Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått felmeddelande motorprestanda låg i displayen 2 gånger nu samtidigt som motorn vägrar hålla sig över tomgång. Tvungen att starta om bilen för att den ska gå normalt igen. Har även upplevt att bilen ibland går lite ryckit! Efter lite efterforskningar så verkar det som flera haft denna symtom och då rengjort eller bytt gasspjället för att bilen ska gå bra igen! Jag har ju det nya spjället så jag hoppas på att komma undan med en rengöring!

Har inga felkoder konstigt nog...

Har letat men inte hittat: Finns det någon som kan beskriva eller länka till en beskrivning om rengöring av gasspjället? Även beskrivning på borttagning av spjällhuset skulle vara väldigt välkommet sitter lite oåtkomligt och misstänker att man måste bort med insuget?

Tack på förhand!
Jag har pluggat in laddtrycksmätaren och den ser ut att ladda som den ska, 0.9-1 bar(bsr steg 1). Rengjorde även magnetventilen nyss och mätte upp den(23.5ohm som det ska vara) och nu upplever jag det inte som att den rycker/pulserar längre men verkar finnas fel på bilen fortfarande. Fick ungefär samma felmeddelande i displayen igen nu under provkörningen, nu stod det dock motorprestanda nedsatt och inte motorprestanda låg:/ Sen rörde jag inte farthållaren denna gång utan bara gaspedalen! Men samma symtom, bilen saktar ner och rullar på tomgången. Man måste starta om bilen för att den ska gå felfritt igen. FORTFARANDE INGA FELKODER

Bilen går alltså som ett skott ända tills felmeddelandet dyker upp! Misstänker fortfarande gasspjället hänger sig på nått sätt. Bli spännande att plocka ner det.

Om nu nån vet hur man gör det eller kan tipsa om nån som vet;) Är ju framförallt hur man steg för steg går tillväga för att komma åt det som är intressant. Så man inte sabbar nått! SJälva rengäringen kan jag nog räkna ut själv...
På min S80 (2.4T 2001) det var inte nödvändigt att ta bort insuget. spjället sitter direkt under insugning front på min S80. Om 2.5T'ens sitter på samma sätt:
ta bort röret under spjället och de fyra bultarna som håller spjället.
det är förbannat liten plats :-)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=40503
Har du kontrollerat felkoder med PPC? eller via en OBD2 läsare?
bilen också har ett särskilt dold meny där du kan se om det finns et fel
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=41038
jimDK skrev:På min S80 (2.4T 2001) det var inte nödvändigt att ta bort insuget. spjället sitter direkt under insugning front på min S80. Om 2.5T'ens sitter på samma sätt:
ta bort röret under spjället och de fyra bultarna som håller spjället.
det är förbannat liten plats :-)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=40503
Har du kontrollerat felkoder med PPC? eller via en OBD2 läsare?
bilen också har ett särskilt dold meny där du kan se om det finns et fel
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=41038
Yes, kollade med Vadis och verkade gå finfint att plocka bort spjället utan att ta bort insuget!
Jag har kollat med PPCn, alltså den jag fick med när jag trimmade bilen! Kom inte och säg att funktionen inte fungerar, jag som blev så glad över att jag slapp köpa en separat felkodsavläsare från BSR...
Tyvärr funkar inte den där lilla specialmenyn på min bil... bil på-->p-läge i-->höll in "read"-->klicka på bakre dimljusknappenx2-->släppte "read"-->Ingen meny bara den gamla vanliga!
tdeimos skrev:
jimDK skrev:...
Tyvärr funkar inte den där lilla specialmenyn på min bil... bil på-->p-läge i-->höll in "read"-->klicka på bakre dimljusknappenx2-->släppte "read"-->Ingen meny bara den gamla vanliga!
Jag trodde inte det funkade på min heller, men jag hade fel! Du måste klicka snabbt på dimljusknappen, typ som dubbelklick på musen till datorn.

Så här gjorde jag:
Nyckeln i läge 2 (bilen avstängd), ljusomkopplaren rakt upp (som på bilden) och ett snabbt dubbelklick på dimljusknappen.
tdeimos :
>>Jag har kollat med PPCn, alltså den jag fick med när jag trimmade bilen!
okej, så din PPC Trim (PPC Tuning System) har också inbyggda felkod läsare?
eller jag missförstår vad du skriver? :-)

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]