Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PDK
Jag kör med 5-40 mobil super 2000 i min 850 2,5:a o min volvo v70 d5:a.... klockrent!

O priset är ju det bästa... 17euro för fyra liter! ;) Ibland är det bra o vara finne!
av 850Bitch
ja du, det va en gammal nissan sunny, slog i den oljan som rekommenderades.
Kan ju säkert vara så som du säger, men det är väldigt lätt att dra vissa slutsatser: man får vad man betalar för! så är det med allt.

mvh uffe
av Georg
Åsså en fråga som jag grunnar på som någon kanske kan svara på och det är....

Kan man köpa på sig en rejäl dunk olja (20l) och ha stående och använda upp efter hand. Literpriset blir ju billigare, men man vill ju inte ha "härsken" olja i motorn när ma kommer ner till de sista litrarna efter ett par år????

De flesta instruktionsböcker rekomenderar att byta olja efter ett antal mil eller ett år vilket som kommer först.

Georg
av patrix
850Bitch skrev:Jag kommer aldrig att slå i någon olja från biltema i min bil.
Jag åker ca 2500 mil om året och gör i regel 2 oljebyten per år.
Oljekostnaden blir inte speciellt hög.
Har väldigt dålig erfarenhet av biltemas oljor, kanske blivit bättre?

Morsan körde på deras skit i flera år, med regelbundna oljebyten.
Fick byta kamaxel tillslut för det gick inte att justera ventilerna mer pga av slitage på nockarna.

uffe
Nja, själv tror jag nog det är viktigare att hålla sig borta från RÖDA bilar. Morsan hade en röd bil en gång och den skar efter ett halvår.

Själv har jag en grå bil, och motorn har surrat fint i 10 år på biltema olja.

Så av detta kan man konstatera att grå bilar är bättre än röda, och att det spelar mindre roll vilken olja man häller i...

Hejsvejs!
av *pettson*
850Bitch skrev:ja du, det va en gammal nissan sunny, slog i den oljan som rekommenderades.
Kan ju säkert vara så som du säger, men det är väldigt lätt att dra vissa slutsatser: man får vad man betalar för! så är det med allt.

mvh uffe
Ja troligen stämmer det du säger att kvalitet ALLTID är kopplat till priset..

Menar jag ger 29.60 litern för Mobil1 0w30 helsyntet och du ger 196 kronor per liter när du köper den via verkstad, naturligtvis kan in och utpris variera lite grand beroende på mängd och om man önskar sälja den till*underpris* (vilket naturligtvis ändå är ett överpris). Naturligtvis har ju du 6ggr bättre olja än vad jag har? Eller... så är det bara så ju kortare kedja ju mindre kostnad.
Men du får naturligtvis själv stå för din slutsats om du önskar.
Jag hävdar nog snabbt och enkelt att om man har TUR, KANSKE man ens kan få den kvalitet man betalat för.
av Henke3
Om jag på min nyinköpta 855 -97 B5254T som bevisligen har misskötts map oljebyten, den har körts långt och på dålig olja (33.000 mil), om jag häller på exvis Biltemas 5w40 olja, skall jag köra kort sträcka och sen byta igen?
Alltså är det risk att koks och skit lossnar eller sitter det där det sitter?

mvh Henrik
av *pettson*
All ny olja innebär att skräp lossnar. Spelar ingen roll vem som står som fabrikant på dunken. Är den misskött så byt olja nån extra gång för att möjligen späda ut skräpet lite. Sen ser du till att byta filtret nån extra gång istället.
Du vet din motor pumpar runt 70liter olja i minuten vid 6000rpm så det går snabbt att skita ned ett filter. :wink:
av c7098
Lyfter en gammal tråd. Har nyss köpt en -99 C70 T5 som gått 200k, ska byta olja på den i dagarna, kan jag hälla i den Biltema 5w-40 helsyntet (som uppfyller kraven med råge) utan att den börjar läcka eller täpper igen vevhus ventilationen? Boken säger 10 eller 15w-30 eller 40.
av Lövet
Ja
Foringer / Bussinger V90 CC

220' km. 2017. Luft bak og aktive støtdempe[…]

AC problem V70 2016 D3

Jag har ingen möjlighet att kunna läsa a[…]

Har du en bild på dina fälgar?

Däck dimensioner

Du har alltså sänkt den med fjädra[…]