Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengan75
#283701
Har vägarna förbi Biltema på söndag och tänkte handla in lite motorolja, frågan är bara vilken?

Helsyntet 5-40 låter mest logiskt, men de har ju även 0-30, 5-30 och 5-50 så jag för lite beslutsångest. Prismässigt skiljer väldigt lite.

Eftersom man hört att Biltema kör med Statoil oljor infinner sig frågan vad 5-50n är då jag inte hittar någon sån i Statoils egna sortiment.

Bilen i fråga är en 850 T-5 -94 som gått 20k mil, tänkte byta en gång nu och en gång i höst kör ca 1000 mil per år så det e väl lika bra köpa en 10-litersdunk och några litersflaskor så man har till 2 byten.

Missade att Mekonomen hade "rea" på Castrol Magnatec 5-40 i veckan för 299 spänn för 4 litersdunk, nu hade de höjt till 450 så då skipper jag de flashiga Castrolförpackningarna.
av norden
#283706
Hejduu, På en såpas åldring ska du nog överväga att använda en delsyntetisk olja.Dom har en bättre vidhäftning och smörjer alltså bättre, viskositeten spelar mindre roll
av Bengan75
#283711
norden skrev:Hejduu, På en såpas åldring ska du nog överväga att använda en delsyntetisk olja.Dom har en bättre vidhäftning och smörjer alltså bättre, viskositeten spelar mindre roll
Jag har aldrig hört den rekommendationen på en turbobil, vad finns det för belägg att det är bättre vidhäftning på en delsyntet och varför skulle bara äldre bilar ha nytta av det? Maskin är i toppskick trots milen.
av Xotica
#283714
Vad jag hört om olja så är det bättre att använda en delsyntet på äldre bilar då det annars kan uppkomma läckage etc
av *pettson*
#283727
Turbobil = helsyntet, detta på grund av värmeutvecklingen i turbon.

Vidhäftning= Helsyntet är vida överlägset i vidhäftning då den skräddarsys för ändamålet.

Läckage om man använder helsyntet= En kvarleva från vårt kära 70tal där det var ont om tvättmedel i mineraloljorna, så småningom koksade lite grand här o lite grand där. Motorerna var täta som aldrig förr. så kom helsynteten med tvättmedel och vips läckte den förut täta motorn. Naturligtvis var den väldigt mycket renare invändigt samtidigt.
Idag är det lika mycket tvättmedel i en halv, hel eller delsyntet. Det gör absolut INGEN skillnad vad gäller läckagen sen iallafall 20 år tillbaka i en vanlig motor. Stoppar du det t.ex i en veteranbil med filtpackningar och som endast är permatex bas (kallklister)i, i övrigt så kan det säkert göra skillnad som sej bör, detta eftersom helsynteten penetrerar filt och liknande på ett helt annat sätt med tiden. Dock är de inte några såna tätningar i produktion sen många många år.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#283769
Kan nämna att 5w-40 oljan har bättre specifikationer och är billigare än 5w-50.
0-30 och 5-50 är väl ganska mycket dyrare än de andra. De säljs vad jag vet också bara i 1l förpakningar. Är anpassade för nyare motorer.

Jag hade valt 5w-40 oljan. Kör själv med den till min S40 2,0T
av Bengan75
#283777
Ja det lutar åt 5-40, är vad som varit i den tidigare oxå och det har ju funkat bra.

Enda jag funderade på va väl egentligen om man har nån fördel av att köra en med "trögare" egenskaper som 5-50 på varma årstiden och sen köra typ 0-30 på vintern
av Xotica
#283785
*pettson* skrev:Turbobil = helsyntet, detta på grund av värmeutvecklingen i turbon.

Vidhäftning= Helsyntet är vida överlägset i vidhäftning då den skräddarsys för ändamålet.

Läckage om man använder helsyntet= En kvarleva från vårt kära 70tal där det var ont om tvättmedel i mineraloljorna, så småningom koksade lite grand här o lite grand där. Motorerna var täta som aldrig förr. så kom helsynteten med tvättmedel och vips läckte den förut täta motorn. Naturligtvis var den väldigt mycket renare invändigt samtidigt.
Idag är det lika mycket tvättmedel i en halv, hel eller delsyntet. Det gör absolut INGEN skillnad vad gäller läckagen sen iallafall 20 år tillbaka i en vanlig motor. Stoppar du det t.ex i en veteranbil med filtpackningar och som endast är permatex bas (kallklister)i, i övrigt så kan det säkert göra skillnad som sej bör, detta eftersom helsynteten penetrerar filt och liknande på ett helt annat sätt med tiden. Dock är de inte några såna tätningar i produktion sen många många år.

Kalas att man fick klarhet i det hela till slut =) tack för din förklaring med =)

//Xo
av Volvosson
#283917
I ditt läge hade jag köpt helsynteten med viskositet 5w/40.

P.g.a att Volvoverkstan inte har helsyntet 5w/40, utan enbart
helsyntet 5w/30 så kör jag på det eftersom de gjorde servicen.
(Jag är lite fånig och vill gärna ha den där stämpeln i boken) :wink:

Men jag kan inte förstå varför de inte erbjuder viskositet 5w/40.
Köldegenskaperna är ju lika bra på båda, men viskositet 40 vid varm motor
innebär ju lite bättre smörjning och bärighet på oljefilm heta sommardagar.
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]