Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tjhraxo
#277410
Om man skulle köpa en begagnad bil, typ en -04 och nyare ca 12.000 mil eller mindre. Vilken modell ska man välja?
Användarvisningsbild
av camaro69
#277456
Vad tror du själv? :wink: :lol:
Användarvisningsbild
av greeeken
#277465
Fråga din plånbok.
Hur stora är service skillnadnerna mellan T5 och R
Självklart skulle alla vilja ha en R.
En chippad T5 hur långt efter är den R:en
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#277579
En 'chippad' T5 MY05 framåt kör ifrån en R awd.

Men jag hade valt en R, lätt! AWD, aktivt chassi, skönare stolar - hela paketet! :D
Användarvisningsbild
av greeeken
#277588
XC90_Executive skrev:En 'chippad' T5 MY05 framåt kör ifrån en R awd.

Men jag hade valt en R, lätt! AWD, aktivt chassi, skönare stolar - hela paketet! :D
Då kan man ju trimma R:en på samma gång
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#277753
greeeken skrev:Då kan man ju trimma R:en på samma gång
En V70 T5 MY05- BSR steg 2 är fortfarande snabbare! Om man då jämför mot en V70 R awd steg 2....

Hade som sagt tagit R:en ändå. T5an har svårt att få ner kraften i backen!
av durukan
#277836
tjhraxo skrev:Om man skulle köpa en begagnad bil, typ en -04 och nyare ca 12.000 mil eller mindre. Vilken modell ska man välja?
Jag tycker att du ska välja T5:an. Visst,, roligare att köra r:en. Men tänk på den enorma pris skillnaden på försäkring och alla andra dyrare kostnader så som service, revervdelar mm. Du har minst lika roligt med en T5 steg1. Om du däremot tänker på utseendet på r:en med spoilern, så lutar det mer åt r:en. Men mina personliga åsikter tyder på att r:en kostar mer än vad den smakar om man jämnför med T5:an..
Användarvisningsbild
av camaro69
#277892
Helt uppenbart finns det en massa självutnämnda experter som vet hur dyrt det är att äga en R.

Själv tvekar jag inte en sekund i valet mellan en R och en T5. T5 går bort.

Bromsar, chassisättning, motor, ja ta mig sjutton allt är bättre på R.

Säg något som är billigt att köra sönder. Det mesta hänger på föraren och hans/hennes omdöme hur dyrt bilägandet ska bli.

Försäkringsmässigt skiljer det knappt ingenting mellan R och T5.

Men ni självutnämnda experter, som inte äger eller ägt en R, håll er till fakta. :evil:
Användarvisningsbild
av greeeken
#277894
Skulle oxå välja R:en
Har varit inne på att byta bil o då kollat på bmw , men nu när man ser vad en R kostar så är det ju inte så farligt
Runt 160 000 ->
Försäkringen är ganska billigt skiljer iallafall för mig mellan en 170 hästars o en R ca 150 kr i månaden bara.
HELT ok
Om man kollar reservdelar på mekonomen o jämför en R med en T5 så är priserna lika, Bara bromsbelägg är dyrare till R.
En del delar kostar yill o med mindre än min nuvarande s60 me 170 hästar.
av borstarmicke
#277964
Hade en -02 V70 T5:a som jag sålde -07, hade 600:-/mån i försäkring när vagnskadegarantin gick ut -05.
Nu 2009 har jag 650:-/mån på min -04 V70R, så jag tror tom att en vanlig BMW 525 är dyrare i försäkring....

XC90_Executive: även om en T5 my05 rent teoretiskt skulle vara snabbare, så är det som du skriver, svårt att få ner kraften i backen med framhjulsdrift...

Sen har R:en en helt annan väghållning, man kan pressa hur mkt som helst i kurvorna utan att det släpper, T5:an kränger mkt mer... så på en rejält kurvig, kul väg sopar R:en mattan med T5:an...

Det som kan gå sönder som kan kosta stora pengar på en R är ju framföralllt vinkelväxeln och stötdämparna...
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]