Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#275901
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A ... d=BilMotor

"Som grädde på moset drar den här motorn enligt tillverkaren bara 0,45 liter/mil med tvåhjulsdrift och 0,49 liter/mil med fyrhjulsdrift. Utsläppen är 118 gram/km respektive 130 g/km."

Automatiskt fyrhjulsdrift. Alltid framhjulsdriven tills mer grepp behövs, då kopplas även bakhjulen in till 50/50. Utöver detta även något slags differentiallås som gör det möjligt att låsa fyrhjulsdriften vid riktigt svåra förhållanden.

Spontant tycker jag den inte kommer i när heten av Volvo XC60 (inte lika lyxig, snygg, rymlig etc) men däremot så går den ju in i klassen "mini-suv" vilket borde göra att Volvo XC60 därmed inte längre är snålast i klassen med sina 0,6 liter per mil i blandad körning? Och tillråga på allt har man lyckats kommer ner under den magiska 120 g/km-gränsen gällande utsläppen. Så med de nya lagförslagen blir denna bil dessutom skattebefriad i fem år och taxar in som miljöbil. Vilket inte XC60 DRIVe klarar i kommande version.

Undrar vad BMW och Audi kontrar med?
#275906
henka35 skrev:"101 hk och 132 Nm"

Men en sådan symaskinsmotor så borde den inte dra mer än den gör :wink:
Nästan så att gräsklipparen hemma på gården har mer vridmoment en den där riskokaren :roll:
Stämmer bra det :) Men i dessa dagar tror jag nästan att fokus har flyttats från prestanda som i hästkrafter och vrid, till prestanda som i bränslesnål. De höga bränslepriserna i kombination med kraftiga straffskatter, försvagad global konjunktur och kraftfullt ökad miljömedvetenhet har tvingat tillverkarna att tänka om helet. Att tex den nya bränslesnåla XC70 och XC60 är utan fyrhjulsdrit är ingen slump. Att nya V70 DRIVe har en 1.6 liters dieselrackare är inte heller någon slump. Folk både vill och måste köra bränslesnålt till varje pris. Det har fordonsindustrin nu insett. Tror därför att gemene man kommer ge blanka tusan i om motorn har 101 hk eller 163 hk, bara den dricke lite soppa.

Nu gäller det att skapa ett "buzz". Det gäller att knipa positioner och segmentera sig mot bränslensålhet. Volvo har legat efter där och verkligen inte varit det bilmärke man först förknippat med bränslesnåla bilar. Audi, BMW, Toyota etc har varit mycket tidgare ute där. Det förändrade marknadsläget gör dock att tillverkarna nu tvingas anpassa sig åt andra profiler än tidigare då det räckte med att vara "good enough". Nu gäller det att vara bäst och framförallt först, för att nå ett first mover advantage gentemot konkurrenterna. Volvo var riktigt smarta där när man gick ut och presenterade nya serien (som inte ännu fanns att köpa eller ens beställa) som både snålast och säkrast i klassen. Toyota anmärkte ju senare på att det där med säkerhet inte kanske stämde, däremot sa man inget om bränslensålheten, vilket Volvo också kontrade med i en uppföljningskampanj. Volvo lyckades alltså ta mycket snabba och givande positioner i precis rätt läge. Man kan säga att Volvo tog konkurrenterna rakt på sängkanten. Och i konsumentens värld handlar det inte alltid om att bara ha den bästa produkten, det handlar även om, och i många fall endast om, att uppfattas som den bästa produkten. Folket har verkligen senaste tiden börjat tala om Volvo och de nya motorerna/bilarna som sopar mattan med allt och alla inom klasserna. Det är det "problemet" som nu Toyota försöker lösa genom att presentera en ny mini-suv, framhjulsdriven och med extremt låg bränsleförbrukning. För i konsumentens värld frågar man sig bara "vilken mini-suv är bränslesnålast?". Tills nu har det varit Volvo XC60. Den andra frågan konsumenten ställer sig är då "går den in som miljöbil?". Det gör inte XC60, men däremot nya minisuven från Toyota.

Ska bli intressant och se vad nästa steg blir i detta race!

Personligen känner jag dock att Volvo har vaknat till liv och att man har mycket att ge - framför allt kanske från de svenska ingejörernas sida!
#275912
Fast kan man verkligen jämföra Urban Cruiser med XC60? Att kalla XC60 för 'mini-suv' känns lite missvisande.

XC60 - Urban Cruiser (längd/bredd/höjd)
4628 - 3930 mm
1891 - 1725 mm
1713 - 1525 mm.

