Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har ni fått erbjudande från Volvia att teckna IF hemförsäkring?

Har man en Volvia bilförsäkring så bör man be om en offert där man även vill ha IF hemförsäkring. Dessa två försäkringar rabatterar varann ganska kraftigt, minst 15% på båda. Rabatten blir högre på båda försäkringarna om man väljer tillägg, tex trygghetspaketet till bilen eller bostadsrätt/småbåt.

Jag har Folksam Hem genom min fackförening (ingår i fackavgiften) med obegränsat lösöre, vidare har jag valt tre tillägg (Bostadsrätt, Allrisk, Resklar) som tydligen kostar dyrt. Begärde offert från Volvia där IF Stor Hem ska tecknas och betalas årsvis from förfallodagen på mina tillägg i Folksam.

Resultatet blev en något lägre totalpremie med kombinationen Volvia/IF och en mer omfattande hemförsäkring (IF har bla flyttskydd och nyvärdesersättning på hemelektronik i fyra år). Vidare så får jag bilrabatten på en gång, behöver inte vänta till förfallodagen i mina tillägg hos Folksam (alltså den dag då IF Hem ska börja gälla och betalas). Den dagen kommer om drygt 10 månader… :)

Om ingen här på forumet kommer med vettiga argument mot Volvia/IF så kommer jag att acceptera erbjudandet från Volvia.
Ett bra val.

Jag kör med Volvia och IF. Fungerar perfekt hittills.

Sen kan vara skönt att slippa stödja Wanja Lundby-Wedin m fl i "Rosornas försäkringsbolag". :wink:
jag har haft volvia & fi i mågna år (if har ett till lägg jag bara sett hoss dom. där kan man försäkra vatten skador som komer genom tak eller om du spilt ut vatten själv,något jag inte sett nån annan stans)
Jag kan bara konstatera att min Villaförsäkring+Hem+Allrisk kostade långt mer än dubbelt så mycket i IF som Folksam så om det skall löna sig för mig så skall bilföräkringen vara nästan gratis.. Detta var väl sådär 4-5 år sedan, jag hade då haft IF:s villaförsäkring ett år gratis i samband med husbygget och kollade upp vad det skulle kosta att ha IF som "helleverantör" efter det....sedan den chocken har jag inte brytt mig om att kolla igen. Numera är hemmet försäkrat i Folksam, och bilarna i Volvia och Trygghansa.

/Thomas
Det är kombinationen Volvia Bil/IF Hem som rabatterar varann rejält, inte IF Bil/IF Hem. Man får en rabatt från IF enligt ett speciellt avtal som IF har med Volvia. Konstigt kanske med tanke på att det är samma koncern men så fungerar det...

Man måste alltså få ett erbjudande från Volvia att teckna IF Hem innan man får rejäla rabatter på både Volvia Bil och IF Hem, att begära offert från IF på både bil och hem är säkert meningslöst i detta sammanhang.
sen har vi volvo anställda yligare rabbat på det :-)-)
Komiskt att såna här diskusioner oftast bara handlar om pris hit å dit, ingen som varit med om något som kan kan säga hur försäkringsbolagen handhar sina ärenden? Hur man blir stöttad som kund när det hänt något?
Det är i alla fall mycket mer intressant för min del är några sparade kronor.

Jobbade förut inom en branch där vi hanterade många försäkringsärenden och det jag minns från det var att andelen IF-kunder som kände sig väldigt utelämnade/felbehandlade var långt fler än kunderna till andra bolag..
Det skall tilläggas att det är 4 år sedan jag slutade där..
]
Seafront skrev:Det är kombinationen Volvia Bil/IF Hem som rabatterar varann rejält, inte IF Bil/IF Hem. Man får en rabatt från IF enligt ett speciellt avtal som IF har med Volvia. Konstigt kanske med tanke på att det är samma koncern men så fungerar det...

Man måste alltså få ett erbjudande från Volvia att teckna IF Hem innan man får rejäla rabatter på både Volvia Bil och IF Hem, att begära offert från IF på både bil och hem är säkert meningslöst i detta sammanhang.
Jag kollade via Volvia och fick rätt rabattsatser, det var dyrt som faen ändå... när jag tänker efter så var nog iofs barnförsäkringarna inblandade också.
CarMan skrev:sen har vi volvo anställda yligare rabbat på det :-)-)
Jaså, det trodde jag var slut på det, måste kollas igen..

/Thomas
Variosboy skrev:Komiskt att såna här diskusioner oftast bara handlar om pris hit å dit, ingen som varit med om något som kan kan säga hur försäkringsbolagen handhar sina ärenden? Hur man blir stöttad som kund när det hänt något?
Det är i alla fall mycket mer intressant för min del är några sparade kronor.

Jobbade förut inom en branch där vi hanterade många försäkringsärenden och det jag minns från det var att andelen IF-kunder som kände sig väldigt utelämnade/felbehandlade var långt fler än kunderna till andra bolag..
Det skall tilläggas att det är 4 år sedan jag slutade där..
För egen del har jag haft med Folksam att göra vid bl.a en rejäl vattenskada och det har varit helt smärtfritt.. , och nej jag har inget akvarium längre, bara en ödla som lever i ett torrt sandigt terrarium.. :wink:

/Thomas
Fick samma erbjudande, men när jag jämförde med min Trygg-hansa hemförsäkring (via unionen) så märkte jag att det saknades en hel del samt att ersättningsnivåerna hos IF var betydligt sämre. Resultatet av jämförelserna blev att när jag köpte den nya bilen i Januari hamnade den hos TH istället.

Hej! Hur byter man till sån här panel? […]

3G släcks

Det finns ett simkort (fast, sk e-sim för sos[…]

Hybriden är ju diesel och verkligen ingen p[…]

1998 nissan micra k11 bensin.