Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lillpricken
Ville bara dela med mig av ett irriterande fel jag hade för ett tag sedan på min V70 -02:
När motorvarvet var runt 1200rpm uppstod ett ruskigt irriterande ljud. Kunde åtminstone lokalisera att det var någonstans i regionen runt drivremmen (Servopump, generator, spännhjul, kompressor etc....). Med motorn igång och 1200rpm på varvräknaren, hällde jag lite vatten på drivremmen - det blev tyst. Aha, tänkte jag och bytte drivrem och spännhjul. Tji fick jag för det där j-a ljudet var kvar! :evil: (Ljudets intensitet ökade dessutom när kompressorn slog till.)

Stannade till vid Jönköpings Bildemontering och köpte en flong ny generator för 1500:- Det visade sig att frihjulet på min generator kärvat ihop (eller nå't) vilket gjorde att spännhjulet vibrerade hejdlöst = "morrande" missljud. Skön känsla att backa ut från verkstaden och äntligen fixat problemet! :D
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja det förekommer. Då byter man frihjulet, då det går att köpa löst från volvo
av Lillpricken
Det var som f-n! Mekanikerna på Karlbergs i Vetlanda var helt förbryllade över felet. Å andra sidan heter det ju inte mekaniker, utan servicetekniker...
Renovering framvagn Volvo 240

Om man byter till fjädrar som sänker 40 […]

Du kan lägga den i neutral. Jag har bytt gen[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Vad jag vet så har den inte eget art nr, kon[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Riktiga TPMS-ventiler.