Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dodga
Tja !

Jag gillar utmaningar så jag har köpt en 855á -94a som skramlar som ett gammalt skelett i motorn :lol: Skämt å Sido ....
Anledningen till köpet va att den är super fräch i karossen och har mycket utrustning och sen va den ju så billig att jag bara inte kunde låta bli !!!

Följande har gjorts, kollade oljan å den den va svart och seg som sirap - så jag bytte olja (halvsymtet) och filter och hällde i nått STP tjosan som ska mjuka upp packningar å o-ringar. Lät den stå å gå tills den blev genom varm och då blev det betydligt bättre, men fortfarande finns lite ventil knack, samt att man hör metaliska knackningar vid lite hådare varvningar, vet inte vad det kan vara ????

Har en lysande motorinikeringslampa oxå, felkoden 5-2-1 visas, nått med en tempgivare för insugsluften, har tidigare haft en 850 GLT -93á med B5254 motorn men i den satt det en luftmassemätare, i denna sitter det förmodligen nått i stil med Regina systemet, antar jag ????

Kollade oljan idag och såg nått skummt, låter man motorn gå på tomgång så ser röret till oljestickan ut som en skorsten det kommer typ rökpuffar upp ur den och varvar man motorn så står det som en kvast ur den, kan det vara så kul att jag har en skrotad topp packningen ????

Vore nice om någon kunde räta ut frågetecknen runt mitt nya förvärv ! :D

Mvh
Niklas
av *pettson*
metalliska knackningar vid lite hårdare varvningar låter tyvärr som vevstakslagerknack eller rent av ramlagerknack...Brukar felaktigt härledas till knackningar i toppen. MEN är enkelt att kika på INNAN det blir trist. Ur med oljan och ned med tråget. KÄNN på vevstakarna. Plocka ned ett lager i taget för kontroll. Är det så att dom är slitna så byt dom och kör igen. Lagren kostar runt 1000kr ihop med volvolimmet. (om du köper eftermarknadslager nånannanstans och limmet på volvo).
av Dodga
Oki ! Du har nog rätt, efter lite försiktigt gasande och lysnande så låter det som att det kommer från motorns nedre del :(
Men hur brukar veven klara sig om lagren är skrot, kollade lite på *Pettson*´s hemsida och dom lagren såg ju inte för vackra ut. Eller är det bara å trycka dit nya å se glad ut ?

Hur e det med den där temperaturgivaren i insuget, kollade igår å det är ju bara en liten plast plupp med en passiv temperaturgivare i, finns det någon data på den ? borde inte vara så dyr ?

Mvh
Niklas
av Dodga
Har nog haft lite fel .......

5-2-1 Motr 4.3 - Förvärmning främre lambdasond felaktig
Fenix 5.2 - Förvärmning lambdasond felaktig

får ta å kolla lamdan !
av *pettson*
Dodga skrev:Oki ! Du har nog rätt, efter lite försiktigt gasande och lysnande så låter det som att det kommer från motorns nedre del :(
Men hur brukar veven klara sig om lagren är skrot, kollade lite på *Pettson*´s hemsida och dom lagren såg ju inte för vackra ut. Eller är det bara å trycka dit nya å se glad ut ?

Hur e det med den där temperaturgivaren i insuget, kollade igår å det är ju bara en liten plast plupp med en passiv temperaturgivare i, finns det någon data på den ? borde inte vara så dyr ?

Mvh
Niklas
Den vevaxeln som hörde ihop med dom lagren hade då gått ca 42000 mil och faktiskt finns INGET att anmärka på vad gäller vevaxeln. Dock ansåg jag att jag kommer att stressa vevaxeln mera med mera effekt så jag återanvände inte min. Men ska bilen vara en sugmotor och återigen gå orginal så finns egentligen ingen som helst anledning att oroa sej om man tar det hela i tid. I GLT:n jag har på gården så är tvåans staklager ungefär som en alufolie och 90% av lagret saknas. Volvo har då tagit 4000 för att lyfta på toppen och volvo har inte hittat felet, ägaren valde att avbryta allt och ta hem bilen. (rejmes linköping).
av Dodga
Aha, chyst !

Bara hoppas att det är vevstakslagren, för jag antar att ramlagren inte går att byta underifrån :( Annars vore ju det att föredra att byta alla lagren när man ändå är där under och river.

Kollade på Sten Parner Motor å han va ganska billig på både vev & ram lager, nån som har erfarenhet av hans lager ?

Mvh
Niklas
av *pettson*
Dodga skrev:Aha, chyst !

Bara hoppas att det är vevstakslagren, för jag antar att ramlagren inte går att byta underifrån :( Annars vore ju det att föredra att byta alla lagren när man ändå är där under och river.

Kollade på Sten Parner Motor å han va ganska billig på både vev & ram lager, nån som har erfarenhet av hans lager ?

Mvh
Niklas
Det är hans lager i min motor. Glyco är en stor tillverkare så det är inga skitlager.
av Dodga
Lite uppdatering av tråden !

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men detta som jag kommer skriva nu hoppas jag inte är orginal från volvo.

Min kväll började i garaget vid 20.45 och jag började med att tömma ur oljan och plocka ner filtret, sen plockade jag ner oljetråget och konstaterade att det som låg i botten på tråget va resterna av 27000 mil - fy satan va sörjigt.

Efter detta började jag lossa vevlageröverfallen började med kolven längst åt vänster (föraren) till, det lagret såg jätte fint ut, tog överfall nr 2 där hade lagret åkt med veven runt. Suck. Plockade sen lager 3, 4 & 5 samma sak, lagren hade åkt med veven runt och va sneslitna och såg rent förjävliga ut ....... :(

Stog i min ensamhet under bilen och tittade upp i tragiken ........ Och började fundera på vad som skiljer första lagret från de andra fyra, jo å det är här det tragiska kommer, tittar man på en storända så finns det små jack, ett litet i staken och ett i överfallet, detta bara för att lagren ska hållas emot och inte åka med veven runt. Kollade man på första staken så va jacket vänt framåt och de andra fyra var vända bakåt. Inte konstigt att lagren har åkt med veven runt.

Nån satans idiot har ju vänt fyra vevstakar fel, vet inte om detta kan vara volvo orginal, för då e det absolut den sista volvon i mit liv jag äger om detta är volvo kvalité, eller så har någon riktig klåpartölp varit i å renoverat och lyckats vända fyra av fem stakar.

Nu kommer min följdfråga, hur ser kolvarna ut på toppen i en 10 ventilare, kan jag helt sonika bara vrida dessa fyra 180 grader medans dom sitter i blocket och montera nya lager eller måste jag riva hela motorn ?????

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
av emwtur
du har väl motsvarande "jack" i överfallen - hur satt dom ?
satt jacket i överfallet mot jacket i staken ?

om lagren snurrat i vevstakarna så är väl stakarna skrot ?

/emwtur
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]