Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av len
Vikten ökar inte vid en krock. tro mig!
En G-kraft är en kraft, inte en massa! Massa = vikt t.ex. dina 80 kg. I en krock väger du fortfarande 80 kg. Det är fel att säga att du väger 800 kg vid 10 G. Däremot upplever du samma tyngdkraft som en förare med massan / vikten 800 kg vid jordytan. Man kan inte blanda ihop massa och kraft.
Din länk är en amatörstudie. Teknisk kunning är inte författaren. Läs Folksam eller Volvo så blir det rätt. Teorin om "viktökningen" ( bara där är det fel) grundar sig på att du sitter i ett ånglok eller en gammal amerikanare utan deformationszoner. Där för är dagens bilar så mycket säkrare.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
OTOTOT
Det spelar väl ingen roll om författaren är teknisk kunnig eller ej (det kan vi heller inte veta) när han har fått informationen från Stockholms Trafikcenter.

Jag vet inte vad som är så svårt? Man har ju sett resultatet av ett antal olyckor där det har varit obältade personer och dom har flugit ut genom rutan och ut på vägen. Det krävs mycket kraft för att en person (sittandes i baksätet) ska flyga ut genom framrutan.

Såg en annan text: http://sydsvenskan.se/bil/article250195 ... -doda.html

Det var ett tag sen den skrevs...

Vad skulle det spela för roll om man säger att en grej väger mer när man krockar!? Summan blir ju det. Även om det rör sig om en kraft! Hade vi varit på nått forum för bara tekniker och annat så är jag med på att skriva exakt hur det funkar. Men i detta fallet gör det bara allt krångligare! Om en person som väger 75kg färdas i 70km/h och krockar med ett träd så gör g-kraften att personens vikt motsvarar ca 3000kg. Av det kan vi ju få fram att en DVD-spelare som väger 1kg (och har en dålig fästanordning) ganska lätt skulle kunna skada en människa allvarligt, t.o.m döda. OM den träffar riktigt olyckligt!
Användarvisningsbild
av Appel
Nu känns det som att det är viktigare vad som är korrekt benämning och följden av en eventuell krock verkar bli mindre viktig....

I min värld så är det viktigare att undvika att bli skadad, inte orden och betydelser...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:vEn gps väger ca 20kg om man krockar i 100km/h....
Det innebär 100 G på min 200 g GPS inne i bilen och då är alla döda i alla fall av G-kraften på 100G, så då lär de nog flesta i bilen skita rätt duktigt i GPSen. :shock:
Användarvisningsbild
av len
XC 90 executive, variusboy m fl
Det jag hakar upp mig är ett allmänt tyckandet i viktiga säkerhetsfrågor! När en chaffis på brandbilen plötsligt upphöjs till vetenskapsman, en journalist som skriver ” i värsta fall kan…” och ”i värsta fall” plötsligt försvinner och allt blir sanning!! Då är man en proffsgooglare som tycker, men som inte vet. Sedan kan man läsa vidare ” däremot vet man inte om ett löst föremål någon gång har orsakat någons död vid en krock...”. Voila. Precis vad jag skrev i början. Men efter det kommer ännu fler inlägg om att dom på något sätt kan ha rätt! Man ska lägga av i tid när man inte har kunskap. 100 G. Tjenamoss efter den smällen. Då är det nog avsevärt värre att snacka i telefon än att ha den i hållaren sett ur trafiksäkerhet.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har aldrig sakt att det är 100G i en krock.

Sen kanske du kan se att texten i sydsvenskan är från 2007! Nu är det betydligt mer populärt med både bärbar GPS och DVDskärmar!
av rb55
Hej igen

Är det ingen som vet någon som har byggt egna, och har en länk till det.
Användarvisningsbild
av Appel
leiwi skrev:hur kan en tråd spåra ur så här fatalt?
Inte första gången, helt garanterat inte sista gången heller.... ;-//

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]