Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jimDK
#290957
bilar i detta forum har en inbyggd möjlighet at visa fel (om en felkod lagras).
bilen kan även visa modul fel hör.

1. tändningen i läge 2
Bild

2. Tryck och håll "läsa"-knappen,
3. samtidigt tryck på dimljus-knappen back två gånger:
Bild

Nu bilen kommer att leta efter felkoder:
Bild


bläddra igenom alla moduler med 'läsa' knappen
Användarvisningsbild
av jimDK
#290987
Jag hoppas att någon kan använda den, jag tyckes det är väldigt smart.
ibland är man osäker på om bilan har lagrats ett fel, eller om man har en felaktig felkod läsare som inte kommer att visa något fel.
Eller om man bara har ett OBD-läsare som inte kan läsa alla fel, utan endast dem som avsåg forurering.
det fungerar (åtminst) på S80 2001 och V70 2004, och några andra årgang. Jag har inte hört av S60, S80,V70N där det inte fungerar :-)
Användarvisningsbild
av Doffen
#291898
Fungerer også på V50. Testet nettopp på min bil, og til min glede viste den no DTCS set :)

Oppdaget forøvrig at lysbryteren måtte stå på 0 for å få dette til å fungere.
Användarvisningsbild
av jimDK
#291946
Doffen skrev:Fungerer også på V50. Testet nettopp på min bil, og til min glede viste den no DTCS set :)

Oppdaget forøvrig at lysbryteren måtte stå på 0 for å få dette til å fungere.
Det är riktigt bra.Har också hört att det är en bra bil ;-)
Mitt ljus-bryter är ON ( upplyst) när jag gör det, hmmm,det finns förmodligen små skillnader.
av J.F.S
#291994
Hur lång tid ska man vänta? Bläddrar jag igenom de olika modulerna så står det tex PDM Checking i evigheter (som jag upplever det ;) ) men ändrar aldrig status.
av christbo
#292002
Hei.. Jag har nå prøvd detta på min bil.. litt mer utførlig en bare å se at det virker.. noe det gjør..
Ursekta dårlig svensk.. jag er nordmann :-)

Men her er DET MYE jag inte skjønner noe som helst av.. :-)

Jag følger prosedyren og dette er hva som skjer..
1. CHECKING DTCS
2. Så får jag beskjed om at det finns DTCS IN VEHICLE (noe jag tolker som at det finnes feilkoder??)
3. Så begynner showet.. her er det mycket uforståeligt for meg..!
4. BCM CHECKING.. skal jag her vente lenge før den har sjekket ferdig? Jag ventade 2 min.. ingenting skjedde.. så bladde jeg videre..
5. SAS READY.. hva er SAS?
6. SRS READY.. har dette noe med airbags å gjøre?
7. ECM DTC SET.... ???? hva er dette?
8. AUM READY... ????
9. CEM DTC SET... ???? Skjønnner inte något!
10. DIM READY.. ???
11. CCM CHECKING.. her venter jag igjen 2 min.. men ingenting skjer.. venter jeg for kort tid?
12. CCM CHECKING... ?????? samme som over
13. PDM CHECKING.. ??? samme som over
14. REM CHECKING::??? samme som over
15. PHM READY.. hva er dette??
16.UEM CHECKING... igjen venter jeg 2 min.. ingenting skjer.. venter jag for kort?
17. Da er prosedyren over og den går tilbake til vanling kjørecomputer der det står at jeg INTE HAR NÅGON BESKJEDER.. betyr det at de feilkodene som ligger der inte er alvorlig??
Vet noen hva de forkortningar over står for??
Noen som vet hur lenge man må vente for at bilen skal gjøra seg ferdig med CHECKING??

BLIR UTROLIG GLAD FOR SVAR PÅ DETTE!! Bilen er en 2005 D5 V70
av J.F.S
#292003
Jag fick samma resultat som dig christbo, dvs väntade och inget mer än att det står "modul" Checking ("modul" checking= tex PDM checking).

Hade inga problem att förstå dig så du behöver inte oroa dig över svenskan :) Skriv på engelska om det är något ord som är oklart. Då är jag övertygad om att alla förstår men jag förstår dig bra utan engelska :)
Användarvisningsbild
av jimDK
#292006
J.F.S skrev:Hur lång tid ska man vänta? Bläddrar jag igenom de olika modulerna så står det tex PDM Checking i evigheter (som jag upplever det ;) ) men ändrar aldrig status.
problemet har jag också. Jag vet inte svaret

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]