Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av raveper
Har läst en massa trådar angående detta men har inte kommit till klarhet med om man byter bägge när man ändå håller på eller om det räcker med fjädersätet. Bilen knirrar lite i gupp och så. Kan man på något sätt se om det är dags att byta fjäderbenslagret utan att ta isär det?
Fjäderbenslagrena ser du när du ändå river ner för att byta sätena. Det sitter ju liksom ihop :D
Nån sa till mej att man kunde känna via motorrummet om dom glappade. Mina gjorde inte det så jag bytte bara sätena.

Och jisses vad tyst det blev... besiktningen hade åsikter om skicket på dessa och visst lät det lite om dom...

Köp på dej dom om du ändå ska byta.... spara kvittot och lämna tillbaka dom om du inte behöver dom... finns ju inget retligare än att riva ner saker och märka att man behöver mer grejer och affären stängde 15 minuter tidigare... :-(O)
är dom riktigt jätte slut så ser du det via motor rumet. du skruvar bort muttern med 21 skalle, under plast kåpan (bilen ska stå på hjlen)

men det kan knirka en hel del, utan at du ser nått där
Är du verkligen säker på att det är från dessa det knarrar? Anledningen till att jag frågar är att jag själv hade en massa gnissel, klonk och knarr i min framvagn när jag körde över väggupp. Funderade också på om det kunde vara fjäderbenslagren, sätena eller ev stötdämparna som var slut.

Men eftersom jag vet att ett känt problem är de sk "knarrstagen" eller stabilisatorstag som de heter på Biltema bestämde jag mig för att byta dessa först. Har bytt dem en gång innan då jag hade oljud i framvagnen och eftersom de bara kostar 149 kr st på Biltema är det ju värt att testa. Dessutom är de enkla att byta.

Jag kunde inte se eller känna nåt fel på de gamla men jag bytte dem ändå idag och resultatet blev över förväntan. Som en ny bil och numera helt tyst över vägbulorna. :D
JockeGbg skrev:Är du verkligen säker på att det är från dessa det knarrar? Anledningen till att jag frågar är att jag själv hade en massa gnissel, klonk och knarr i min framvagn när jag körde över väggupp. Funderade också på om det kunde vara fjäderbenslagren, sätena eller ev stötdämparna som var slut.

Men eftersom jag vet att ett känt problem är de sk "knarrstagen" eller stabilisatorstag som de heter på Biltema bestämde jag mig för att byta dessa först. Har bytt dem en gång innan då jag hade oljud i framvagnen och eftersom de bara kostar 149 kr st på Biltema är det ju värt att testa. Dessutom är de enkla att byta.

Jag kunde inte se eller känna nåt fel på de gamla men jag bytte dem ändå idag och resultatet blev över förväntan. Som en ny bil och numera helt tyst över vägbulorna. :D

Det var ju det första självklara valet att byta. Men det hjälpte föga.
Efter en heldag på Biltema har nu nya fjädersäten inhandlats. Tänkte börja med att byta dem och se hur det blir. Det verkar ju vara så lätt att byta så räcker det inte, får jag väl göra om och göra rätt. Stod dock i butiken och kliade mig i huvudet över tanken på en sats med damasker och genomslagsgummi med texten Volvo på. Kanske skulle en sådan sats ha inhandlats med?? Vad vet jag!
Som vanligt inhandlades det lite verktyg bl.a en fjäderspännarsats och 21:ans pu till muttern på dämparen, näst största skiftnyckeln för endast 200kr kan kanske vara bra att ha till något någongång. om den håller villsäga .. annars blir den perfekt sänke till havsfiske.
Nu inväntas det bara att regnet skall hålla upp i morgon så att jag kan gå ut och meka.
av *pettson*
Dom största problemen man kan skapa inom mekandet görs genom att använda skiftnycklar. Först vänds dom åt fel håll så fel käft belastas. Sen avslutar man med att sakta svarva muttern rund då nyckeln slinter. Naturligtvis är det alltid en felgjord skiftnyckels fel.
Men visst, en väl använd (läs rätt använd) skiftnyckel i NÖDFALL kan ju användas. Men då spelar det ingen roll om det är en 950kronors bacho eller en 150kronors biltema. :wink:

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Tror nog du behöver byta värmepaketet f&[…]

Tjena! Tidigare idag så klagade bilen p&ari[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]