Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KK80
Har en 855, den är så bra, min följeslagare i alla väder, men nu när jag just separerat så har den satt sig på tvären... ;-)
Den passar på när man inte har någon karl i huset...

Så här är det;

1: När jag åker så börjar ibland bromspedalen att vibrera och det skorrar någonstans framme under huven (tror jag) Det kan hålla på i några sekunder, om jag inte trycker till på bromspedalen hårt...

2: Sen var jag ute och åkte en dag och gasade väl lite för mycket, då måste något ha hänt för det blir så låg tomgång när jag kopplar ur, ca 500 varv, i kanske tio sekunder, sen ökar den till det normala igen... Ibland får jag för mig att den junkar lite när jag ska accellerera, men knappt märkbart. Det är ju en gammal bil så man kanske ska räkna med sånt?

3: I dag har jag ansträngt mig och kollat lite felkoder... Fick inte ens 1-1-1 på en del utan bara en svart lampa.
Men dom jag fick var:

ABS:
A3 = 2-1-1 = V framhjulsgivare- Ingen signal vid rörelsestart. (Kan ha något med bromspedalen att göra va?)

A7 = 1-2-2 = Motortemperaturgivarens period för lång.

Har ni några svar att ge en bilnovis?
av greenbay
A7-koden innebär att motortempen någon gång tagit lång tid att stiga till normalt värde, kan bero på att termostaten inte stänger helt.
A3-om det inte kommer signal på den tror systemet att hjulet är låst och då jobbar ABS-enheten. Surrandet alltså.
/greenbay
av KK80
Ok, så A7 koden kan vara något som varit förut, jag vet att jag bytt termostat förrförra året... Har ju aldrig använt mig av felsökaren förut...

A3
Är det alltså givaren som kan vara trasig vid hjulet då?

Tack för ditt svar frrstn...
av greenbay
Mer troligt är det tandhjulskransen som är rostig eller har spräckts.
Kransen sitter pressad på drivaxeln, så där kan det bli tal om verkstad, byta givaren bör gå, men den kan sitta bra fast och då blir det bökigt...
/greenbay
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]