Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Det här är mitt premiärinlägg så jag börjar med att säga hej till alla och hoppas att ni kan hjälpa mig på traven med min fråga. :)

Jag har en s80 -00 och för nån månad sen när jag var ute och körde så fick jag fram ett meddelande på färddatorn som sade "För hög motortemp. Stanna omgående." Jag noterade också att tempmätaren gick upp till ungefär hälften och jag stannade såklart på en gång men precis när jag stannade så slocknade meddelandet och tempmätaren gick ner lika snabbt igen. Skumt tyckte jag men eftersom det inte hände nåt mer så förträngde jag det och det glömdes bort.

Igår när jag var ute och körde så hände samma sak igen. Helt plötsligt sa den "för hög motortemp. stanna omgående" och den här gången så åkte tempmätaren upp i toppen. Jag stannade på en gång och kontrollerade vätskenivån och den var nästan uppe på max. Bilen fick stå ca 15 min innan jag provstartade men det var samma meddelande och fortfarande var mätaren i topp. Den fick då stå ca 45-50 min till men när jag provade att starta den igen så var meddelandet kvar och mätaren fortfarande i topp (borde inte motorn blivit lite svalare efter ca 1 timme?). Efter en stund försökte jag en gång till att starta den och då gick den inte igång. Det bara klickar/knastrar (ungefär som när batteriet är dött). Nu hade dock meddelandet försvunnit och mätaren gått ner. Nu startar inte bilen utan det bara klickar när jag försökte vrida om nyckeln. Lampor, stereo osv fungerar dock. Den gick inte heller att rulla igång. Färddatorn ger lite olika meddelande (bl.a ABS-bromsar, serv. erfordras) och klockan i bilen har slutat funka (det är bara streck).

Jag hade tänkte ringa Volvo så fort som möjligt för att se om dom kan kika på den men jag tänkte passa på att kolla här också ifall någon har nån idé vad problemet kan vara?

Tror ni meddelandet om hög motortemp hänger samman med att den sen vägrar starta, eller är det två olika problem och en tillfällighet att det inträffade samtidigt?
Hej jphv, o välkommen till forumet.
jag tror faktiskt att du råkat ut för ett klassiskt fel nämligen ett riktigt dåligt batteri. Volvobilar har den egenheten att när batteriet börjar bli dåligt så händer det "konstiga" fel i instrumenthuset med allt från felmeddelanden om "service erfordras" till servicemeddelande till blinkersfel, radion som beter sig annorlunda mm.mm., så börja med ett batteritest eller om du vet att det är mer än 4-5 år BYT. det kan vara något fel också typ vattenpump eller motsvarande. Så en check på verkstad är i alla händelser en klok åtgärd, det kan ju finnas felkoder lagrade som kan ge besked........ :)
Ett tips till dig som "ny" här, ge alltid max info. så får du flera svar. :D Hur många mil ? Hur många hästar ? osv osv, lägg gärna in detta i din "profil" så slipper du skriva samma sak varje gång :-)-)
Lycka till o jag håller tummarna förstås.
Hej,

Tack för svaret!

Ja, det jag har är en S80 från -00. Den är på 180 hästar så det är väl, enligt instruktionsboken, motor med beteckningen B5204T5? Den har gått ca 16900 mil.

Jag är, som det kanske märks, inte så duktig på bilar så lite fler frågor. Om felet beror på batteriet, kan det göra så att den säger att motorn är för varm? Samt att tempmätaren går upp i topp och fläkten fortsätter gå efter jag stängt av bilen? Jag hade lite tankar kring att det var ett felaktigt meddelande och att motorn faktiskt inte var för varm eftersom den fortfarande klagade efter den stått still 1 timme, men jag vet inte.
jphv skrev:Hej,

Tack för svaret!

Ja, det jag har är en S80 från -00. Den är på 180 hästar så det är väl, enligt instruktionsboken, motor med beteckningen B5204T5? Den har gått ca 16900 mil.

Jag är, som det kanske märks, inte så duktig på bilar så lite fler frågor. Om felet beror på batteriet, kan det göra så att den säger att motorn är för varm? Samt att tempmätaren går upp i topp och fläkten fortsätter gå efter jag stängt av bilen? Jag hade lite tankar kring att det var ett felaktigt meddelande och att motorn faktiskt inte var för varm eftersom den fortfarande klagade efter den stått still 1 timme, men jag vet inte.
Jag tycker nog att dina "fel" är klassiska vid just uselt batteri. dom fel du räknar upp har jag sett tidigare här i forumet :lol:

Det kan vara hyfsad spänning i batteriet men inga "ampere".
Så mät upp batteriet med belastningsmätare som ofta finns på mackarna, det räcker inte med att mäta endast volten för den kan vara bra.
Du kanske till och med har originalbatteriet i din bil ? :-O)
Dina fel är troligen borta vid batteribyte, eller om ditt batteri är nyare = ladda upp det ordentligt.
Tror din bil är frisk som en nötkärna :-)-)
Jag håller tummarna och hoppas verkligen att det är så enkelt (och relativt billigt) som ett dåligt batteri! Skriv gärna hur det går så vi andra kan dra lärdom! :D

Mvh
/Fred
Hallå igen!

En liten uppdatering på problemet. Jag har varit och inhandlat ett nytt batteri och bilen startade utan problem och allt verkade bra. Efter ca 10-15 minuters körning åkte dock tempmätaren upp i toppen igen och meddelandet om för hög motortemp visade sig igen. Jag parkerade och gick ut och öppnade vattenbehållaren. Inget pys, kände på vattnet och det var knappt ljummet. Motorn kändes inte het överhuvudtaget, så jag bestämde mig för att det är ett felaktigt meddelande. Kör hem bilen och det går utan problem. När jag kommer hem så kollar jag vattnet och kände hur varm motorn kändes igen och det var inga konstigheter. Startade bilen och då började lampan "fel i bilens avgasreningssystem" att lysa och bilen gick väldigt dåligt på tomgången och varvtalet åkte upp och ner mellan 1 och ingenting så att den höll på stanna nästan.

Så det var alltså inte batteriet det var fel på. Någon som har nån idé?

Skruvat.se har blivit en snusbod, beställde s[…]

Nja BLL läget har den inte fastnat i, bara a[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester i[…]

B230fk saknar kraft

Man kanske får lov att köpa chip sj&aum[…]