Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej hej.

En färsking på forumet.
___ :roll: _____
Nu e det så att min ABS lampa tänds å sen försvinner ABS.n.
Stannar jag å stänger av å startar igen funkar ABS.nnen igen.
Inget kul när man e ute å kör å det e halt. :x
Man blir enna bortskämd med ABS

Nått jag kan spana på för fixa det eller e det kört för min 760 automat 88.a.

M.v.h Sälen
av Perra N
När ABS-lampan tänds deaktiveras ABS-systemet, men bromsarna funkar som på en bil utan ABS. Du sa att lampan tänds när du börjar rulla? Då är det antingen en givare som håller på att gå sönder, eller glapp i en kontakt till en givare. Det enklaste sättet att själv kolla vilken givare det är, är att hissa upp bilens alla hjul, och snurra på ett hjul i taget, med motorn igång. När lampan tänds, vet du vilken givare det är som spökar.
Annars är det diagnos på verkstad som gäller.
av Lesjö
Med stor sannolikhet är det kuggkransarna som sitter på framhjulsnaven (bakom bromssköldarna) som är upprostade. För att byta kuggkransar måste hjulnavet demonteras, sedan är kransarna krympta på hjulnavet. Börja med att mäta upp givarna. Givarna fram skall ha ett motstånd på 1000 ohm, lika på båda sidor. Är givaren bak sönder så funkar inte hastighetsmätaren. Om givarna är sönder så tänds lampan direkt har jag för mig.
Lycka till!!!!
av Perra N
Om kransarna är sönderrostade borde väl lampan lysa alltid, och inte släckas ibland?
av Lesjö
Jo systemet börjar om varje gång tändningen slås på, Ofta tänds ABS-lampan vid en viss hastighet.
Användarvisningsbild
av Sälen
Tack så mkt killar :wink:
Under kommer bilder på högen
:roll:
av noppe72
Det är givarna...hade samma problem med min bil.
Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]

Precis samma med min. Har aldrig sett den öve[…]