Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Fick tillfälle att köra en av pressvagnarna (D5 AWD, MY-10) som varit i Monaco igår , visserligen bara några mil men ändå...
Första intrycket är att det inte var så mycket att hurra över, den känns inte sådär pigg som jag väntat. Men det är bedrägligt, det som hänt är att man har sådant så högt vrid över ett mycket bredare register än gamla D5 att ketchupeffekten helt är borta. Det går helt enkelt raskare än det känns. Bränsleekonomin vill jag inte kommentera då man knappast kör normalt vid så här korta tester.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Guligan
Hur verkade ljudnivån - tystare än nuvarande D5 får man hoppas?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Nya D5 blir en riktigt dräpare med motoruppgradering. Har hört runt 260hk! :D Inte från Volvo dock, utan tredjepartstrimmare...
Användarvisningsbild
av Funk
Guligan skrev:Hur verkade ljudnivån - tystare än nuvarande D5 får man hoppas?
Den verkade bättre isolerad, men eftersom den lägger i höga växlar tidigt så kan den ibland låta lite vid segdragning. Tror att samma fenomen gäller för vagnar av äldre årsmodell med uppdaterad mjukvara. Fast jag skall i ärlighetens namn inte påstå att jag störs överdrivet av äldre vagnar heller.

/Thomas
av Amli
XC90_Executive skrev:Nya D5 blir en riktigt dräpare med motoruppgradering. Har hört runt 260hk! :D Inte från Volvo dock, utan tredjepartstrimmare...
Även om jag tycker det låter ganska mycket så vore det ju helt magiskt. Än mer intressant skulle vara att höra vad vridet hamnar på med en sådan motoruppgradering.
Användarvisningsbild
av Guligan
Nu måste väl någon fått sin nya 2,4D/D5. Erfarenheter kring motorn främst? (Jag skall snart byta bil och nya dieseln är ju klart intressant)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guligan skrev:Nu måste väl någon fått sin nya 2,4D/D5. Erfarenheter kring motorn främst? (Jag skall snart byta bil och nya dieseln är ju klart intressant)
Här har du en som gjort det.....

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=41267

Jag har bara varit och kikat på min då de kom till ÅF redan i förra veckan, vet inte riktigt när jag får hämta den, kanske i övermorgon.
av XCThord
Nu då tråden kom upp igen undrar jag om någon läst nåt om nya 2,4D DRIVe (FWD) i XC60/-70?

Verkar vara ett rätt bra köp för oss som vill ha lite mer markfrigång men klarar oss utmärkt utan AWD. 40 000 kronor billigare än nya D5:an, 0,60 respektive 0,69 i förbrukning (hur kan automaten lägga på sååå mycket?!) och ändå acceleration nästan som den gamla D5an. Min ska gå 0-100 på 9,9 sekunder - nya 2,4D DRIVe går på 10,2...
av xcmannen
XC90_Executive skrev:Nya D5 blir en riktigt dräpare med motoruppgradering. Har hört runt 260hk! :D Inte från Volvo dock, utan tredjepartstrimmare...
Vilken tredjepartstrimmare har du pratat med? Bilen är ju två dagar nu och har gått 11 mil, så det börjar bli dags att trimma.......... Skämt åsido, någon som hört något om BSR, Autotech eller dylikt för nya D5?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
xcmannen skrev:
Vilken tredjepartstrimmare har du pratat med? Bilen är ju två dagar nu och har gått 11 mil, så det börjar bli dags att trimma.......... Skämt åsido, någon som hört något om BSR, Autotech eller dylikt för nya D5?

Det kan jag inte säga tyvärr :wink: Men jag hörde att det fanns mycket att plocka ur motorn! :-)-) Dom hade haft den länge och provat med!
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]

Två veckor är ju ingen big deal.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]