Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bobcat
Jag har mätt min hatighets mätare mot en GPS och h.mätaren stämmer inte alls med GPS:en utan det slår på tio (10) kilometer till GPS:ens fördel , har kollat mot lastbilen där jag vet att den mätaren slår rätt . Kan det verkligen slå så mycket fel ? Det sägs ju att GPS:en alltid ger rätt hastighet.

BIlen är en 745 glt 16v -89, med 195-65-15 däck. :roll:
Användarvisningsbild
av Maxwell
Ja, mätaren kan visa fel. Min mätare visar ung 8% fel, alltså 108 km/h när man kör i 100 km/h. På lastbilar kalibrerar man ju mätarna men något sådant krav finns inte på personbilar. Ha också i åtanke att hjulens rullomkrets påverkar vad hastighetsmätaren visar, har du för liten omkrets på hjulen visar ju h-mätaren en högre hastighet än den verkliga och har du för stor så blir resultatet det omvända.

//Maxwell
Användarvisningsbild
av bobcat
Så mina 195-65-15 gör alltså så att mätaren inte stämmer.
Orginal är det väl 185-85-15 ?
Användarvisningsbild
av bobcat
Tomas88 skrev:På denna sidan kan du få reda på orginaldimensionen. https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Att mätaren visar lite fel är inget konstigt. Nästan alla hastighetsmätare på personbilar visar för mycket.
Ok , nu är det ju så att min visar förlite ,kan man lita på hastigheten man får från GPS:en.

Ahaa det visste jag aldrig. Jag har alltid bromsat[…]

Volvo car UX

Ofan det där har jag inte lagt märke til[…]

Har bytt de flesta delarna utefter kabelhärv[…]

Fel kategori här för din bil tyvärr[…]