Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hansi skrev:kolla schemat på B200K nr 407 ser ju ut som en svänghjulsgivare, min kompis sa att den givaren jag bytte har som uppgift att skicka första signalen när nån axel är i ett visst läge eller nåt sånt, minns inte riktigt, jag fattar inte heller hur mycke som helst :lol:
Hm , du har bytt "knock sensor" då ... inte svänghjulsgivaren Som du förhoppningsvis inte har. Bara så att jag kan tro att jag fattar nåt .... Ha ha ha.
så här var det: jag hade sån tur att en jobbarkompis skrotade sin 745-88 så jag kunde ta delar som jag vet funkar, jag började att prova med tändningsmodulen (slutsteget) ingen gnista, sen bytte jag tändningsboxen som sitter över pedalerna ingen gnista sen bytte jag boxen som sitter nere vid passagerarsidan ingen gnista sen bytte jag fördelaren ingen gnista då gav jag upp och dagen efter fick jag tipset om den här givaren som kompisen pratade om och den jag bytte ser ut så här http://www.car-stuff.com/images/part_im ... sensor.jpg jag bytte den och bilen startade direkt och gick fint i flera mil, gött nu har jag bil igen tänkte jag men igår tvärdog den igen under färd jag visste inte vad jag skulle göra men jag ryckte ut sladden till slutsteget och väntade en stund och den starar igen och kunde ta mig hem, idag startade den inte då bytte jag slutsteget (som jag redan prövat) och den startar direkt och har funkat bra idag, kanske dags att kontakta en bilpsykolog
SÅ STÖRANDE! idag tänder den inte alls men igår gick den kanonbra, jag har ryckt i kablaget när motorn är igång men då har inget hänt, det sitter ett antal relän bakom askkoppen kan något av dom ha med gnistan att göra?

några gånger när jag fått stopp har jag skiftat tändmodul och den har startat dock hjälpte inte det idag men jag funderar på om man kan ha nåt fel på bilen som förstör tändmodulen? går den att mäta om den är hel?

här är en samanfattning av vad jag bytt:
tändstift kablar 2st spolar 3st tändmoduler 3st fördelare bränslerelä tändboxen knacksensor rotor fördelarlock extra jordkablar bränslepumpar
den krånglar när som helst både varm och kall, idag startar den inte heller och jag drog ur tändkabeln som går från spolen ur fördelaren och höll den lite från jord o körde med starten och ingen gnista.
har mätt lite idag med tändningen på och här är lite värden: mellan + - på hallgivaren 11,9v, mellan + - på slutsteget 11,9v.
Jag vet inte hur en tändspole funkar men tycker dessa värden är konstiga, förs mätte jag med kablarna på och mellan stiften var det noll och och från jord var det 11,9v till båda stiften, sen drog jag ur kablarna från stiften och mätte från jord då fick jag 11,9v till blå pluskabel och 3,6v till den rödvita som kommer från slutsteget, och 7v mellan kablarna men det kanske är det normala? :???:
Jag antar att utgången på slutsteget är av typen öppen kollektor, så när den inte är aktiv (jordar) så ligger den bara och flyter. Så att mäta med kabeln urkopplad är nog ingen mening med.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]