå någonstans, men jag ska kolla detta under dagen.

Mvh
Ubbe
av Ubbe
Hej,

Jag har kollat nu och slangen från min tomgångsventil går upp till luftfiltret och där din går in på bilden har jag en "plugg/kork".

Är detta en gammal version jag kan ha då?

Men i vilket fall som helst är det väl samma tillvägagångssätt att ta bort den slangen och spruta in lite 5-56 och sedan blåsa rent?

Mvh
Ubbe
av Taxen
Du har modernare än jag,men ta loss slangar,kontakt och sen hela "motorn".Sen kan du hålla den med smala änden uppåt och spreja in i hålet och låta det stå och dra ett tag.Men kolla insugsspjället också för där kan det vara kladdigt.Kolla också (om du har)flamfällan på insugsröret.
av Ubbe
Hej,

För information till andra som kan ha hjälp av detta.

Felet är nu fixat, fick göra följande:

1) Provade att smörja upp tomgångsmotorn --> Hög tomgång

2) Bytade till ny tomgångsmotor --> Hög tomgång

3) Gasspjället hade någon kladdat (förra ägaren) på, så det var inte stängt, ändrade justeringsskruven --> Lite lägre tomgång

4) Gasvajern hade de också kladdat med, så den låg lite "spänd" dvs gav lite gas. Justerade den --> Tomgång OK (900 Varv)

5) På grund av att de var kladdat med både gasspjället och gasvajern så tänkte jag att det kanske inte var tomgångsmotorn det var fel på, så jag provade att sätta tillbaka den gamla, och då gick tomgången upp igen. Den gick inte upp som den låg på från början men ändå märkbart.

Jag satte tillbaka den nya tomgångsmotorn och nu går bilen perfekt igen.

Detta fel var alltså en kombination av:

Fel inställningar på gasspjället
Fel inställningar på gasvajern
Fel på tomgångsmotorn

/Ubbe

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]