Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Deeds
Vi tar det från början. Jag har en Volvo V70 TDi -98

Min sambo påtalade för mig att det var dags att tanka dieseln då "antal mil kvar" på färddatorn va 10.
Tilläggas skall att jag har fått ett dieselstopp vid just detta miltal vid ett tidigare tillfälle.
Jag stängde då av bilen vid första symptom på dieselstop. Detta gjorde att den var lättstartad efter påfyllning.

Dagen efter så ringer hon och berättar att hon glömt att tanka och att hon fått stopp och står efter vägen.
För att göra en lång historia kort:

Vi fyller i en 5 liters dunk med diesel. Vi kör på starten men inget händer. Till slut så orkar inte batteriet med längre.
Vi försöker då att dra igång den. Detta misslyckas också.

Nu har jag den hemma och har lyckats få igång den. Men den går som skit. På tomgång så hackar den mycket samt gör små "gaspådrag" Vid varje hack eller "puff" så kommer det svart rök ur avgassystemet.

Jag testade precis att åka en bit men jag kom bara 40 meter så dog den. Kopplade på batteriladdaren och testade att starta igen. Stendöd, inte ett liv i den alls. Efter mycket matande och många startförsök så rycker den till och startar igen, men går precis lika dåligt.

Vad kan ha hänt ?

MVH
Tobias
av Deeds
Min sambo berättade för mig nu att precis innan bilen dog första gången så tändes en orange lampa med en grön symbol i. Det är ju lambda lampan. Det verkar inte som om detta var ett dieselstopp.
av v70 tdi
Efter 10 år så kan det vara lite skräp i tanken.
Det kanske har kommit skräp i dieselfiltret. Låter som bilen får dåligt med diesel.
Ett igensatt bränslefilter får bilen att ryka något mera. Kan ju vara värt att kolla.
Användarvisningsbild
av CarMan
monterat på höger fjädertorn
av Deeds
CarMan skrev:monterat på höger fjädertorn
Tackar. Hittade det.

Följdfråga: Är det bara att skruva loss filtret eller går demontering till på annat sätt ?
Användarvisningsbild
av CarMan
ingat konstigt alls, bara skruva bort.
av Deeds
Ok...nu har jag bytt filtret.
Bilen vill fortfarande inte starta..
Däremot så har jag upptäckt en sak.. Vid pumpen så finns en genomskinlig slang. Om man kollar på den när man kör på starten så ser man att det är jättemycket luftbubblor i den.

Kan luften vara problemet och hur får man bort den?

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]