Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag glömde visst uppdatera denna tråden. Ja jag ryckte och bände också i staget men märkte inget. Men det kan alltså kanske ändå vara detta.
Kan tillägga att man numera också kan höra ljudet när man svänger lite kraftigare. Detta tyder väl egentligen på att det kan vara staget också.
Tomas88 skrev:Jag glömde visst uppdatera denna tråden. Ja jag ryckte och bände också i staget men märkte inget. Men det kan alltså kanske ändå vara detta.
Kan tillägga att man numera också kan höra ljudet när man svänger lite kraftigare. Detta tyder väl egentligen på att det kan vara staget också.

Ja! Mit ljud dom jag tror är något av motorfästena är exakt liga vid dragläge oavsett om hjulen står rakt eller sneställda till max. Jag tor att jag kommer byta alla fyra motorfästena/kuddarna så allt blir fräscht.

Någon som har tips på andra inköpsställen än Volvo? http://www.skruvat.se hara bara 3 av fyra som jag ska ha.
Då var felet hittat på min bil i allafall. Monterade bort luftfilterboxen för att kika på växellådsfästet (även kallat vänster motorfäste) och såg direkt att aluminiumgodset runt om var sprucket så bussningen i vred sig när man gungade på motorn. Som sagt, smart att ha fästet i aluminium?!

Snål som man är beställde jag nyss ett från en skrot, har suttit på en 2004 som gått 113 mil. Kostade 325 kr. Hoppas man får det innan fredag så man kan byta innan helgen. Ska byta undre fästena också.

Läste denna tråd och blev mörkrädd.... Därefter hittade jag liknande felet på min. http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=314773

Se denna bild! OBS inte min bil, min hade "bara" en spricka rakt över.
http://x40nordic.com/Gallery/Upload/Vänsterövre2.JPG
hihi :lol:
jag tror jag svarade på det bland det första motorfäste jag bytte det åxså samt övre

men det verkade som ingen trodde på det.
om någon har haft ett likadant fel så ska man nog tro på det

gör som jag och isol byt det.
Hoppas du inte misstolkar mig christer.d Inte alls så att jag ignorerar dig. Har undersökt detta med dragläge med handbromsen i men då hörde jag inget ljud.
Men är det bara att lossa luftfilterboxen så kan det va värt att kolla ändå.
christer.d skrev:hihi :lol:
jag tror jag svarade på det bland det första motorfäste jag bytte det åxså samt övre
men det verkade som ingen trodde på det.
om någon har haft ett likadant fel så ska man nog tro på det
gör som jag och isol byt det.
Har själv hela tiden varit inne på att det varit något av fästena, dock inte vilket av de fyra. Nu är det ganska enkelt i mittfall med en stor spricka. Men jag byter även de undre (främre och bakre) eftersom jag tror att de är slut och på grund av det har motorn rört sig så pass att det övre vänstra gått av.

Kommer även att stärka upp de undre fästena genom att proppa igen håligheterna i bussningarna med något segt material. Andra har klippt till stumpar av armerad bensinslang och kört igenom hålen på bussningen så de flexar mindre. Ska bli intressant att prova. Gillar enkla lösningar på dumma konstruktionsfel. :-)-)

Du har fel. Det är som jag skrev. Googla och […]

Varvtalsmätare Volvo 240 -88

Nu är problemet löst. Varvräknaren […]

Volvo 240 klocka

Nu är problemet löst. Det som händ[…]

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jp[…]