Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knasen
ragge skrev:
CarMan skrev:om man får reda på lite runtikring, vad du håller på med, så kanske man blir intreserad & vill angagerasig i att hjälpa till
Aha, bra där!

Jag funderar på att stoppa in en dator mer permanent i bilen, t ex en gammal laptop eller så som man kan gömma någonstans, ganska troligt något Linux-baserat för att lätt kunna anpassa allt. Datorn kan få ha wavelan, 3G-dongel, GPS, ljudanslutning, ev pekskärm vid instrumentpanelen, ev videoskärmar, ljudutgång kopplad till stereon, och CAN-anslutningar. Då kan man få diverse funktionalitet som t ex audio- och och eventuellt video-uppspelning (det senare för barnen), och den kan ju synka/uppdatera sig med ens hemmaarkiv över wavelan när den står parkerad hemma. Den kan ha GPS-program som man kan anpassa själv, webbsurferi om man vill, med mera med mera. Om man dessutom hänger på en 3G-dongel så kan bilen vara mobil wavelan-basstation med internetanslutning. Delar av detta har man ju ändå i telefonen i fickan, så jag vet inte riktigt hur mycket man verkligen skulle ha behov av och vara någon nytta med att realisera.

När man ändå håller på så kan den ju få hålla koll på bilen, och detta hoppas jag kunna göra med CAN-anslutning. T ex kan den ju få höra av sig (per 3G-dongel eller så) om bilen plötsligt larmar. Det vore trevligt att på håll kunna kolla att den har växeln i P, handbroms i och att alla dörrar är stängda och låsta (ja, vi har hittat vår gamla bil nedrullad från p-platsen en gång för att den låg i D utan handbroms. :-). Jag skulle vilja ha en liten grön lampa hemma som lyser om bilen är korrekt parkerad och stängd. Och en i bilen som visar att ugnen är avstängd. Man skulle kunna ringa upp den och fråga den var den är (om den har GPS). Och en massa annat mer eller mindre användbart, eller bara på skoj: Jag vet inte hur mycket man kan styra lysena, men man borde kunna spela ljusorgel på lysena, t ex styrt av musik, eller få rinnande ljus som rullar runt bilen - kul partytrick kanske. Man skulle kunna blinka hysteriskt med baklysena när man får en sån där som ligger en meter bakom i rumpan. Man borde kunna styra vissa funktioner för t ex ljud från datorn, och man kanske kan styra datorn med vissa av t ex rattknapparna (vet ej ännu hur mycket av detta som är görligt via CAN). Andra kan säkert hitta på massor med fler roliga och mer eller mindre nödvändiga ideer!

Jag vet ej ännu om det går att få tag i officiell dokumentation över CAN-adresser och protokollen.

Om inte så får man ju räkna ut det själv genom att avlyssna. Det är ju mycket jobb, och det är säkert lite olika på olika modeller, årsmodeller och kanske till och med programvaruversioner. Man skulle kunna tänka sig att man gör ett lämpligt program för att lite mer strukturerat kunna avlyssna trafiken och koppla ihop händelser med avlyssnad CAN-trafik, och kanske en webbgrunka eller så, typ en wiki eller något mer ändamålsanpassat, där många kan vara med och bidra med information som de har vaskat fram ur sina bilar.

Men allt detta är ännu så länge endast lösa ideer.

Tack knasen och andreas 80 för mer info och CarMan för den goda idén att berätta vad man håller på med!

/ragge
En intressant tanke med lite extra funktioner, min första fråga vad har du för interface att kommunicera med bilen? när det gäller avlyssning av trafiken så är det en hel vetenskap, dels att man skall ha rätt program + rätt hårdvara i datorn, att styra vissa funktioner kräver att "låser upp" enheten med hjälp av en pinkod, för att kunna göra detta så måste man känna till vilken adress som styrenheten har, den skall inte blandas ihop med "Can-adressen" typ ICM 784 utan den är en helt annan.
Att styra vissa enklare funktioner kan man utan problem göra typ eject av cd-skiva, men problemet är det att klura den rätta kombinationen av siffor som skall göra detta ett exempel är 784 20 10 01 a1 b1 ab 10 d1 12 34, vilket kan betyda eject cd-skiva. Det är stor kaka som du har gett dig in på, det finns många mumsbitar, men vissa bitar är fruktansvärt svårtuggade.

