- ons 01 apr 2009, 21:00
Att styra vissa enklare funktioner kan man utan problem göra typ eject av cd-skiva, men problemet är det att klura den rätta kombinationen av siffor som skall göra detta ett exempel är 784 20 10 01 a1 b1 ab 10 d1 12 34, vilket kan betyda eject cd-skiva. Det är stor kaka som du har gett dig in på, det finns många mumsbitar, men vissa bitar är fruktansvärt svårtuggade.
Lycka till
-)
ragge skrev:En intressant tanke med lite extra funktioner, min första fråga vad har du för interface att kommunicera med bilen? när det gäller avlyssning av trafiken så är det en hel vetenskap, dels att man skall ha rätt program + rätt hårdvara i datorn, att styra vissa funktioner kräver att "låser upp" enheten med hjälp av en pinkod, för att kunna göra detta så måste man känna till vilken adress som styrenheten har, den skall inte blandas ihop med "Can-adressen" typ ICM 784 utan den är en helt annan.CarMan skrev:om man får reda på lite runtikring, vad du håller på med, så kanske man blir intreserad & vill angagerasig i att hjälpa tillAha, bra där!
Jag funderar på att stoppa in en dator mer permanent i bilen, t ex en gammal laptop eller så som man kan gömma någonstans, ganska troligt något Linux-baserat för att lätt kunna anpassa allt. Datorn kan få ha wavelan, 3G-dongel, GPS, ljudanslutning, ev pekskärm vid instrumentpanelen, ev videoskärmar, ljudutgång kopplad till stereon, och CAN-anslutningar. Då kan man få diverse funktionalitet som t ex audio- och och eventuellt video-uppspelning (det senare för barnen), och den kan ju synka/uppdatera sig med ens hemmaarkiv över wavelan när den står parkerad hemma. Den kan ha GPS-program som man kan anpassa själv, webbsurferi om man vill, med mera med mera. Om man dessutom hänger på en 3G-dongel så kan bilen vara mobil wavelan-basstation med internetanslutning. Delar av detta har man ju ändå i telefonen i fickan, så jag vet inte riktigt hur mycket man verkligen skulle ha behov av och vara någon nytta med att realisera.
När man ändå håller på så kan den ju få hålla koll på bilen, och detta hoppas jag kunna göra med CAN-anslutning. T ex kan den ju få höra av sig (per 3G-dongel eller så) om bilen plötsligt larmar. Det vore trevligt att på håll kunna kolla att den har växeln i P, handbroms i och att alla dörrar är stängda och låsta (ja, vi har hittat vår gamla bil nedrullad från p-platsen en gång för att den låg i D utan handbroms.. Jag skulle vilja ha en liten grön lampa hemma som lyser om bilen är korrekt parkerad och stängd. Och en i bilen som visar att ugnen är avstängd. Man skulle kunna ringa upp den och fråga den var den är (om den har GPS). Och en massa annat mer eller mindre användbart, eller bara på skoj: Jag vet inte hur mycket man kan styra lysena, men man borde kunna spela ljusorgel på lysena, t ex styrt av musik, eller få rinnande ljus som rullar runt bilen - kul partytrick kanske. Man skulle kunna blinka hysteriskt med baklysena när man får en sån där som ligger en meter bakom i rumpan. Man borde kunna styra vissa funktioner för t ex ljud från datorn, och man kanske kan styra datorn med vissa av t ex rattknapparna (vet ej ännu hur mycket av detta som är görligt via CAN). Andra kan säkert hitta på massor med fler roliga och mer eller mindre nödvändiga ideer!
Jag vet ej ännu om det går att få tag i officiell dokumentation över CAN-adresser och protokollen.
Om inte så får man ju räkna ut det själv genom att avlyssna. Det är ju mycket jobb, och det är säkert lite olika på olika modeller, årsmodeller och kanske till och med programvaruversioner. Man skulle kunna tänka sig att man gör ett lämpligt program för att lite mer strukturerat kunna avlyssna trafiken och koppla ihop händelser med avlyssnad CAN-trafik, och kanske en webbgrunka eller så, typ en wiki eller något mer ändamålsanpassat, där många kan vara med och bidra med information som de har vaskat fram ur sina bilar.
Men allt detta är ännu så länge endast lösa ideer.
Tack knasen och andreas 80 för mer info och CarMan för den goda idén att berätta vad man håller på med!
/ragge
Att styra vissa enklare funktioner kan man utan problem göra typ eject av cd-skiva, men problemet är det att klura den rätta kombinationen av siffor som skall göra detta ett exempel är 784 20 10 01 a1 b1 ab 10 d1 12 34, vilket kan betyda eject cd-skiva. Det är stor kaka som du har gett dig in på, det finns många mumsbitar, men vissa bitar är fruktansvärt svårtuggade.
Lycka till