Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Angående att räkna ören vid pumpen är det ju precis samma sorliga resonemang som folk tillämpar med sina flexifluel-bilar och tanka bensin så fort det kan spara några ören i plånboken.
MattiasD skrev:Angående att räkna ören vid pumpen är det ju precis samma sorliga resonemang som folk tillämpar med sina flexifluel-bilar och tanka bensin så fort det kan spara några ören i plånboken.
När bensinen kostade tio kronor litern var det inte bara ören man som V70 2.0F-förare kunde spara utan snarare 20 mil per tank... Men visst kan räknandet anses småaktigt i helheten.
Det var väl av miljöskäl man köpte sin Flexifuel, var det inte så?

Jag har inget emot att folk försöker åka billigt men säg det då rakt ut! Avskyr skenheligheten bland etanolåkarna :-(
Jo självklart har man ju värdeminskningen oxå.

Men den är väl oxå mer fördelaktig på tex 2,0F mot en dyrare T6 eller D5???

Om man räknar med både förbrukning värdeminskning inköp och miljörabatten så borde ju 2,0F vara en mycket ekonomisk affär... eller???

Så det handlar inte bara om några få droppar bränsle!
Naturligtvis är en billigare bil bättre ur värdeminskningssynpunkt.

Men det är inte riktigt den diskussionen som vi vänder oss emot. Det handlar om personer som köper en V70D5 Aut för 400' och sedan klagar på att den drar 0,85 istället för 0,75 som det står i deklarationen. Det finns otal sådana trådar.
Jag har en V70II 2,5FT och jag är mycket nöjd med den motorn, går kanon.
När uppgraderingen (trimchip) kommer till Bilia runt vecka 24 så kommer jag att köpa den.
Då får jag ett vridmoment i klass med en D5'a, men motorgång som en bensin, bästa av 2 världar.

Min förbrukning är på etanol 1,18l/m med mest stadskörning.
Det är klart att jag får tänka mej för hur jag kör, men oavsett detta så går det att köra snålt om man vill.
Med uppgraderingen så kommer vridet att öka vilket gör att jag kan köra på lägre växlar = lägre förbrukning.

Jag tankar etanol oavsett bensinpriset med tanke på miljön.
Jag kör ca 2300 mil per år och om jag tankar bensin så kanske jag sparar 1-2 tusen på året, så jag väljer att köra på etanol oavsett.

Funderar du på en en V70 1,6D så kommer du att bli nöjd, det är en go motor, men hög skatt och pris, så det gäller att köra för att komma ikapp. Å andra sidan så slipper man tanka så ofta.
andreas_lofgren skrev:Det var väl av miljöskäl man köpte sin Flexifuel, var det inte så?

Jag har inget emot att folk försöker åka billigt men säg det då rakt ut! Avskyr skenheligheten bland etanolåkarna :-(
Nope. Eller njaopp. Kan ju bara tala för mig själv och jag valde min 2.0F utifrån mina personliga preferenser. Att kunna köra på två olika bränslen var av avgörande vikt då svensk bilbränslepolitik sannerligen svajat fram och tillbaka under den senaste tiden. Under de 3000 mil jag hittils kört min bil har ganska exakt hälften varit på E85 och hälften vanlig gammal fossil BF95 (varav 500 mil på den europeiska kontinenten där E85-tillgången ser lite annorlunda ut).

Det är enormt tydligt avskyn mot etanolbilsåkarna är utbredd, men jag begriper mig inte på anfallsvinkeln. Det är väl formuleringarna kring miljöbilstänket som är åt helvete fel? Snart ser vi nog gasbilsåkare som åtnjuter än gosigare förmåner puttra runt på BF95...
Nimbus19 skrev:Funderar du på en en V70 1,6D så kommer du att bli nöjd, det är en go motor, men hög skatt och pris, så det gäller att köra för att komma ikapp. Å andra sidan så slipper man tanka så ofta.
Jag är inte så säker på att skatten kommer vara så hög på 1.6D drivE. På V50in igger den på 1323 kr/år med start/stopp teknik.
Jag tror inte att de flesta här som diskuterar förbrukning bryr sig så mycket om de där örena/kronorna, utan i själva verket är det en irritation mot att verklig förbrukning stämmer så dåligt mot uppgiven förbrukning.
Därför vill man jämföra med andra som har likadana bilar/motorer för att utröna om det kan vara så att det är något fel på ens egen bil.

Och direkt när ordet förbrukning kommer upp så ska det nästan tävlas om vem som minsann kan köra sin megautrustade V70II D5 med full last på 0,5l/mil i stadskörning.

Förbrukningsdiskussioner har i alla fall jag fått mer än nog av då det är så otroligt många dåliga jämförelser som görs. Saker som sällan dyker upp i dessa tävlingar/jämförelser är:

-Totaltvikt på bilen. (en snikutrustad bil med 15" hjul mot en fullsmetad med 20" är det rättvist?)
-Last. (kör vi verkligen runt på exakt samma saker?)
-Miljön. (bor man platt i skåne drar bilar mindre än i mer kuperade områden)
-klimat. (Tempen uppe i norr är vad jag vet generellt lägre än i södra sverige. längre vinter alltså)
-hastigheter. (vart kör vi, bara stad, bara landsväg, blandat till 50% eller!?!?)

Och sist men absolut störst:

-KÖRSÄTT. (finns ingenting som påverkar förbrukningen så mycket som hur man själv för fram sin bil.)

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]