Lycka till :-)-)
av ragge
Sådär, nu har jag schema på den också. Tack för tipset!

Pinnarna för höghastighets-CAN-bussen är 5 och 14, som vanligt för CAN på ODB, och den andra bussen sitter på pinnarna 3 och 11 (normalt oanvända i ODB).
Knasen skrev:En intressant tanke med lite extra funktioner, min första fråga vad har du för interface att kommunicera med bilen?
Just nu har jag ett ELM327-baserat interface, med inbyggd FTDI USB<->seriesnöre, ser ut så här:
http://www.24.se/default.aspx?main=Show ... rodid=1362
Mer info om ELM327-chippet finns här:
http://www.elmelectronics.com/connect.html
En nackdel med detta interface är den begränsade farten på seriesnöret, och kanske dessutom i PIC-en, så det är möjligt att man kan missa meddelanden om man inte ställer in adressfilter för att bara ta den trafik man är intresserad av.
Knasen skrev:när det gäller avlyssning av trafiken så är det en hel vetenskap, dels att man skall ha rätt program + rätt hårdvara i datorn, att styra vissa funktioner kräver att "låser upp" enheten med hjälp av en pinkod, för att kunna göra detta så måste man känna till vilken adress som styrenheten har, den skall inte blandas ihop med "Can-adressen" typ ICM 784 utan den är en helt annan.
PIN-koder till grunkorna - det hade jag inte väntat mig! Har du någon mer information om detta? Menar du att vissa enheter på något vis låser upp andra enheter med hjälp av dessa koder? Vet du vad de har för funktion?

Och hur menar du att det där med andra adresser funkar? Alla grunkor ska ju normalt ha en egen fysisk adress, samt dessutom kan de ha en eller flera "funktionsadresser". Normalt pratar man med funktionsadresserna för diagnostik etc. Jag tror dock att svaren kommer från de fysiska adresserna. (Jag har inte hunnit kolla ännu.) Är det detta du menar?
Knasen skrev:Att styra vissa enklare funktioner kan man utan problem göra typ eject av cd-skiva, men problemet är det att klura den rätta kombinationen av siffor som skall göra detta ett exempel är 784 20 10 01 a1 b1 ab 10 d1 12 34, vilket kan betyda eject cd-skiva.
Ok, är detta ett riktigt kommando som du vet funkar?

Du råkar inte ha några fler på lager? :-)
Knasen skrev:Det är stor kaka som du har gett dig in på, det finns många mumsbitar, men vissa bitar är fruktansvärt svårtuggade.

Lycka till :-)-)
Jo, det är ju en stor kaka, får se om det blir en vante eller tumme eller bara ett antal bortlekta timmar.

Och tack! :-)

Det finns ju i alla fall gott om utrymme att stoppa grunkor i i lådan ovanpå reservhjulet, eller eventuellt i det helt oanvända och oinklädda utrymmet precis nedanför bakkant på baksätet - ganska många liter som inte innehåller nånting mer än några plåtmellanväggar - fäster man prylarna mot plåten så får man ju kylning också. :-)

En ny helt ovärderlig feature som jag kom på: Ring upp bilen och be den veva ner rutorna lite för att vädra ut stekhetta från solen.

/ragge
av Knasen
Just nu har jag ett ELM327-baserat interface, med inbyggd FTDI USB<->seriesnöre, ser ut så här:
http://www.24.se/default.aspx?main=Show ... rodid=1362
Mer info om ELM327-chippet finns här:
http://www.elmelectronics.com/connect.html
En nackdel med detta interface är den begränsade farten på seriesnöret, och kanske dessutom i PIC-en, så det är möjligt att man kan missa meddelanden om man inte ställer in adressfilter för att bara ta den trafik man är intresserad av
Dessa prylar verkar vara ganska ok, om man läser beskrivningen.
Och hur menar du att det där med andra adresser funkar? Alla grunkor ska ju normalt ha en egen fysisk adress, samt dessutom kan de ha en eller flera "funktionsadresser". Normalt pratar man med funktionsadresserna för diagnostik etc. Jag tror dock att svaren kommer från de fysiska adresserna. (Jag har inte hunnit kolla ännu.) Är det detta du menar?
Alla prylar har en egen adress självklart är det så, "funktionsadresserna" läggs efter ECU-adressen.
Knasen skrev:
Att styra vissa enklare funktioner kan man utan problem göra typ eject av cd-skiva, men problemet är det att klura den rätta kombinationen av siffor som skall göra detta ett exempel är 784 20 10 01 a1 b1 ab 10 d1 12 34, vilket kan betyda eject cd-skiva.