Lägg därtill att XC60 2.4D väger ca 600 kg mer och har en klart starkare motor. Att Urban Cruiser är snålare är väl ingen sensation direkt, det hade snarare varit pinsamt om den inte varit det.
#275915
Linqid skrev:Fast kan man verkligen jämföra Urban Cruiser med XC60? Att kalla XC60 för 'mini-suv' känns lite missvisande.

XC60 - Urban Cruiser (längd/bredd/höjd)
4628 - 3930 mm
1891 - 1725 mm
1713 - 1525 mm.

Lägg därtill att XC60 2.4D väger ca 600 kg mer och har en klart starkare motor. Att Urban Cruiser är snålare är väl ingen sensation direkt, det hade snarare varit pinsamt om den inte varit det.
Tycker Du har helt rätt! Marknadsföring handlar ju om att tänja på gränserna och få folk att uppfatta det som man vill att man ska uppfatta. Gränserna är otydliga ibland och det kan såklart utnyttjas. Volvo utnyttjade det genom att gå ut med att nya xc60 bara drar 0,6 i blandad körning, när den som finns just nu i verkligeheten drar 0,75 i blandad körning. Man sa att den är "snålast i klassen". Vilken klass då? Jo man jämförde med BMW X3, Audi Q5 etc. Men dessa bilar finns ju inte i framhjulsdrivna versioner - vilket gör jämförelsen missvisande. Dock spelar det inte någon roll eftersom klassbedömningen inte gör skilland på om fordonet är AWD eller framhjulsdrivet endast. Smart drag av Volvo!

Nu kommer Toyota och gör samma sak, fast de går in och tar nedersta gränsen för vad som kanske kan kallas Mini-suv. Ingen som snabbt läser om den nya mini-suven gör skillnad på om fordonet är på nedre eller översta gränsen för att få kallas mini-suv. Man drar alla över en kam. Detta faktum kan nyttjas i marknadsföringen och i kampen om konsumenterna.

Söker Du på XC60 på google så ser Du att den gängse benämningen är just "mini-suv". Personligen tycker jag att den kanske skulle mer gå under benämningen mellanstor-SUV (alltså som i USA, mid-size SUV).

Så frågan är, vad kommer konsumenterna att tro? Blir detta den första XC60-konkurrenten+
#275926
Barkbiten skrev:http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A ... d=BilMotor

"Som grädde på moset drar den här motorn enligt tillverkaren bara 0,45 liter/mil med tvåhjulsdrift och 0,49 liter/mil med fyrhjulsdrift. Utsläppen är 118 gram/km respektive 130 g/km."

Automatiskt fyrhjulsdrift. Alltid framhjulsdriven tills mer grepp behövs, då kopplas även bakhjulen in till 50/50. Utöver detta även något slags differentiallås som gör det möjligt att låsa fyrhjulsdriften vid riktigt svåra förhållanden.

Spontant tycker jag den inte kommer i när heten av Volvo XC60 (inte lika lyxig, snygg, rymlig etc) men däremot så går den ju in i klassen "mini-suv" vilket borde göra att Volvo XC60 därmed inte längre är snålast i klassen med sina 0,6 liter per mil i blandad körning? Och tillråga på allt har man lyckats kommer ner under den magiska 120 g/km-gränsen gällande utsläppen. Så med de nya lagförslagen blir denna bil dessutom skattebefriad i fem år och taxar in som miljöbil. Vilket inte XC60 DRIVe klarar i kommande version.

Undrar vad BMW och Audi kontrar med?
Men, bara för att de har fyrhjulsdrift o lite högre markfrigång så är de inte i samma klass ändå, du får ju räkna med storlek o tyngd också.
Samt om andra i tråden här skriver, motorn levererar ju inte något jämfört med Volvos, då blir ju jämförelsen rätt svår.
#275938
Håller med. På samma sätt som man inte jämför XC60 med t ex Land Cruiser eller Range Rover. Det är helt enkelt inte samma klass.
Denna bil är t o m mindre än RAV4, som i sig är mindre än XC60. Så är det något från Toyota som XC60 ska jämföras med så känns just RAV4 som det närmaste.
#276098
borstarmicke skrev:Instämmer med att XC60 definitivt inte känns mini på nåt sätt...

Att Toyotan sen ser för jävlig ut är en helt annan 5:a...
Kan bara hålla med. Finns inte många snygga Japanare och speciellt inte hos Toyota.
Lite off topic men har någon sett nya Subaru Legasy? Fulare bil får man ju leta efter.. :-O)

Bild

//Henrik
Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]

Trasig turbo V70 D4 aut MY15

Om du söker på VEA + motorproblem s&ari[…]