- sön 12 apr 2009, 10:29
#278461
Hej allihopa,
kanske satt en skum rubrik men jag köpte för några månader sedan en 855 T5 2,3L årsmodell -94,
då den enligt orginal turbomätare uppsakattas till att ladda ca 0,8-0,9 bar (pilen har en milimeter kvar till det vita fältets slut) jag vill inte ha det så, mina kompisar tycker att jag är konstig som vill ställa ner trycket till orginal 0,6bar men eftersom den inte är chippad så hänger väll inte bränsletillförseln med vid denna typ av fusk-/bonn-/fultrim och det leder till att korvringar, kattalysator, m.m tar stryk om jag har förstått det rätt 8)
Det är första gången jag har en turbobil och första gången jag skruvat med en turbobil.
Hursom hällst tillbaka till problemet som inte är ett problem ännu men något går väll sönder så småning om.
Misstänkte att tidigare ägare hade monterat en pysventil och mycke riktigt hade det suttit en men den var bortplockad bara "T"-kopplingen på slangen till WG-klockan och en slangstump kvar med en skruv som plugg i ena änden. Har tagit bort t-koplingen och satt en ny slang där utifall den gammla tjuvade luft. Men laddtrycket är detsamma, misstänker nu att dom har skruvat på stången till WG-ventilen hur ser man det och hur kan man ställa ner den till orginal igen? ??:-/
När jag har fått bilen att gå "orginal" igen så ska jag sätta i ett chip :D
kanske satt en skum rubrik men jag köpte för några månader sedan en 855 T5 2,3L årsmodell -94,
då den enligt orginal turbomätare uppsakattas till att ladda ca 0,8-0,9 bar (pilen har en milimeter kvar till det vita fältets slut) jag vill inte ha det så, mina kompisar tycker att jag är konstig som vill ställa ner trycket till orginal 0,6bar men eftersom den inte är chippad så hänger väll inte bränsletillförseln med vid denna typ av fusk-/bonn-/fultrim och det leder till att korvringar, kattalysator, m.m tar stryk om jag har förstått det rätt 8)
Det är första gången jag har en turbobil och första gången jag skruvat med en turbobil.
Hursom hällst tillbaka till problemet som inte är ett problem ännu men något går väll sönder så småning om.
Misstänkte att tidigare ägare hade monterat en pysventil och mycke riktigt hade det suttit en men den var bortplockad bara "T"-kopplingen på slangen till WG-klockan och en slangstump kvar med en skruv som plugg i ena änden. Har tagit bort t-koplingen och satt en ny slang där utifall den gammla tjuvade luft. Men laddtrycket är detsamma, misstänker nu att dom har skruvat på stången till WG-ventilen hur ser man det och hur kan man ställa ner den till orginal igen? ??:-/
När jag har fått bilen att gå "orginal" igen så ska jag sätta i ett chip :D