Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nilszon
Med min 740 -88

Jag kirrade och kirrade och inget hände. sen gick ja in och drog bort askkoppen, och slog lite på reläerna och då hosta den igång.

Jag slog mest till det gråa reläet som i mitt fall är märkt med ett blått K uppe på toppen och sen står där bosch. kan detta vara trasigt? eller det låter mer som bränslereläet?

sålänge ja inte trycker ner gasen fullt så funkar det som det ska, men ibland när jag ska accelerera eller svänga sakta så hoppar skroten :(

jag är ledig imorgon så tänkte ta en rejäl koll. men jag är ingen bra bilmekaniker så hade gärna velat ha tips, kan det vara bränslepump och så? vad tror ni? och hur ska jag isf kolla?

Utförlig hjälp uppskattas oerhört!!
av dalldall
mycket vanligt med kallödningar på reläerna! det första jag gör när jag köper en bil så är det att löda om dom! så slipper man bli stående nånstans för en sån skitsak!
av nilszon
och är det normalt att det låter under förarstolen "antar det är bränslepump" den låter till och från inte hela tiden....
av dalldall
88 då har du säkert 2 pumpar och ja lite kan det surra, låter det mycket är nog pumpen på g! ta av tanklocket och hör om tankpumpen surrar. kommer inte ihåg om nån av pumparna lägger av kan bilen ändå gå att starta o köra med viss tvekan men då får den friska pumpen jobba hårdare, därav oljudet!
av nilszon
hur byter jag bränslefiltret? var sitter det? berätta gärna. jag är i nöd =( ska till malmö imorgon o då måste kärran rulla :(

Jag har tänkt sticka o köpa följande

startgas
fördelarlock
rotor
tändkablar
tändstift
tändspole
tändmodul
bränslefilter

är där ngt av dem sakerna som antagligen inte behövs bytas?
och hur byter jag fördelarn? den sitter ju ganska dumt till "ser iaf svårt ut"
av Volvo_740_GLT
Fördelaren sitter fast med 3 skruv som du skruvar bort sedan är det bara att byta. Bränslefiltret sitter bredvid pumpen under bilen under förarsätet. När bilen går som dåligast har du mycket bensin i tanken? För har man under halv tank så kan bilen går lite dåligt om för pumpen inte fungerar, huvudpumpen orkar inte dra fram bensinen som den ska.
av dalldall
köp inte bara en massa grejor på vinst o förlust! visst ta det på skroten så kostar det inga pengar(returbilen)kolla först reläerna!! bla spridarreläet! och att pumparna funkar! ta en hallgivare med! finns inget värre än en bil som går ibland o ibland inte!
Felkod P24C6 Partikelsensor

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&a[…]

Elpriset

Artikeln i länken säger inget om hur h[…]

Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]