Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tombac
kan det vara farligt för motorn om man inte har byt olja på ungefär 3000mil,törs man köra eller kan motorn skära ihop?
mvh thomas
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja bra är det ju inte. Men jag tror heller inte den skär. Vet att andra här på forumet är bättre på att förklara vad som kan hända så det överlåter jag till någon annan.
Byt olja och filter så snart så möjligt.
av *pettson*
Kortfattat..

1/ ditt filter lär vara värdelöst sedan länge, oljan är alltså ofiltrerad och den blir bara smutsigare.
2/ Den lär smörja men samtidigt föra runt smuts..
3/ oljan har inte längre nån tvättande eller på annat sätt förebyggande förmåga, inte heller nån förhindrande förmåga längre.

Byt olja så snart som möjligt. Köp gärna en väldigt billig olja starta bilen på denna oljan och kör bilen varm, kör kanske 100-150 mil utan att stressa den. BYT OLJA OCH FILTER IGEN, ta gärna en billig olja igen för all del, dock välklassad och kör med normal intervall.
av S80_140HK
Nu kapar jag tråden lite men... :???:

På tal om oljebyten...

Kompisen har en Peugeot nånting, nyare årsmodell. Inte servad sen 7000mil, har idag gått snart 19000mil...

Han ska byta olja i den snart säger han, frågan är vad man kan vänta sig av det? En massa skit som släpper och sätter igen oljekanaler osv osv? :wink:
av *pettson*
S80_140HK skrev:Nu kapar jag tråden lite men... :???:

På tal om oljebyten...

Kompisen har en Peugeot nånting, nyare årsmodell. Inte servad sen 7000mil, har idag gått snart 19000mil...

Han ska byta olja i den snart säger han, frågan är vad man kan vänta sig av det? En massa skit som släpper och sätter igen oljekanaler osv osv? :wink:
Vad man kan vänta sej?
Den kommer att leva TILLS han byter olja.. förvisso leva om och prestera dåligt men den lever..
När han bytt olja kommer syrornas jobb, rostens jobb, vattnets jobb och koksets jobb att göra sej väldigt påmint.. Den färska oljan kommer att leta sej ut lite här o där.. den kommer att tvätta rent här o där invändigt, den kommer att transportera smuts lite här o där. OCH så småningom så stannar det på nåt vitalt ställe och allt är över.
Man gör vad man har förstånd till..
av S80_140HK
*pettson* skrev:
S80_140HK skrev:Nu kapar jag tråden lite men... :???:

På tal om oljebyten...

Vad man kan vänta sej?
Den kommer att leva TILLS han byter olja.. förvisso leva om och prestera dåligt men den lever..
När han bytt olja kommer syrornas jobb, rostens jobb, vattnets jobb och koksets jobb att göra sej väldigt påmint.. Den färska oljan kommer att leta sej ut lite här o där.. den kommer att tvätta rent här o där invändigt, den kommer att transportera smuts lite här o där. OCH så småningom så stannar det på nåt vitalt ställe och allt är över.
Man gör vad man har förstånd till..
Som jag trodde då. :P

Den gick faktiskt "bra" innan oljebytet, inga missljud eller något men oljan var svart som synden. Rosten hade nästan ätit sig igenom oljefiltret.. :D

Nu har han bytt olja, då återstår det att se hur länge den lever.
av Kena
Hmmm...det är väl en bedrift i sej att en Pegga gått 19000 mil varesej den är servad eller inte :lol:

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]