Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Isol skrev:
christer.d skrev:hihi :lol:
jag tror jag svarade på det bland det första motorfäste jag bytte det åxså samt övre
men det verkade som ingen trodde på det.
om någon har haft ett likadant fel så ska man nog tro på det
gör som jag och isol byt det.
Har själv hela tiden varit inne på att det varit något av fästena, dock inte vilket av de fyra. Nu är det ganska enkelt i mittfall med en stor spricka. Men jag byter även de undre (främre och bakre) eftersom jag tror att de är slut och på grund av det har motorn rört sig så pass att det övre vänstra gått av.

Kommer även att stärka upp de undre fästena genom att proppa igen håligheterna i bussningarna med något segt material. Andra har klippt till stumpar av armerad bensinslang och kört igenom hålen på bussningen så de flexar mindre. Ska bli intressant att prova. Gillar enkla lösningar på dumma konstruktionsfel. :-)-)

Jo bättre kunde dom ha gjort det när jag bytte mina motorkuddar frågade jag farför dom var så dåliga på 15tusen mil.
svar sa dom till det att detta var en klen länk i volvos v40/s40 moddeler
lycka till isol med byte.
Vad är det för skillnad på motorfästena på skruvat.se?

Jag ska testa att byta på min 2.0 (ej turbo) viket skall jag använda?
art.nr
13267 eller 18646?

/M
mattiasg skrev:Vad är det för skillnad på motorfästena på skruvat.se?
Jag ska testa att byta på min 2.0 (ej turbo) viket skall jag använda?
art.nr
13267 eller 18646?
/M

Det ena är främmre och det andra bakre. Byt båda om du ska byta.
Sedan har du ett större fäste till höger om motorn och ett till vänster på växellådan.
:oops: Christer jag skall alltid lyssna på dig i fortsättningen :wink:

Tänkte jag skulle kolla på motorfästet under luftfilterboxen idag.
Skruvade bort boxen, lossade slangen vid LMM och kollade lite på fästet. Hmm ser ju bra ut tyckte jag. Rycker lite i det och råkar komma åt muttern som syns på bilden. :shock: Den var ju helt lös! Jag kunde skruva på den med fingrarna!
Så nu har jag helt enkelt bara skruvat fast muttern igen och ljudet har inte hörts nåt mer :)

Bild

Jag tackar som sagt christer.d och Isol för tipsen :-)-)
Härligt! Lätt fixat alltså.
Själv bytte jag mitt idag + de två undre. I alla tre tryckte jag in gummibitar i håligheterna så de är lite stabilare än original nu. Känns lagom fast och fin vid dragläge nu. Gummibitarna köpte jag på biltema i form av gummiringar för avgasupphängning (14.90kr), klippte sedan itur dessa i 4 bitar som jag knölade in i bussningarna.

Växellådsfästet var ju busenkelt att byta och att ta ner hela balken under med de andra fästena gick förvånansvärt enkelt det med.

Trasigt fäste:
Bild

Moddade bussningar:
Bild

Finns felkoder? Försök med att dra ut ko[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]