Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Keckonius
Tjing!! :lol:

Någon som vet om det finns någon annan mjukvara till bältespåminnaren till V70II, då jag på mina tidigare två V70N bytt från Europa version till USA version, det är ju ofantligt störigt att behöva be sina passagerare ta på sig bältet HELA tiden då jag använder min bil i Taxi-trafik!!
Använder själv bältet till 99,99% av tiden!!

Mjukvara till V70N:
Europa version: Summern ljuder då bältet ej används vid körning!
USA version: Summern ljuder då nyckel sitter i tändningslås och förardörr öppen men tystnar så fort dörren stängs och är knäpptyst under körning då bälte ej används!

Det finns ju dock öronproppar men det blir ju dyrt i längden plus att man inte hör det man vill höra!! :P
av riha
Men oavsett om du kör taxi eller privat så skall väl fasen passagerarna ha bälte på sig. Det är ju du som förare som har ansvaret för de som sitter i bilen.

Eller menar du att taxi inte går under bältesregeln!!!
Om taxi går under bältesregeln så anser jag att det är lite nonchalant av dig att inte be kunderna sätta på sig bältet.
av volvo diesel
Det borde finnas en amerika mjukvara, kan dock vara lite känsligt att få den utbytt hos vissa volvo verkstäder.
Jag försökte få amerika mjukvara till min S40 men min lokala volvoverkstad sa att de "får" inte byta ut den.

Som förare är man väl bara ansvarig att barn under 15år har bälte på sig.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
volvo diesel skrev:Som förare är man väl bara ansvarig att barn under 15år har bälte på sig.
Underförstått så är man ju givetvis ansvarig för sin egen bil. Inte för lagen dock. Men jag skulle inte vilja krocka i 50km/h med en obältad 80kg person bakom förarstolen. Oavsett ålder på passageraren....

Nog om det. Orkar man nu inte ha på sig bältet eller har någon medicinsk orsak som gör att man inte kan ha det på så borde det ju gå att fixa. Det enklaste måste vara att ringa till verkstan och höra.
Användarvisningsbild
av Keckonius
Riha!!

Så här är det, jag har ansvar för barn och ungdomar (15 år och yngre), jag kan aldrig tvinga någon äldre att använda bältet även om jag förespråkar för det, tro det eller ej det finns faktiskt människor som har intyg eller olika skäl att undgå bälteslagen och just i det läget är det sååååå jobbigt att behöva sitta i bilen och höra "plinget" och det verkar som om det inte bekommer mina passagerare överhuvudtaget!!

Och när det gäller elefanter i baksätet så säger jag alltid ifrån om någon sitter obältad bakom mig att antingen ta på sig bältet eller flytta till andra sidan, det är inte mitt jobb att sitta och tjata på mina passagerare utan jag kan bara be snällt men vill dom inte så slipper dom!!

Nu var ju dock min fråga om det fanns någon annan mjukvara, det här liknar mest klagomuren Riha!! :-(O)
Och jag får ju anta att du ALLTID använder bälte oavsett om du kör själv eller åker och så även i en taxi på "fyllan"!! :roll:
av riha
Keckonius skrev:Riha!!

Så här är det, jag har ansvar för barn och ungdomar (15 år och yngre), jag kan aldrig tvinga någon äldre att använda bältet även om jag förespråkar för det, tro det eller ej det finns faktiskt människor som har intyg eller olika skäl att undgå bälteslagen och just i det läget är det sååååå jobbigt att behöva sitta i bilen och höra "plinget" och det verkar som om det inte bekommer mina passagerare överhuvudtaget!!

Och när det gäller elefanter i baksätet så säger jag alltid ifrån om någon sitter obältad bakom mig att antingen ta på sig bältet eller flytta till andra sidan, det är inte mitt jobb att sitta och tjata på mina passagerare utan jag kan bara be snällt men vill dom inte så slipper dom!!

Nu var ju dock min fråga om det fanns någon annan mjukvara, det här liknar mest klagomuren Riha!! :-(O)
Och jag får ju anta att du ALLTID använder bälte oavsett om du kör själv eller åker och så även i en taxi på "fyllan"!! :roll:

Ja, jag använder ALLTID bälte, oavsett om det är på fyllan eller inte och oavsett om det är i min egen bil, någon annans eller i en taxi.
Sen får du uppfatta det som klagomuren om du vill eller inte, jag anser ändå att alla skall använda bilbälte i bilen och att oavsett ålder så skall det användas och påpekas om det.
Visar det sig sen att någon person har intyg eller annan orsak att inte använda bilbälte, så kan man ju alltid koppla bältet och ha det liggande bakom ryggen, så slipper man plingandet.

Ursäkta mig så j_vla mycket för att jag inte har förstående för taxiyrket.
av Arese
Keckonius skrev:Tjing!! :lol:

Någon som vet om det finns någon annan mjukvara till bältespåminnaren till V70II, då jag på mina tidigare två V70N bytt från Europa version till USA version, det är ju ofantligt störigt att behöva be sina passagerare ta på sig bältet HELA tiden då jag använder min bil i Taxi-trafik!!

Mjukvara till V70N:
USA version: Summern ljuder då nyckel sitter i tändningslås och förardörr öppen men tystnar så fort dörren stängs och är knäpptyst under körning då bälte ej används!

Det finns ju dock öronproppar men det blir ju dyrt i längden plus att man inte hör det man vill höra!! :P
Hej

Är det inte bara att trycka på info-knappen till färddatorn så tystnar det?

Brukar jag använda när junior är fed-up och hans mor behöver ge honom akut uppmärksamhet...

Mvh
Arese
av riha
Keckonius skrev:Ursäkten godtas!! :-)-)
Lugnt...

Fint väder idag :-)
av riha
Arese skrev:
Keckonius skrev:Tjing!! :lol:

Mjukvara till V70N:

Hej

Är det inte bara att trycka på info-knappen till färddatorn så tystnar det?

Brukar jag använda när junior är fed-up och hans mor behöver ge honom akut uppmärksamhet...

Mvh
Arese
Är det så så är det ett bra tips, för er som behöver det ;-)

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]