Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag skickade iväg min wastegateklocka till en firma som konverterar den från ickes ställbar(0.3 bar) till ställbar, (upp till 1.3 bar?). När jag då körde bilen (utan klocka, igenpluggad slang)märkte jag att ecometern(bränsleförbrukningsmätaren knappt rörde sig mer än till hälften vid full gas.

Är ecometern att lita på eller står förklaringen att finna i att bränsle-luftblandningen förändrats etc snarare än att bilen de facto drar mycket mindre bränsle med turbon urkopplad?

Att köra med turbon urkopplad skadligt för densamma? Drar den mindre och om det är ofarligt att köra med turbon urkopplad kan det ju vara läge att sätta dit en elektrisk "snål-kran" som kan styras från kupén.
Econ-mätaren är ju kopplad till insuget och det den mäter där är under-/ respektive övertryck, den har ingen direkt koppling till bränsleförbrukningen även om förbrukningen påverkas av hur mycket luft man trycker in i motorn. På en vanlig sugmotor (alltså en motor utan turbo) kan det aldrig bli något övertryck men på en turbo gör ju turboaggregatet att det bildas ett övertryck, den "tvingar" in luft i motorn. Så vad som händer när du tar bort trycklockan är att turbon inte kommer att ladda och econ-mätaren kommer således inte visa något övertryck, mätaren kommer inte gå längre än där den står när motorn är avstängd. Pga den lägre kompressionen i en turbomotor upplevs också bilen som slöare än en vanlig sugmotor då du kör den utan turboladd och du kommer (kanske) att gasa mer för att kompensera de förlorade hästkrafterna och bilen drar då mer soppa, men motorn/turbon tar ingen skada av detta.

//Maxwell
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&[…]

Nya skärmarna

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=86&[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" oc[…]

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]