Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nissemanpower
Hej har ett problem med min volvo 142a som jag har bytt motor i till en b230fb i från en 940 91-

Motorn gick hur bra som hälst innan men nu efter så vill inte tänningen fungera. Så jag kollade felkoder men den lilla lampan börjar att lysa med ett svagt sken så fort som man vrider tänningen (skall det va så) och när man trycker ner knappen så lyser den starkt och släpper men det kommer inga felkoder. :( Har kollat om databoxen får ström och det fick den men är ej säker på om det var på rätt ställe. Så nu hoppas jag att någon på detta forum kan veta vad det är :D Föresten kom på att när jag kollade uttag 2 så fick jag fel koden 1-3-1.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Vad menar du med att tändningen inte fungerar ? Startar motorn alls ?
Felkoden kan du kolla förklaringen för längst upp i forum. Informationstråden :-)-)
av nissemanpower
sidhabo skrev:Vad menar du med att tändningen inte fungerar ? Startar motorn alls ?
Felkoden kan du kolla förklaringen för längst upp i forum. Informationstråden :-)-)
Nej motorn startar inte alls den är helt död och man får ingen gnista :cry: och allt funkade innan kan det vara så att jag har sattit en kontakt fel eller något :roll:
Användarvisningsbild
av sidhabo
Ok, din nya motor vill ha signal från svänghjulsgivaren. Skulle tro att din gamla motor inte hade svänghjulsgivare. Nån annan guru på forumet kanske vet om man kan lösa det problemet ...
Användarvisningsbild
av emwtur
nissemanpower skrev:Motorn gick hur bra som hälst innan men nu efter så vill inte tänningen fungera.
Innan ?
betyder det när motorn satt i en annan bil ?

/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
låter som ett kul projekt.
hur mycket tog du med från den gamla (!) bilen ?

/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
det låter ju som att du har fått med tillräckligt mycket så att det borde gå att få det att fungera !

Leta reda på ett elschema för 940-91 och börja kolla upp matning och jordning av alla styrboxar !
( du har väl jordat motorn ordentligt ?)

/emwtur
Val av motorolja

De heter samma så då är det sa[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]