Ok, är detta ett riktigt kommando som du vet funkar?

Du råkar inte ha några fler på lager?
Denna som jag skrev här bara en fiktivt kommando, jag ville bara visa hur den kan se ut.

Det är svårt att veta vilket kommando tillhör vad.
PIN-koder till grunkorna - det hade jag inte väntat mig! Har du någon mer information om detta? Menar du att vissa enheter på något vis låser upp andra enheter med hjälp av dessa koder? Vet du vad de har för funktion?
Det finns en pinkod kopplad till varje styrenhet som måste matas in om man skall kunna styra vissa funktioner.
av ragge
Knasen skrev:Alla prylar har en egen adress självklart är det så, "funktionsadresserna" läggs efter ECU-adressen.
Hmm, med funktionsadress menade jag t ex adressen 7DF, som ju används för att fråga om diagnostikinformation men flera enheter kan svara på. Svaren ska komma från enheternas fysiska adresser, t ex 7E0, 7E1, ...

Jag antar att det inte är den du avsåg. Menar du kanske den "mode"-väljare som används t ex för diagnostiken, där 01 är "power train data", 02 är "freeze frame data", 03 är "sparade fel" etc etc, eller menar du ytterligare något annat?
Knasen skrev:Det är svårt att veta vilket kommando tillhör vad.
Japp! :-)

Jag tror som sagt att man skulle behöva göra ett litet program för att kunna logga, filtrera och trassla ut det på ett mer strukturerat sätt, annars blir det nog övermänskligt att ens få fram de enklaste sakerna. Jag ska titta på det, tänkte jag.
Knasen skrev:Det finns en pinkod kopplad till varje styrenhet som måste matas in om man skall kunna styra vissa funktioner.
Hmm, spännande! Jag är idel öra om du har mer information om detta! :-)

Tack för informationen!

/ragge
av Knasen
Hmm, med funktionsadress menade jag t ex adressen 7DF, som ju används för att fråga om diagnostikinformation men flera enheter kan svara på. Svaren ska komma från enheternas fysiska adresser, t ex 7E0, 7E1, ...

Jag antar att det inte är den du avsåg. Menar du kanske den "mode"-väljare som används t ex för diagnostiken, där 01 är "power train data", 02 är "freeze frame data", 03 är "sparade fel" etc etc, eller menar du ytterligare något annat?
Aha, nu förstår jag vad du menar "7DF" dvs alla styrenheter på bussarna får samma information och kan svara på förfrågan/eller utföra någonting , svaren kommer enhets fysiska adress visst är det så. 7DF följs alltid av ytterligare kommando säger vad man vill göra helt enkelt typ en diagnosförfrågan (läsa felkoder) eller radera felkoder eller någonting annat.
Jag tror som sagt att man skulle behöva göra ett litet program för att kunna logga, filtrera och trassla ut det på ett mer strukturerat sätt, annars blir det nog övermänskligt att ens få fram de enklaste sakerna. Jag ska titta på det, tänkte jag.
Titta över produkterna som du länkade till, jag kollade lite nogrannare och vad jag kunde se så stämmde inte pinout till volvo, i värsta fall så kan du oönskade spänningar på bussarna, vilket kan leda till du bränner styrenheterna.
av ragge
Knasen skrev:Titta över produkterna som du länkade till, jag kollade lite nogrannare och vad jag kunde se så stämmde inte pinout till volvo, i värsta fall så kan du oönskade spänningar på bussarna, vilket kan leda till du bränner styrenheterna.
Jag fick det till att den bifogade kabeln är korrekt kopplad för höghastighets-CAN-bussen, men att låghastighetsbussen inte är ansluten alls, så jag inbillar mig att det är ofarligt rent signalmässigt.

Det som jag dock tycker är lite obehagligt är att kabeln kopplar ihop "Chassis ground" (pinne 4) med "Signal ground" (pinne 5) i OBD-kontakten, och använder dessa för jord både för signalnivå och för matning till interfacet. Det verkar som många bilar bara har den ena eller den andra pinnen, så det är väl därför de har gjort så. Volvo har dock båda, och de går till olika kabelstammar. (Jag tycker dock att det hänger väldigt mycket ström-jordningar på den som är signaljorden i OBD-kontakten, lampor och allt möjligt, det är inte uppenbart för mig varför de har kopplat som de har.) Men eftersom Volvo faktiskt skiljer på dem i kabelstammarna och i OBD-kontakten bör man kanske inte koppla ihop dem.

