Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 855t5-r
Hej!

Jag har köpt en V70N t5 -00 och har ett litet problem med den. När man startar den efter att den har sått en längre tid, typ över natten så bluddrar/hostar den på tomgång till den blivit varm. Den är även lustig när det gäller växlingarna om den stått över natten, automatlåda... Den drar länge på 1an och 2an och sen "dunkar" den typ i nästa växel. Lite svårt att förklara...

Har läst om gasspjäll men verkar som om det är problem med felkoder och sånt då? Har inga felkoder alls och avgasvärderna var bra på besiktningen.. Men kan kanske var det ändå? Funderade på om det kan vara LMM?

Sen är en jävligt irriterande sak är att fläkten i bilen gnisslar när man kör sakta eller står still. Är detta något som man kan åter gärda?
av WilkThomas
855t5-r skrev:Hej!

Jag har köpt en V70N t5 -00 och har ett litet problem med den. När man startar den efter att den har sått en längre tid, typ över natten så bluddrar/hostar den på tomgång till den blivit varm. Den är även lustig när det gäller växlingarna om den stått över natten, automatlåda... Den drar länge på 1an och 2an och sen "dunkar" den typ i nästa växel. Lite svårt att förklara...

Har läst om gasspjäll men verkar som om det är problem med felkoder och sånt då? Har inga felkoder alls och avgasvärderna var bra på besiktningen.. Men kan kanske var det ändå? Funderade på om det kan vara LMM?

Sen är en jävligt irriterande sak är att fläkten i bilen gnisslar när man kör sakta eller står still. Är detta något som man kan åter gärda?
jag ringde till Cms group och förklarade problemet med växellådan för dom ,åkte dit dagen efter så programmerade dom om lådan blev som på en ny bil växlar perfekt numera kostade typ 390kr. Men dom rekomenderade ett oljebyte i lådan ochså så jag ska in med min bil nästa vecka och få det gjort kostnad 1830kr ink nollning av adaption. Bluddrandet.. kanske e dags för service tex tändsiften som spökar , efter jag bytte mina så går motorn jämnare. Eller det diskuterade gasspjället men det kan dom väl ta reda på om det är det som spökar på en verkstad.
Kvittrandet är säkerligen kupefläkten som gör gjorde så i min bil när det var kallt ute men har slutat nu konstigt nog.
av 855t5-r
WilkThomas skrev:
855t5-r skrev:Hej!

jag ringde till Cms group och förklarade problemet med växellådan för dom ,åkte dit dagen efter så programmerade dom om lådan blev som på en ny bil växlar perfekt numera kostade typ 390kr. Men dom rekomenderade ett oljebyte i lådan ochså så jag ska in med min bil nästa vecka och få det gjort kostnad 1830kr ink nollning av adaption. Bluddrandet.. kanske e dags för service tex tändsiften som spökar , efter jag bytte mina så går motorn jämnare. Eller det diskuterade gasspjället men det kan dom väl ta reda på om det är det som spökar på en verkstad.
Kvittrandet är säkerligen kupefläkten som gör gjorde så i min bil när det var kallt ute men har slutat nu konstigt nog.
Så du hade samma problem med din växellåda då? De borde väl kunna göra samma sak på volvo? Okej, ett olje byte är kanske inte fel heller! Tändstiften är nya och det hjälpte inte särskilt. Det är väl kanske lika bra att rengöra gasspjället...

Okej, nu är det varmt ute och det verkar inte hjälpa mot kupe fläkten... Hehe, får väl se om man kan pilla lite på den kanske...

Tänkte köra inom en volvo handlare imorgon och se vad de säger..

Tack för hjälpen så långt!!
av 855t5-r
Tja!

Liten uppdatering bara!

Lämnade in bilen på volvo i torsdags för en felsökning. De fick fram detta:
ECM-280A Främre Lambda Sond
ECM-3503/3513 Misständning Cylinder 1
ABS0010ECM-510F Hastighetssignal, vet inte vad det är?!

Det de gjorde var att ladda ner en ny programvara till ETM:en och en ny mjukvara till styrenheten. Och idag har bilen faktiskt gått bättre. Den har inte haft ojämn tomgång eller varit ryckig i körningen. Så det verkar ha fungerat, ska dock rengöra Gasspjället och Vevhusventilationen imorgon.

Fick dock en varningslampa idag, lästa i manualen att det var "fel på avgasrening" typ... Men det måste väl vara främre lambda sonden som spökar?

Kostade 987 kr att fixa..
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]