Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dodga
Nope, dom har monterat fyra stakar med jacken bakåt och överfallen på dessa med jacken framåt :evil:
Det låter lite för otroligt för att ha hållt i 27000 mil !?

Vet inte om dom är skrot, två av lagren va ordentligt sneslitna, beställde en ny lagersats från SPM inatt, kanske lite förhastat men men .......

Det jag undrar är eftersom den första staken har jacket framåt och de andra fyra har jacket bakåt, har dom vänt hela paketen(kolvar & stakar) fel eller funkar det som det är bara man vänder jacken rätt ????

Jag såg inte heller några jack i lagren, har mest hållit på med V8tor å där finns ett jack i lagren som ska sitta i jacken i lagerhållaren, hur hålls lagren på plats i en sån här motor ????
Användarvisningsbild
av emwtur
Dodga skrev: Jag såg inte heller några jack i lagren, har mest hållit på med V8tor å där finns ett jack i lagren som ska sitta i jacken i lagerhållaren, hur hålls lagren på plats i en sån här motor ????
OM lagren väl börjat snurra så har ju jacket i lagret "försvunnit" - hur såg det ut på det hela lagret ?

Nu har jag ingen expertkunskap om just volvos motorer men - det borde inte spela någon roll på vilken sida jacket sitter , bara jacket i staken sitter mot jacket i överfallet, förutsatt att stakarna är symmetriska !

ps - pettsson har ett fotoalbum - det finns lite bilder om renovering där.

/emwtur
av *pettson*
Eftersom vitblockarna har raka vevstakar så kan dom sitta hursomhelst. Det är alltså inget fel mera än det estetiska.
Lagren i sin tur är INTE några hållkanter på alltså inga flikar. Man har använt släta lager som pressas fast av momentet mellan överfall/stake. Det som händer är att lagren så småningom går runt när dom är så slitna att dom bankats ur o spänningen släppt. Det brukar sällan bli skador på vev eller stake. Ramlagren har en tendens till att hålla betydligt längre så det bör inte var några problems där direkt.
I med nya väloljade glyco lager , dra ihop skapligt. knacka på överfallen så lagren verkligen är tajta mot veven (görs med plastklubba). Sen drar du det korrekta momentet. Motorn får INTE SNURRAS innan dess för då åker lagren med runt igen.
av Dodga
Kollade på överfallen och veven igår, och visst kan man se att lagren gått runt, men så slitna tycker jag inte att överfallen och veven är, jacket finns ju fortfarande kvar i överfallen. Så då gör det inget att fyra stakar är vända åt "fel" håll, bara jacken är på samma sida. Hoppas jag får de nya lagren idag eller imorgon så jag kan montera dom i helgen, å provköra lite försiktigt :D

Ska försöka lägga ut lite mer bilder på hemsidan :D

Hade en kompis på besök i garaget igår, han har kört en del rally å folkrace, han föreslog att om veven eller stakarna va ojämna i ytan så kunde jag ta smärjelduk med olja på å "putsa till ytan lite". Vet inte om jag tyckte det va någon höjdar idé, kanske funkar på rödblockarna !!

Tvättade ut tråget lite halvseriöst med kompressorspruta å diesel igår, fy satan va skit det låg i botten, efter fyra tvättar blev det hyfsat rent, det som hälldes ut såg mer ut som grå effektlack än oljesöl :(

Vilket moment ska man dra överfallen med ???

Mvh
Niklas
av *pettson*
Använd helst nya bultar, om inte så se till att dom gamla är kliniskt rena och inoljade igen. Dra lagren 10nm, använd gummiklubban för att ta bort spänningar i överfallet. Dra 20nm, dra 90 grader se till så stakarna kan röra sej i sidled. Klart.
Var SUPERNOGA med att inte staken roterar på veven för då följer lagren med runt helt enkelt igen.
av Dodga
Jaha .... då va vevstakslagren bytta, startade å det lät riktigt bra, ut å provkörde, efter ca milen började det ticka å vips knackade den som förut :(

Vad återstår nu, byta överfallen och hoppas att det är dom som är uttöjda, byta hela vevstakarna eller byta motor ???

Jag antar att byta vevstakarna är lika mycket arbete som att byta hela motorn ?

mvh
Niklas
av *pettson*
Dodga skrev:Jaha .... då va vevstakslagren bytta, startade å det lät riktigt bra, ut å provkörde, efter ca milen började det ticka å vips knackade den som förut :(

Vad återstår nu, byta överfallen och hoppas att det är dom som är uttöjda, byta hela vevstakarna eller byta motor ???

Jag antar att byta vevstakarna är lika mycket arbete som att byta hela motorn ?

mvh
Niklas
Om det hände på EN MIL.. då har du inte olja så det räcker i lagren.. Fungerar verkligen oljelampan i bilen?
av Dodga
Lampan funkar utmärkt, det lyser som satan i läge 2 och slocknar så fint när man startat, sen kan jag inte göra någon bedömning på trycket, men lampan funkar. När jag hade skruvat på det tomma rengjorda tråget å fyllt på med ny olja så tog det ca 3 sekunder innan den slocknade (och det va bara den som lyste så den är inte kopplad på generatorn eller nått annat dumt), men det borde inte vara något problem eftersom jag oljade in lagren ordentligt när jag skruvade ihop dom.

Men förmodligen är väl veven eller överfallen så slitna så det glappar pyttelite å då går det inte länge innan den knackar :(

Mvh
Niklas
av Dodga
Jaha, lite sumering av vad som har hänt !

Då va den gamla motorn ur och en ny frisk sitter på plats :D Tyckte inte att bytet va speciellt svårt, bara trångt å lite små bökigt !

Jag har fortfarande problem med miljölampan, problemet är att uppvärmningen av lamdan är kass, jag antar att så här på sommaren så sköter väl lambdan sitt jobb iaf utan uppvärmning, men jag har besiktning på onsdag och måste lösa problemet innan dä, o volvo kan inte få fram nån innan det :(

Kan man lösa det på nått annat sätt ???
Bygla miljölampan ??

Mvh
Niklas
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]