Jag tänker dock göra en egen kabel med omkopplare för att prata med ena eller andra bussen och med bara den ena eller den andra jord-pinnen ansluten.

/ragge
av Knasen
ragge skrev:
Knasen skrev:Titta över produkterna som du länkade till, jag kollade lite nogrannare och vad jag kunde se så stämmde inte pinout till volvo, i värsta fall så kan du oönskade spänningar på bussarna, vilket kan leda till du bränner styrenheterna.
Jag fick det till att den bifogade kabeln är korrekt kopplad för höghastighets-CAN-bussen, men att låghastighetsbussen inte är ansluten alls, så jag inbillar mig att det är ofarligt rent signalmässigt.

Det som jag dock tycker är lite obehagligt är att kabeln kopplar ihop "Chassis ground" (pinne 4) med "Signal ground" (pinne 5) i OBD-kontakten, och använder dessa för jord både för signalnivå och för matning till interfacet. Det verkar som många bilar bara har den ena eller den andra pinnen, så det är väl därför de har gjort så. Volvo har dock båda, och de går till olika kabelstammar. (Jag tycker dock att det hänger väldigt mycket ström-jordningar på den som är signaljorden i OBD-kontakten, lampor och allt möjligt, det är inte uppenbart för mig varför de har kopplat som de har.) Men eftersom Volvo faktiskt skiljer på dem i kabelstammarna och i OBD-kontakten bör man kanske inte koppla ihop dem.

Jag tänker dock göra en egen kabel med omkopplare för att prata med ena eller andra bussen och med bara den ena eller den andra jord-pinnen ansluten.

/ragge
Ok, bägge jordledningar jordas på samma ställe i karossen, vä-tröskel, jag kollade på b.la xc90,s60 där går jordledningar ihop men v50,s40,c30 där går dom var för sig, du kan i princip använda en egen jordförbindelse, för att du jordar bara interfacet, + att bilens batteri ström matar interfacet?

Finns det möjlighet att du kan visa skärmdump hur det ser ut när läser ut bilen?
av ragge
Knasen skrev:Ok, bägge jordledningar jordas på samma ställe i karossen, vä-tröskel, jag kollade på b.la xc90,s60 där går jordledningar ihop men v50,s40,c30 där går dom var för sig, du kan i princip använda en egen jordförbindelse, för att du jordar bara interfacet, + att bilens batteri ström matar interfacet?
Ja, interfacet är lite mysko gjort:
USB<->RS232-chippet (FTDI FT232R) matas över USB, medan ELM327 matas från bilen. Power-lampan lyser svagare när det endast får kräm över USB. Lysdioderna för OBD drivs av ELM327 medan de för USB drivs av FT232R. En möjlig fördel är kanske att man inte får prompt från ELM327 förrän man har kontakt med bilen.
Knasen skrev:Finns det möjlighet att du kan visa skärmdump hur det ser ut när läser ut bilen?
Tja, det är inte så mycket att se ännu så länge. Nedan är en session med lite tester för att se att man kan läsa data på de bägge bussarna. Detta är med tändningen i läge 1.

Kommentarer skrivna med # framför.
Kod: Markera allt
ELM327 v1.3
# slå på att få se headrar
>ath1
OK

# fråga något och initiera protokollsökning - kolla vilka PID-ar som supportas av 1-32
>01 00
SEARCHING...
7E8 06 41 00 BE 5F A8 13 

# kolla vilket protokoll som hittades
>at dp
AUTO, ISO 15765-4 (CAN 11/500)

# dumpa lite data från bussen
>atma
070 8F FA FE 51 52 E7 67 6D 
127 64 B1 AE CB 7A DC EE 17 
117 D0 14 E5 CD CB 9F 19 5A 
160 A3 25 25 
3F2 44 4B 07 9D 6F F1 B0 B4 
369 1B 98 28 37 2F DF 3C 84 
070 1B 98 28 37 2F DF 3C 84 
3EE 61 C5 92 9B BA 17 8D AE 
127 DE 74 B6 7E 43 0C 2D B5 
340 8F D8 09
BUFFER FULL

# BUFFER FULL beror nog på att jag kör seriesnöret i endast 38400 kb/s
# (default).
# (data är fingerat - det kan ju hända att den säger något hemligt som
# har med låsningen att göra eller nåt. Adresserna är dock riktiga.)

