Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rikf
Köpte en 745 GLT (pkt, B230F) 89:a häromdagen. Gick som en klocka 15 mil. Dagen därpå började oljelampan lysa, något intermittent samt ett lätt knackande, eller snarare tickande, hördes. Det läckte ut olja ur påfyllningslocket. Kollade oljan och det var fullt. Dumt nog (?) fortsatte jag köra med den, tänkte ta den till verkstaden. Nästan framme, efter drygt fem mil, dog den mitt i en kurva.

Nu startar den inte, men drar runt. Det har också kommit olja i kylarvattnet.

Antar att det är läge för motorbyte (eller skrot), eller kan det vara något enklare eller billigare som är värt att kolla först? Alla tips mottages tacksamt.

Förresten - går det att sätta i en B234F (16-ventilsmotorn) i den, om man hittar en beg? Är det mycket extra pyssel med det (dyrt)?
Olja i kylvattnet beror nog då på att Klyslingan för automatlådsoljan i kylaren har spruckigt, så automatlådsoljan går ut i kylvattnet. Bara att byta kylare samt skölja lådan,

du kan be någon polare kolla ner i oljepåfyllningslocket om kammen snurrar när du kör på starten, annars har kammremmen gått av.

Får du några felkoder ?
MoteX740 skrev:Olja i kylvattnet beror nog då på att Klyslingan för automatlådsoljan i kylaren har spruckigt, så automatlådsoljan går ut i kylvattnet. Bara att byta kylare samt skölja lådan,

du kan be någon polare kolla ner i oljepåfyllningslocket om kammen snurrar när du kör på starten, annars har kammremmen gått av.

Får du några felkoder ?
Tack för svar, men vadan detta, då:

"Det läckte ut olja ur påfyllningslocket."
toorop skrev:du har blivit blåst heter det!
Kul att höra för en som har problem :evil:

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]