Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ragge
#273735
Hejsan!

Jag söker el-schema för V70II 2009. Är det någon som vet hur man får tag i det?

Om inte schema går att få tag i - är det någon som vet hur många CAN-bussar det finns, ungefär vilka saker som sitter på vilken buss, och vilken buss det är man kommer åt i OBD-kontakten?

Tack för hjälpen!

/ragge
Användarvisningsbild
av andreas 80
#273762
Det finns 2 st, HighSpeed och LowSpeed. 500kbit respektive 125kbit vill jag minnas.
Båda går att nå via OBD-kontakten. Har tyvärr ingen pinout.

Såhär tror jag att en del noder sitter
Highspeed:
CEM
ECM
TCM

Lowspeed:
BPM
CCM
DIM
HLDF
ICM
DDM
PDM
SRS
av ragge
#274258
Tack andreas 80 så väldigt mycket, det kommer jag nog en bra bit på! :-)

En tilläggsfråga är om det är någon som vet om det finns lista på CAN-adresser och information om protokollen för CAN-enheterna? (Det är ju stor risk att det inte finns publikt, men man vet ju aldrig?)

Tack igen för hjälpen!

/ragge
av Knasen
#274351
ragge skrev:Tack andreas 80 så väldigt mycket, det kommer jag nog en bra bit på! :-)

En tilläggsfråga är om det är någon som vet om det finns lista på CAN-adresser och information om protokollen för CAN-enheterna? (Det är ju stor risk att det inte finns publikt, men man vet ju aldrig?)

Tack igen för hjälpen!

/ragge
CAN(ECU)-adress för ICM är 784,

Styrenheter på Låg-sidan är DDM,PDM,CPM,SRS,KVM,CCM,TRM,PAM,PSM,POT,PHM,DIM,HLDF,ICM är en Gatewayer för IAM,AUD,BPM,MMM(MOST-systemet)+ några till

Högsidan är: ECM,TCM,EPB(PBM)BCM,HCM,SWM,SUM,FSM,DEM + några till
Användarvisningsbild
av CarMan
#274378
om man får reda på lite runtikring, vad du håller på med, så kanske man blir intreserad & vill angagerasig i att hjälpa till

(det gäller de flästa trådar här, sälan nån igentligen berättar vad dom vill)
av ragge
#274438
CarMan skrev:om man får reda på lite runtikring, vad du håller på med, så kanske man blir intreserad & vill angagerasig i att hjälpa till
Aha, bra där!

Jag funderar på att stoppa in en dator mer permanent i bilen, t ex en gammal laptop eller så som man kan gömma någonstans, ganska troligt något Linux-baserat för att lätt kunna anpassa allt. Datorn kan få ha wavelan, 3G-dongel, GPS, ljudanslutning, ev pekskärm vid instrumentpanelen, ev videoskärmar, ljudutgång kopplad till stereon, och CAN-anslutningar. Då kan man få diverse funktionalitet som t ex audio- och och eventuellt video-uppspelning (det senare för barnen), och den kan ju synka/uppdatera sig med ens hemmaarkiv över wavelan när den står parkerad hemma. Den kan ha GPS-program som man kan anpassa själv, webbsurferi om man vill, med mera med mera. Om man dessutom hänger på en 3G-dongel så kan bilen vara mobil wavelan-basstation med internetanslutning. Delar av detta har man ju ändå i telefonen i fickan, så jag vet inte riktigt hur mycket man verkligen skulle ha behov av och vara någon nytta med att realisera.

När man ändå håller på så kan den ju få hålla koll på bilen, och detta hoppas jag kunna göra med CAN-anslutning. T ex kan den ju få höra av sig (per 3G-dongel eller så) om bilen plötsligt larmar. Det vore trevligt att på håll kunna kolla att den har växeln i P, handbroms i och att alla dörrar är stängda och låsta (ja, vi har hittat vår gamla bil nedrullad från p-platsen en gång för att den låg i D utan handbroms. :-). Jag skulle vilja ha en liten grön lampa hemma som lyser om bilen är korrekt parkerad och stängd. Och en i bilen som visar att ugnen är avstängd. Man skulle kunna ringa upp den och fråga den var den är (om den har GPS). Och en massa annat mer eller mindre användbart, eller bara på skoj: Jag vet inte hur mycket man kan styra lysena, men man borde kunna spela ljusorgel på lysena, t ex styrt av musik, eller få rinnande ljus som rullar runt bilen - kul partytrick kanske. Man skulle kunna blinka hysteriskt med baklysena när man får en sån där som ligger en meter bakom i rumpan. Man borde kunna styra vissa funktioner för t ex ljud från datorn, och man kanske kan styra datorn med vissa av t ex rattknapparna (vet ej ännu hur mycket av detta som är görligt via CAN). Andra kan säkert hitta på massor med fler roliga och mer eller mindre nödvändiga ideer!

Jag vet ej ännu om det går att få tag i officiell dokumentation över CAN-adresser och protokollen.

Om inte så får man ju räkna ut det själv genom att avlyssna. Det är ju mycket jobb, och det är säkert lite olika på olika modeller, årsmodeller och kanske till och med programvaruversioner. Man skulle kunna tänka sig att man gör ett lämpligt program för att lite mer strukturerat kunna avlyssna trafiken och koppla ihop händelser med avlyssnad CAN-trafik, och kanske en webbgrunka eller så, typ en wiki eller något mer ändamålsanpassat, där många kan vara med och bidra med information som de har vaskat fram ur sina bilar.

Men allt detta är ännu så länge endast lösa ideer.

Tack knasen och andreas 80 för mer info och CarMan för den goda idén att berätta vad man håller på med!

/ragge
Användarvisningsbild
av andreas 80
#274462
Hua, det var inga dåliga idéer du har. Hoppas du följer upp här med vad du får gjort och hur långt det går att komma.
Finns säkert många fler som kan hjälpa till med frågor som dyker upp. Och som sagt, det är mycket lättare att svara på mer specifika frågor då man är ute efter något speciellt, än bara allmänt.

Skulle också tycka det vore roligt med nån slags dataövervakning, så man själv kan se t.ex. realtidsinfo från motor och växellåda. Har gått i sådana tankar själv, men just att få tag på info hur man dekrypterar can-meddelandena är ju inte lätt. Mycket möjligt att det skiljer årsmodeller emellan också.
Företag som sysslar med detta tar ju fram sådant för att tjäna pengar, så de lämnar ju inte ut det till vem som helst tyvärr.

Kommer med nöja följa ditt projekt om det blir verklighet.
Användarvisningsbild
av CarMan
#274475
låter intresant, fyll på med info & bilder!

det svåaste är att integrera det snyggt, så allt ser orginal ut.

(en parantes, du får jobba lit extra för att stänga av bilen & ta ur nyckeln, om du ej lagt i P-läge)(sen finns det en larmdosa som kan komunusera med bilen, med den kan du på håll se om bilen är låst eller ej & om larmet är utlöst så kan den tala om ifall det är en mäniska i bilen)
Användarvisningsbild
av CarMan
#274477
kopplings schamana är officiella & går att beställa som privatperson från närmaste volvohandlare.
med tanke på vad du tänker göra så kanske du vill ha samtliga schamen, då är det värt att köpa ett. (så du vet att du får ett som är till din årsmodell)
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]