Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Är du trogen en kund mot ditt försäkringsbolag, eller .........

Ja
16
43%
nej
18
49%
vet inte
3
8%
Annat
Inga röster
0%
Hej!

Ständigt i startgroparna för ett byte till annat bolag, överväger alltid inför förfallodagen om det är läge för någon form av ändring. Gäller över hela linjen, inte bara fordonsförsäkringen. Det handlar om att vara vaksam över vad som gäller när tex fordonsförsäkringen sätts i relation till andra försäkringar, som tex socialförsäkringarna och privata olycksfallsförsäkringar.

Sådant kan man skriva mycket om, tycker i alla fall att alla bilförare ska orientera sig om vad som gäller försäkringsmässigt vid en trafikolycka till och från jobbet (en arbetsskada/färdolycksfall).

Vid en förändring på min arbetsplats så försvann avtalsförsäkringarna, jag fick istället ett rejält och individuellt försäkringspaket anpassat för jobb och fritid. När förfallodagen hos Volvia närmade sig kunde jag konstatera att just jag inte längre kunde ha någon nytta av Volvia Care, var helt enkelt dubbelförsäkrad och i vad jag misstänker vara samma försäkringskoncern.

/
Efter att ha träffat en ljugande skadereglerare från Länsförsäkringar så blev det byte till ett bättre och billigare bolag.
Nämligen Volvia.
Har Volvia men kollar alltid upp andra bolag inför året, så jag vet inte om jag är trogen. Brukar alltid stanna i Volvia då de inte tar ut extra kostnad för att försäkra en bil intagen som flyttgods, kan skilja uppåt 10 000kr mellan bolagen(då jämfört med den V40 jag hade tidigare) men Volvia har i stort sett samma premie för svensk- eller flyttgodsbil...som även sänkt premien för mig i år :-)-)
DDD skrev:
anp skrev:Ja, tyvärr.
Ok, ingen röst?
Jag röstade, och fick ett kryss i kanten.
camaro69 skrev:Efter att ha träffat en ljugande skadereglerare från Länsförsäkringar så blev det byte till ett bättre och billigare bolag.
Nämligen Volvia.
Trygg Hansa har också gott om lögnhalsar i sin organisation, LF agerar inte utifrån sina egna kunders bästa vid tvist. ( inom lag och regler )

Så de bolagen kommer jag aldrig mer att ha något med att göra.
Seafront skrev:Sådant kan man skriva mycket om, tycker i alla fall att alla bilförare ska orientera sig om vad som gäller försäkringsmässigt vid en trafikolycka till och från jobbet (en arbetsskada/färdolycksfall)./
Bra synpunkt. Vill tillägga att de flesta olycksfallförsäkringar begränsar ersättningen, eller att ingen ersättning betalas ut om det inträffar en skada inträffar till föjd av trafik dvs om du färdas i en fordon eller blir påkörd av ett trafikförsäkringspliktigt fordon.
Skadelidande dvs den som blivit skadad till föjd av trafik, brukar då hänvisas till trafikförsäkringsbolaget för aktuellt fordon för att få skadan reglerad.

MVH
http://blogg.alltommotor.se/blog/2009/0 ... ygg-hansa/

Nämen, det har man ju aldrig upplevt som kund hos Stygg Transa... :roll:

En gång i tiden ringde de och sade att just nu har vi bra pris på X bilmodell ( just den som den uppringde ägde ). Och visst var det ett bra pris, lägst av alla f-bolag. Ända tills nästa faktura kom, då var priset flyttat till den andra änden av skalan.
Sist jag hade oturen att göra affärer med dem så hade de också bäst pris, i telefonen.
På fakturan sedan var det plötsligt dubblerat... :evil:

Artikeln känns inte direkt som en nyhet.
Det kan skilja extremt mycket mellan olika bolag.
När jag skulle trafikförsäkra min 240 kostade den dyraste försäkringen över 10 000 per år jämfört med den billigaste som kostade dryga 3 000kr (Trygg hansa).
Nu när jag bytt bil är inte Trygg Hansa alls billiga.

Men är det som du säger ANP att de först säger ett pris men att det sedan kommer en räkning på ett annat är det ju en annan sak. Men så var det inte i artikeln som jag uppfattade det.

Men jag håller med. Ibland undrar man hur de räknar fram sina premier.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det