# fråga kylvattentemp
>0105
7E9 03 41 05 31 
7E8 03 41 05 31 
# både motor och låda (väl?) svarar att den är 9 grader
# (det står att det är 8 grader på instrumentpanelen)

# fråga varvtal
>010c
7E8 04 41 0C 00 00 
7E9 04 41 0C 00 00 
# varvtal är 0 (motorn är inte igång)

# vehicle speed
>010d
7E8 03 41 0D 00 
7E9 03 41 0D 00 
# är 0

# pidar som supportas av 0x21-0x40
>0120
7E8 06 41 20 80 05 B0 11 
7E9 06 41 20 80 01 80 01 

# pidar som supportas av 0x41-0x60
>0140
7E9 06 41 40 C4 00 00 00 
7E8 06 41 40 FE D0 00 00 

# pidar som supportas av 0x61-0x80
>0160
NO DATA
# det sa den ju också med 0140

# barometric pressure
>0133
7E8 03 41 33 65 
# 101 kPa, kanske stämde

# bilens serienummer (data fingerat)
>0902
7E8 10 14 49 02 01 41 42 30 
7E8 21 43 44 30 31 45 32 33 
7E8 22 34 35 36 37 38 39 30 

# fråga om antal trouble codes
>0101
7E8 06 41 01 00 07 65 00 
7E9 06 41 01 00 04 00 00 
# antal = 0 (resterande 3 bytes vet jag inte vad det är)

# hämta trouble codes
>03
7E9 02 43 00 
7E8 02 43 00 
# inga

# temporära trouble codes
>07
7E9 02 47 00 
7E8 02 47 00 
# inga

# OBD standards this ECU was designed to comply with
>011c
7E8 03 41 1C 06 
7E9 03 41 1C 0D 
# motor = 6 => EOBD
# transmission = D = ???

####
# Byter till "Medium speed bus"

ELM327 v1.3
>ath1
OK

# sätter protokoll till CAN 125 kb/s (protocol "b")
>at sp b
OK

# dumpa data från bussen, diverse saker pratar
>atma
11A 32 BE 4B 94 A6 29 EC 1B 
07D 68 C7 D4 96 63 69 10 75 
080 AF DD 6E 7D AE 66 C6 92 
501 9C 1B AF D2 8B 9F 8D E4 
245 AF 7C C2 E3 17 BF 82 0B 
280 85 63 94 3C B8 0E 32 F6 
0B0 29 E8 9D 53 0A 06 9B EE 
440 2C D2 5F EC 58 3A B4 D1 
271 7B 8F F1 E2 97 EA 29 7F 
0C3 39 1F 35 6B 15 
BUFFER FULL
(data fingerat, men inte adresserna)
Här är en bild på min alldeles nyligen färdigställda OBD-kabel för att kunna växla till den andra, volvo-specifika, CAN-bussen, som heter "medium speed bus" i mitt schema:
Bild
OBD-kontakten hittade jag på Kjell och Co, resten är från Elfa (skulle gärna hitta en bättre OBD-kontakt, denna är i uslaste laget).

/ragge s
av Knasen
Jag kollade lite på skärmdumpen, vad jag tror är du ser bara motorstyrenhet och växellådan (7E8,7E9) om jag inte minns helt fel så finns det ett EU-direktiv att biltillverkaren måste lämna ut viss information om motorn eftersom alla bilverkstäder skall få möjlighet att fixa olika saker. Kan man göra några utläsningar från lågsidan typ som du gjorde med motortempen?
Användarvisningsbild
av CarMan
Knasen skrev:Jag kollade lite på skärmdumpen, vad jag tror är du ser bara motorstyrenhet och växellådan (7E8,7E9) om jag inte minns helt fel så finns det ett EU-direktiv att biltillverkaren måste lämna ut viss information om motorn eftersom alla bilverkstäder skall få möjlighet att fixa olika saker. Kan man göra några utläsningar från lågsidan typ som du gjorde med motortempen?

vet inte om det är ett EU direktiv drekt, det kommer väll från USA?
det kallas ialla fall OBD2 !!! Den standarden tillåter myndigheter & verkstäder att läsa ut miljöreleterade felkoder ur bilarna

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]